Mohlo by vás také zajímat
Elektrický Elroq na scéně; Kellnerová v čele českých boháčů a Brusel může zavést cla na čínská elektromobily aneb souhrn ekonomických událostí 40. týdne 2024
Libor Akrman 4. října 2024Vláda si plácla s odbory; dálniční známka zdraží; povodňový schodek prošel; O2 může převzít Nordic Telekom; Rozpočtové radě se nezdá…
Milovaná i proklínaná Tesla. Očekávání investorů zatím ale spíš nenaplňuje
Marek Nemky 3. října 2024Tesla se v poslední době potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí ve Spojených státech, slabou státní podporou prodeje elektromobilů v…
České průmyslové oživení bez resurekce u sousedů bude “jen klopýtat”
Jan Bureš, Jan Čermák 30. září 2024Zatímco v německém průmyslu nálada v tamním průmyslu v září spadla do blízkosti ročních minim, tak v Česku naopak mírně…
- Analýza
Škoda Auto míří s dozvukem Dieselgate k technologické budoucnosti
Má za sebou 122letou historii, je jednou z nejúspěšnějších českých firem a nyní míří vstříc technologické budoucnosti. Jak velkou radost dělá Škoda Auto svému německému vlastníkovi, koncernu Volkswagen?
Tlak na snižování emisí dohnal koncern Volkswagen (VW) k podvodům s jejich měřením, které známe jako tzv. aféru Dieselgate. Ta se dotkla i mladoboleslavské automobilky Škoda Auto.
Aby byly emisní normy splněny, jsou nutné investice do vývoje. A právě v tomto směru automobilka nyní udělala krok kupředu, když začátkem května otevřela v Mladé Boleslavi zcela novou laboratoř za 15 milionů eur (402 milionů korun).
Laboratoř, která je podle Škody nejmodernější válcovou laboratoří ve střední Evropě, se bude zabývat vývojem všech druhů pohonů i ověřováním kvality vyráběných vozů.
„Rozšířením o novou laboratoř se vydáváme důležitým směrem k novým, technicky pokrokovým řešením, neboť představuje rozšíření našich vývojových aktivit v oblasti elektromobility,“ uvedl člen představenstva za oblast technického vývoje Škoda Auto Christian Strube.
Jak je na tom tedy Škoda Auto v současnosti i s ohledem na blízkou budoucnost?
Úspěšně v německých rukou
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto je právem českou chloubou. Sice ji od roku 2000 ze sta procent vlastní německý koncern Volkswagen, avšak stále má své výrobní závody v tuzemsku a je spojována především s Českou republikou.
V poslední době se jí navíc daří takovým způsobem, že na některé prémiové modely zákazníci čekají klidně i více než půl roku.
Loni Škoda dodala svým zákazníkům rekordních 1 127 700 vozů, meziročně o 6,8 procenta víc. Výrobní kapacity nestíhají uspokojovat poptávku a tržby i zisk rychle rostou. Tak rychle, že se česká Škodovka stala druhou nejziskovější značkou celého olbřímího německého koncernu.
Čísla nelžou
Provozní zisk mladoboleslavské automobilky loni dosáhl podle dat mateřské skupiny Volkswagen 1,2 miliardy eur (zhruba 32,5 miliardy korun), což představuje růst necelých 31 procent. Tržby pak v minulém roce rostly o necelých deset procent na 13,7 miliardy eur (zhruba 370 miliard korun).
GRAF: Vývoj prodejů a tržeb Škody Auto
Od roku 1995 do současnosti, údaje za rok 2017 jsou jen za 1. čtvrtletí. Prodeje jsou v tisících vozů, tržby v miliardách korun.
Zdroj: výroční zprávy Škody Auto
Začátkem května pak VW prezentoval i výsledky za první letošní čtvrtletí, které potvrzují dobré časy pro Škodu Auto i celý koncern.
Za první kvartál stoupl její provozní zisk oproti roku předtím o 31,8 procenta na 415 milionů eur, což je zhruba desetina provozního zisku Volkswagenu (ten činil 4,4 mld. eur, což je pro celý koncern zlepšení o téměř 40 procent, pozn. red.).
