Mohlo by vás také zajímat
Další otřesná čísla. Německo prohlubuje dál svůj ekonomický propad
Kryštof Míšek 25. září 2024Ekonomika našeho souseda si již delší dobu prochází složitým obdobím. Můžeme s jistotou říci, že tamní ekonomika je nemocná, a…
Síkela eurokomisařem „proti Číně“; Fed výrazně srazil sazby a ČEZ chce jít na malé reaktory s Brity aneb souhrn ekonomických událostí 38. týdne 2024
Libor Akrman 20. září 2024Povodně se podepíší na změně rozpočtu, část škod půjde uhradit z fondů EU; pojišťovna zatím hlásí škody kolem 20 mld.…
Draghi nastavil EU kruté zrcadlo, evropská pokuta pro Google a Apple a na Seznam.cz si posvítí ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 37. týdne 2024
Libor Akrman 13. září 2024ECB jde se sazbami dolů; nezaměstnanost jev Česku stabilní, inflace těsně nad 2 %; Apple představil novou řadu iPhone, Apple…
- Analýza
Tencent: 10. největší společnost světa, o které jste asi neslyšeli
V Číně je nejhodnotnější firmou, ve světě pak podle stejného kritéria patří do Top 10. Internetová společnost Tencent zůstává přitom víceméně v pozadí. Přesto stojí za trochu pozornosti.
V Číně je nejhodnotnější firmou, ve světě pak podle stejného kritéria patří do Top 10. Internetová společnost Tencent zůstává přitom víceméně v pozadí. Přesto stojí za trochu pozornosti.
Tencent podle tržní kapitalizace svou velikostí předčí korporace jako Nestlé, Coca & Cola nebo Toyota. Navzdory tomu se o společnosti v Evropě moc nemluví. Největší burzovně obchodovatelná čínská firma si však svou dávku pozornosti určitě zaslouží.
Pohrobek bubliny dot.com
Tencent Holdings byl založen v roce 1998 během internetové bubliny, která splaskla v roce 2001. Za necelých 20 let své existence se dokázala vypracovat na nejmocnější čínskou internetovou společnost. Jejím sídlem je Shenzen, který bývá přirovnáván k americkému centru technologií a inovací Sillicon Valley.
Oblast v jižní Číně, blízko Hong-kongu, má ambici stát se nejinovativnější oblastí světa. Zatím je domovem – kromě Tencentu – stoupajících start-upových hvězd jako ZTE, BYD nebo Huawei.
Zakladatel společnosti Pony Ma (oficiálním jménem Ma Huateng) je třetím nejbohatším mužem v Číně s čistým jměním přibližně 25 miliard dolarů (600 mld. Kč). V roce 2007 a 2014 ho magazín Time zařadil mezi nejvlivnější osobnosti světa.
Své neoficiální jméno Pony používá proto, že jde o anglický překlad oficiálního jména, které znamená kůň. Na veřejnosti se téměř neobjevuje a podrobnosti o jeho soukromém životě byste nenašli.
Byznys a spolupráce s KSČ
Tencent se orientuje na vytváření hodnoty na poli internetových a mobilních technologií, on-line marketingu a e-commerce.
Svým zaměřením se tak podobá Facebooku nebo Googlu. Nicméně jeho domácím trhem je Říše středu, ve které své „západní konkurenty“ značně překonává.
Podle představitelů samotné společnosti jsou čínské firmy výrazně úspěšnější v integraci sociálních sítí, her a e-commerce než západní firmy. Na jednu stranu mají pravdu. V Číně Tencent opravdu slaví úspěch. Porovnání je však složité.
Státní cenzura pod taktovkou prezidenta Xi Jinpinga a čínské komunistické strany pozici Tencentu výrazně zlepšuje.
V Číně jsou pro veřejnost zablokovány populární internetové stránky jako Facebook, Google, Youtube, Twitter nebo Instagram. Čína má svůj vlastní technologický svět.
