Mohlo by vás také zajímat
Nobelova cena za ekonomii: místo soutěží krásy a „losovaček“ přišly na řadu aukce
Lukáš Kovanda 19. října 2020Letošní ekonomickou Nobelovu cenu dostali muži, kteří opravdu mění svět. Paul Milgrom a Robert Wilson se zasloužili o to, že…
Odchod manažerského génia. Zemřel Jack Welch
Redakce 6. března 2020Ve věku 84 let zemřel bývalý generální ředitel společnosti General Electric (GE) Jack Welch, kterého časopis Fortune označil za manažera…
V zahraničí pohřby populárních osobností kultury neřeší tolik jako u nás
Redakce 10. října 2019Idea státního pohřbu Karla Gotta získala své nadšené příznivce i zavilé odpůrce. Při pohledu za humna české kotliny je zjevné,…
- KOMENTÁŘ
Teorie superhvězd aneb ekonomický přínos zpěváka Karla Gotta očima analytika
Ve věku 80 let zemřel zpěvák Karel Gott, který se v poslední době potýkal s akutní leukemií. Karel Gott vydal skoro tři stovky alb, první už v roce 1965, na svém kontě má desítky milionů prodaných desek. Své poslední album s názvem Ta pravá vydal loni. Populární byl též v Německu či Rusku.
Podstatnou část 20. století nepůsobil v tuzemsku jedinec, jenž by sám o sobě, jako „produkt“, představoval úspěšnější vývozní artikl, než jakým byl Karel Gott.
Například v Německu v letech 1967 až 2010 Gott prodal 23 milionů kusů desek, jak plyne ze statistiky společnosti Universal. Tím se zařadil mezi pět nejprodávanějších interpretů německé hudby všech dob.
Německo pochopitelně nebylo jediným „exportním odbytištěm“, kde byla a je značka „Gott“ tak populární. Při své letošní letní návštěvě zemí Střední Asie autor těchto řádků trávil své první minuty po přechodu kazašsko-kyrgyzské hranice právě v Gottově společnosti.
Úryvky z jeho písní se linuly z rádia, které poslouchal řidič autobusu, dopravující cestující od hranic do kyrgyzské metropole Biškeku. Zjevně se jednalo o pořad věnovaný Gottovým osmdesátinám.
Vyšší cena
Právě také pro svoji naprostou výjimečnost byla Gottova „cena“ ovšem mnohem vyšší, než by odpovídalo podílu tržeb z jeho prodaných nosičů na celkovém objemu československého, respektive českého vývozu či na celkovém hrubém domácím produktu naší země.
Gott měl svoji „cenu“ nejen jako vývozní artikl či „produkt“, ale pro svoji nesmírnou popularitu také jako symbol. V podstatě jako symbol ekonomické úspěšnosti systému, ať už se nejprve jednalo o systém centrálně plánovaný, nebo později, po roce 1989, o systém tržní.
Karel Gott v číslech |
Vždyť jaký jiný československý „produkt“ patřil třeba v sedmdesátých nebo osmdesátých letech minulého století k nejúspěšnějším na náročném západoněmeckém trhu?
Gott, který tehdy uměl dobýt hitparádu právě i tržní ekonomiky typu západního Německa, tím mimo jiné prokázal, že dívat se na něj čistě jako na „produkt“ režimu své doby prostě není možné.
Víc než produkt režimu
Když už Československo neumělo Západ pořádně oslovit třeba svými škodovkami, které byly například v Británii k smíchu, jak je notoricky známo, oslovovalo jej alespoň Gottem. Toto oslovení by ale prostě nikdy nemohlo být tak úspěšné, pokud by Gott byl opravdu jen „režimním produktem“ své doby.
Byl něčím více. Byl hvězdou. Jednou z mála v socialistickém táboře. V rámci socialistického bloku byl dokonce superhvězdou.
A tou pak svým způsobem zůstal i po přechodu na tržní ekonomiku. Jeho postupný, velice pozvolný ústup ze slávy v posledních letech byl spíše odrazem stárnutí, které se jeho odchodem završilo, než snad tím, že by v nových ekonomických podmínkách tržní soutěže již nedokázal obstát.