Srovnání provozní ziskovosti jednotlivých značek koncernu VW |
Zdroj: Volkswagen |
Za první tři měsíce dodal koncern Volkswagen zákazníkům 2,495 milionu osobních a lehkých užitkových vozů. Nejvíce meziročně vzrostlo Bentley o 53 procent. O 2,5 procenta lepší výsledek než loni si připsala také Škoda (přes 283 tisíc automobilů).
K mnohem rychlejšímu růstu zisku přispěla zejména optimalizace nákladů a pozitivní mix objemu prodeje a nabídky produktů. Škoda se tak dostala se svou ziskovostí více než 8,7 procenta před Audi a jedinou ziskovější značkou v koncernu zůstává Porsche s více než 17 procenty.
Následky Dieselgate, jen v USA 25 miliard dolarů
Na druhou stranu i přes příznivé hospodářské výsledky se VW stále potýká s následky aféry Dieselgate. Na konci letošního března automobilka oznámila další vyrovnání v USA kvůli falšování emisí u naftových motorů.
Šlo o dalších 157,45 milionu dolarů (asi 3,96 miliardy korun) za porušení zákona na ochranu životního prostředí. Součástí vyrovnání s deseti státy je i závazek, podle kterého koncern Volkswagen do roku 2020 ztrojnásobí nabídku elektromobilů.
Celkové náklady aféry Dieselgate v USA v podobě pokut, odškodnění a povinných investic se tak přiblížily hranici 25 miliard dolarů (zhruba 630 miliard korun):
- 4,3 miliardy dolarů pokuta pro federální vládu USA;
- 15,4 miliardy dolarů jako vyrovnání za dvoulitrové Audi a VW naftové motory;
- 1,2 miliardy dolarů jako vyrovnání za třílitrové Audi a VW naftové motory;
- 1,2 miliardy jako odškodnění prodejců v USA;
- přibližně 2 miliardy dolarů jako povinné investice do infrastruktury pro elektromobily.
Volkswagen na tyto výdaje má zatím dostatek prostředků. Zhruba 20,5 miliardy dolarů totiž drží v hotovosti a dalších 18,7 miliardy v krátkodobých investicích se splatností kratší než 12 měsíců.
Stále se ale jedná o více než čtvrtinu vlastního kapitálu VW, který je v současnosti zhruba 99 miliard dolarů.
NOVINKA – Přihlaste se k odběru newsletteru – NOVINKA
Pošramocená pověst
Dalším nákladem je samozřejmě pošramocené jméno a pověst německé automobilky v USA, a nejen tam. VW má také zákaz prodeje dieselových vozů modelových let 2016, 2017, a dokonce i 2018. To může znamenat konec prodeje jeho dieselových vozů v USA.
Aby koncern uspěl u stále ekologičtěji smýšlejících zákazníků, bude se muset zaměřit především na elektromobily. Jenže tomuto trhu v USA v současnosti dominuje čím dál oblíbenější Tesla, jejíž nový Model 3 si již údajně předplatilo více než 330 000 lidí.
Jednou z mála pro Volkswagen pozitivních zpráv z USA je (po nápravných úpravách hardwaru i podvodného softwaru) povolení prodávat naftová auta modelového roku 2015 a starší. Jedná se o 67 000 vozů s třetí generací dvoulitrového dieselového motoru.
A co Evropa?
Jak už bylo řečeno, aféru Dieselgate má koncern na americkém trhu víceméně vypořádanou (včetně nezbytných nákladů a pokut).
Na tom evropském zatím automobilka nemusí platit odškodnění zákazníkům jako v USA a počítá tak pouze s náklady na úpravy motorů a podvodného softwaru. S tím ale evropští klienti nesouhlasí.
První žaloba proti koncernu i Škodě Auto již padla i v Česku, když ji podala jménem svých čtyř klientů společnost Safe Diesel. Svůj hlavní argument opírají o to, že zákazníci v USA i jinde na světě, tedy i u nás, byli podvedeni stejně. A zatímco v USA zákazníci dostávají peněžní odškodnění, Evropané nikoliv.