Státní cenzura pod taktovkou prezidenta Xi Jinpinga a čínské komunistické strany pozici Tencentu výrazně zlepšuje.
Amazon není leaderem svého segmentu, tuto pozici zastává Alibaba. Nevyhledává se přes Google, ale čínští uživatelé používají Baidu. A místa Facebooku a Twitteru zabírají právě Tencent a Sina.
Úspěch jménem WeChat
Hendikep zahraničních společností však není jedinou ingrediencí úspěchu čínského kolosu. Tencent dokázal přijít se svou vedoucí aplikací WeChat/Weixin na mobilní zařízení dříve než Facebook.
WeChat zároveň kombinuje všechny na západě populární služby v jednom. Instalací jedné aplikace získáte přístup ke stejným funkcím, jaké nabízí Facebook, Twitter, WhatsApp a mnoho dalších. Nově se Tencent snaží konkurovat i „taxislužbě“ Uber.
GRAF: Aktivní uživatelé komunikačních aplikací
Počty jsou v mld. uživatelů, jde o data za leden 2016.
Nejvyšší technologická liga
Expanze na zahraniční trhy je logickým vyvozením úspěchu ve druhé největší ekonomice světa. Otázka, zda je Tencent schopný dostat se do stejné ligy jako Facebook, Google nebo Amazon, je však zbytečná, protože ve stejné lize už dávno je.
Jen zbytek světa o tom ještě neví. Malá pozornost médií byla pro Tencent vždy žádaná.
V Číně se společnost chová tak, jak musí. Je agresivní, kopírující a blízká vládě. Tato strategie by v USA nebo v Evropské unii nefungovala. Na tamních trzích jsou vztahy s veřejností jedním ze základních stavebních kamenů úspěchu.
Skupina je profitabilní a jen za rok 2015 dokázala vykázat zisk ve výši 110 miliard korun. Prosperuje hlavně díky jedné věci.
Tencent sice vydělává po „drobných“, ale má dostatek uživatelů, aby konečný součet dosáhl desítek miliard korun.
Dokázala mistrně vyřešit problém, který neuměl vyřešit Twitter, MySpace ani ICQ. Tím je monetizace služby. Twitter využívá měsíčně přes 300 milionů lidí a stejně je společnost ztrátová.
VIDEO: Jeden den s aplikací WeChat
Zdroj: WeChat/Youtube.com
Tencent sice vydělává po „drobných“, ale má dostatek uživatelů, aby konečný součet dosáhl desítek miliard korun. Vzhledem k nízkým nákladům internetového byznysu se čistá marže pohybuje na hranici 30 procent. Což je nedosažitelný sen mnoha jiných společností.
WeChat, eso v rukávu
Ne vždy ale byl Tencent s Pony Ma v čele úspěšný. Největší porážku utrpěl Tencent na maloobchodním trhu. Služba PaiPai, kterou Tencent rozjel, měla konkurovat Amazonu a Alibabě, ale zatím nedokázala získat více než 10 procent čínského trhu.
Na druhou stranu Tencent naopak naprosto „drtí“ veškerou konkurenci na mobilním trhu.
Tencent naprosto „drtí“ veškerou konkurenci na čínském mobilním trhu.
Chatovací aplikace Weixin/WeChat, která plní podobnou funkci jako Facebook Messenger nebo WhatsApp, byla spuštěna v roce 2011. Mezi nejoblíbenější funkce patří hlasové zprávy, platební operace, sdílení souborů či taxislužba.
Balancování na tenkém ledě
Pokud zatřepete svým telefonem, vidíte uživatele blízko vás. Přitom jen posledně jmenovaná funkce zajistila výrazný vzestup počtu uživatelů. Plně tak koresponduje s názvem firmy – Tencent znamená „rostoucí informace“.