Tržní značka
I pro tržní ekonomiku měla značka „Karel Gott“ mnohem větší cenu, než by odpovídalo objemu prodaných desek.
Exprezident Václav Klaus, jeden z otců tržní ekonomiky v Česku, to dokumentuje svojí předmluvou k rozšířenému vydání životopisné knihy Posel dobrých zpráv, vydané u příležitosti Gottových sedmdesátin.
Klaus Gotta interpretuje jako jakéhosi průkopníka tržní ekonomiky v podmínkách socialistického centrálního plánování. Tím tehdejší prezident republiky ilustruje svoji tezi, že prvky tržní ekonomiky jsou vlastně „nesmrtelné“. Že jsou odrazem nejniternější lidské přirozenosti a spontaneity a že jsou patrné stále, dokonce i v době, kdy se je totalitáři snaží tuhou represí zcela vymýtit.
Teorie superhvězd
Odkud se však vzal Gottův status superhvězdy, když to zjevně nebylo pouze nezpochybnitelnou přízní těch, kteří během jeho života vládli?
Ekonomická teorie může na tuto otázku pomoci odpovědět několika způsoby. Předně takzvanou teorií superhvězd. Gott byl bezesporu výjimečně talentovaný.
A výjimečný talent je vzácný, a proto je drahý. Proto jsou ostatní, diváci, ti méně talentovaní, ochotni zaplatit v souhrnu velkou sumu, aby jej viděli v akci nebo aby měli doma jeho desku.
Výraz „v souhrnu“ z předešlé věty je přitom podstatný. Dokud lidé nevynalezli gramofon, měla každá významná operní scéna místní hvězdu. „Souhrn“ tehdy představovali jen obyvatelé jednoho města a okolí. Jakmile hvězda vyrazila „za humna“, lesk poztrácela.
Ekonomové Robert Frank a Philip Cook si proto ve své knize The Winner-Take-All Society správně všímají, že nové technologie umožňují, aby se projev talentu několika nejlepších umělců šířil po planetě se stále větším dosahem.
„Fenomén trhů, na nichž vítěz bere vše, je čím dál patrnější, jelikož technologie významně násobí sílu a dosah nejtalentovanějších umělců. Nyní, když většina hudby, kterou posloucháme, pochází z nahrávek, je klidně možné, aby hlas nejlepšího tenora zněl v jeden okamžik doslova na každém místě na světě,“ píší.
Omezený dosah slávy
Gott tvořil převážně před nástupem sociálních sítí a platforem typu YouTube. Dobové technologie, například gramofon, magnetofon, rozhlas či televize, šířily jeho talent zejména v tuzemsku a do zemí sousedících s Československem, respektive Českem. Dále od našich hranic pak intenzita šíření jeho talentu slábla.
Svět totiž je, bohužel, přirozeně a pochopitelně nespravedlivý. Moshe Adler v článku Stardom and Talent proto dokonce odmítá, že by superhvězdný status zrcadlil výjimečný talent. Davy umělců či sportovců disponují dostatečnými předpoklady, aby superhvězdně zazářily a znal je celý svět. Podaří se to však jen zlomku z nich.
Může za to náš sklon ke stádnosti. Konzumujeme to, co konzumují jiní. Karel Gott byl superhvězdou i proto, že jej u nás každý znal. A mohl si o něm povídat u kávy či piva.
V danou dobu může být extrémně populární jen omezený počet umělců z určité branže. Smiřme se s tím, že zdaleka ne všichni talentovaní jsou úspěšní. Smiřme se i s tím, že tahle nespravedlnost nepostrádá své obecenstvo: stádoví konzumenti leckdy s gustem odsoudí „neúspěšné“ automaticky jako netalentované: „Nepíše se o něm? Není tak dobrý.“
Náhoda, co pomohla?
A do třetice, smiřme se s tím, že o slávě často rozhoduje náhoda. Nějaká šťastná vločka, která na sebe nabalí další, až vznikne pořádná sněhová koule, jež bourá hitparády.