Více o české větvi kauzy Dieselgate čtěte ZDE:
František Honsa: VW dobře ví, že musí poškozené v kauze Dieselgate odškodnit (rozhovor)
Čeští zákazníci samozřejmě nejsou jediní, komu se přístup VW v Evropě nelíbí. V ostatních evropských zemích se objevují další a například jen ve Velké Británii mělo podvodný software více než milion vozů.
Na Volkswagen se tak valí záplava žalob od rozzlobených evropských zákazníků, která celou aféru může ještě výrazně prodražit.
Koncern se brání tím, že vozidla jsou po úpravě softwaru provozuschopná a na rozdíl od USA není v Evropě pro žaloby klientů právní základ. Za ochranu zákaznických práv se však již postavila i Evropská komise v čele s českou eurokomisařkou Věrou Jourovou.
Milion podvádějících aut z Česka
Škoda Auto prodala přibližně 1,2 milionu vozů postižených aférou. Zatím vytvořila řešení na opravu zhruba 300 000 vozů, třetina z nich již servis navštívila.
Podle výsledků automobilky je ale patrné, že se na ní aféra neprojevila tolik jako na mateřské značce Volkswagen. Navíc podle oficiálního vyjádření Škody by veškeré potenciální náklady vyplývající z nároků a soudních řízení souvisejících s aférou Dieselgate byly plně kompenzovány společností Volkswagen AG.
Kvéčková řada
Škoda nyní prochází „omlazující kúrou“. Před pár týdny oficiálně představila nový model Kodiaq a zájem zákazníků potvrzuje, že se jim líbí. Automobilka již dokonce chystá rozšířit kapacity svého závodu v Kvasinách.
Kromě auta Kodiaq pak přijde novinka Karoq, která má nahradit v této modelové řadě model Yeti. Novější Karoq bude větší a prostornější.
VIDEO: Podívejte se na Karoq v akci
Zdroj: Škoda Auto
Třetí do „kvéčkové“ party nových modelů by mohl být Amiq (automobilka má podle iDNES.cz zaregistrované i další názvy s písmenem Q – Yuroq, Eliaq, Arviaq, Karuq a Anuq). Jak nedávno uvedl server iDNES.cz, ten by mohl být crossoverovým nástupcem velmi populární Fabie kombi.
Sázka na elektro
Dalším důvodem pro zcela nové modely je pak nejen poptávka ze strany zákazníků, ale také přechod na elektromobilitu, k němuž přistupují automobilky po celém světě. To však vyžaduje obří investice a i v koncernu, jako je VW a jeho odnože, se kvůli tomu musí někde něco ušetřit.
Sama Škodovka předpokládá, že svůj první elektromobil v Česku prodá v roce 2020. V té době podle ní již budou ceny elektrických komponentů levné natolik, že se cena vozu dostane na konkurenceschopnou úroveň v porovnání s auty poháněnými tradičními palivy.
První vlaštovkou je prototyp Škoda Vision E s dojezdem více než 500 kilometrů a maximálním výkonem až 225 kW. Všechna kola pak pohání dva elektromotory.
VIDEO: Prezentace Vision E na autosalonu v Šanghaji
Zdroj: Škoda Auto
Prostorná kabina s velkým zavazadlovým prostorem a líbivým zkřížením poloterénní kategorie SUV a kupé má být jedním z budoucích elektropilířů Škodovky.
Laboratoř budoucnosti
Automobilka nicméně plánuje ještě dál než k roku 2020. Před pár měsíci představila svoji Strategii 2025, kterou opírá o několik pilířů: digitalizaci, konektivitu a nové služby související s mobilitou.
Kvůli tomu již loni založila ŠKODA AUTO DigiLab, jež vyvíjí moderní metody a formy práce i ve spolupráci s externími partnery, mezi něž patří globální technologické startupy, digitální akcelerátory, univerzity a rovněž inovativní firmy (korporace i menší společnosti).
Momentálně laboratoř zpracovává více než 40 globálních digitálních nápadů a projektů. A jak sama Škoda uvádí na svých stránkách: „Novými nápady a nadšením chceme ‚nakazit‘ celou strukturu firmy i její zaměstnance.“