Rychlé šíření informací je však stav, kterému se čínská vláda snaží vyhnout. Tencent se tak pohybuje na tenkém ledě.
Na jedné straně je průkopníkem na poli mobilní komunikace a na druhé straně zaměstnává stovky cenzorů, kteří blokují nelegální či protivládní obsah. A přesně to je důvodem, proč by společnost nemusela být za hranicemi úspěšná. Na cenzuru jsou jednoduše uživatelé v demokratickém světě velmi citliví.
Společnost expandovala mimo čínský trh se svou aplikací WeChat, což je v podstatě obdoba domácí platformy Weixin. Ta by měla být prosta čínské stinné stránky.
Uživatelé však i přes to mají strach, že v případě užívání aplikace dávají čínské vládě přístup ke všem svým informacím a svému soukromí. A pravděpodobně nejsou daleko od pravdy.
Postupná expanze na zahraniční trhy
Expanze na západní trhy tak probíhá pomalu. Plány do budoucna nejsou zcela zřejmé. Pokud by se ale Pony Ma rozhodl v plné síle zaútočit na americký trh, stal by se okamžitým konkurentem nejoblíbenějších aplikací a hrozbou pro dosud zavedené hráče.
Pokud by se ale Pony Ma rozhodl v plné síle zaútočit na americký trh, stal by se okamžitým konkurentem nejoblíbenějších aplikací a hrozbou pro dosud zavedené hráče.
Jako příklad může sloužit datové úložiště v cloudu o velikosti 10 TB, který Tencent nabízí zdarma každému uživateli. To je více než nabízí Dropbox, Google Drive a One Drive od Microsoftu dohromady.
Pro porovnání za 10 TB úložného prostoru si Google účtuje 100 dolarů (asi 2500 Kč) měsíčně.
Nejen komunikace, ale i služby
Průkopnickou službou jsou i tzv. městské služby, které jsou ale zatím dostupné pro Peking, Šanghaj a Shenzen.
Díky nim si můžete sjednat návštěvu doktora, zaplatit účty za elektřinu či vodu, pokuty za dopravní přestupky nebo si koupit lístek na městskou dopravu. A to stále hovoříme o jedné aplikaci.
Průkopnickou službou jsou i tzv. městské služby, které jsou ale zatím dostupné pro Peking, Šanghaj a Shenzen
Tu využívá každý měsíc přes 800 milionů uživatelů, čímž se řadí mezi nejpoužívanější služby na světě. Pro porovnání – Facebook využívá měsíčně 1,7 miliard uživatelů, oblíbený Instagram 500 milionů lidí.
Tencent se obchoduje na burze v Hong-Kongu, kam vstoupil v roce 2004. Doba jeho expanze na západní trhy není zřejmá, v každém případě půjde o přelomový krok. Velké korporace jsou si toho vědomy.
GRAF: Vývoj akcií společnosti Tencent
Od roku 2006 do současnosti, v USD.
Zdroj: tradingview.com
Tencent může být důvodem, proč např. Facebook koupil WhatsApp, aplikaci, která nabízí v podstatě to samé jako Facebook Messenger, ale není v Číně zakázaná.
Navíc Tencent sází na další rozvoj svých služeb. Více než 50 procent všech zaměstnanců Tencentu tvoří oddělení výzkumu a vývoje.
A my, uživatelé, se můžeme jen těšit na to, až se budou tyto společnosti předhánět v poskytnutí co nejlepších služeb za co nejnižší cenu.
Zajímavé. Díky za info!
naozaj 10TB? aj ste to skusili, alebo len tak pisete?
co sa tyka wechatu, je to mobilna aplikacia pre cinanov, do ktorej je natlacene snad vsetko co sa len da, na zapade je skor zvykom mat na viac roznych veci viac aplikacii podla vlastneho vyberu
takze iba s pc velmi neuspejete https://tblazko.wordpress.com/2017/01/01/wechat-pre-osobny-pocitac/