Gott mohl být talentovaný a pracovitý, jak chtěl, ale pokud by si o něm někdy na přelomu padesátých a šedesátých nezačalo „stádo“ povídat, dnes by jej znali jen archiváři popkultury.
Vždyť v téže době se v Liverpoolu sešli čtyři talentovaní mladíci, o něž se manažersky staral Brian Epstein, producenta našli v Georgi Martinovi, jezdili na koncerty do Hamburku, ale… Beatles to nebyli.
Dnes již zapomenutí Gerry and the Pacemakers byli sice ve správnou dobu na správném místě a se správnými lidmi kolem sebe, jen měli o špetičku méně štěstí než slavnější „Brouci“.
Neefektivita trhu práce
Když se Gott vydal na západ od Německa nebo na východ od Uralu, poztrácel svůj hvězdný lesk stejně jako před staletími tenor, jenž si vyrazil za humna. Paul McCartney může zavítat do kteréhokoli koutu světa a zářit bude pořád.
Je snad o tolik lepší než Gott, že je superhvězdou světovou, zatímco náš „Kája“ jen superhvězdou řekněme regionální?
Ne. Gottovým „neštěstím ve štěstí“ bylo, že angličtina nepředstavovala jeho mateřskou mluvu.
Ekonom Marko Terviö vysvětluje, že astronomické výdělky superhvězd – ať už jde o McCartneyho, či nějakou provařenou hollywoodskou star – odrážejí neefektivitu trhu práce. Zaměstnavatelé se při obsazování důležitých rolí či pořádání koncertních turné zdráhají experimentovat s talentem.
Takže „mladí, snad i nadějní“ nemají ve jménu sázky na jistotu šanci. Vysoce talentovaní lidé tak třeba dostanou jednu šanci v životě, aby talent prokázali. Nebo žádnou. Pokud se někomu z velkých talentů podaří svůj dar prokázat ve správný okamžik, dost rychle a za jinak snesitelných podmínek pro zaměstnavatele, může si vydupat závratnou rentu za talent.
Výhoda světového jazyka
Ty „jinak snesitelné podmínky pro zaměstnavatele“ představuje třeba v Hollywoodu angličtina. Angličtina rodilého mluvčího. Američtí či britští zpěváci nejsou v takové míře talentovanější než zpěváci z jiných zemí, zato mluví „světovým jazykem“, mluví anglicky.
Vzácný vlastně není výjimečný talent sám o době. Vzácný je výjimečný talent jen tehdy, když se jej podaří prokázat.
Kdyby Gott zpíval od počátku anglicky, působil v anglosaském světě a měl tolik štěstí jako Beatles, byla by z něj globální superhvězda. Odešel člověk, po němž prostě vzniklou „mezeru na trhu“ jen tak zaplnit nelze.
Mistr Karel Gott byl fenomén a dobrý člověk.
Vždy na něho budu vzpomínat s úctou a radostí.
Jiřina
Já bych se skoro ani nebála přirovnat jeho vliv na náš region k vlivu Františka Josefa I. Ten taky dlouhých 60 let formoval „svoje národy“ k obrazu svému. Samozřejmě vycházel z úplně jiných poměrů, tak je přirovnání trochu nadnesené, ale nenapadá mě nikdo, kdo by měl tak dlouho a tak velký vliv na masy ve svém – tedy v našem – regionu střední Evropy a blízkého okolí.
Skvělý článek, pane Kovando! Měl byste čtenáře potěšit častěji. Je radost přečíst si mezi horami pseudonovinářského „marastu“ něco, co je obsahově i informačně hodnotné.
Koukám jako blázen ! Kovanda, bez jehož mouder se už neobejde jediný příspěvek na cokoliv v TV, je už odborníkem i na popmusic !!! Taky si holt na K.G. musí přihřát svou polívčičku ? Trapné…
a fuj, i takhle se dá kopnout…., zvlášť od nixmochra, co mu není ani po kotníky vždyť ?kdo to je nějaký Kovanda… nula nic