Mohlo by vás také zajímat
EU už ví, jak to bude se spalovacími motory; OECD nám radí konsolidaci rozpočtu a jaderné palivo od Rusů končí aneb souhrn ekonomických událostí 13. týdne 2023
Libor Akrman 31. března 2023OECD doporučuje Česku rozpočtovou konsolidaci; české "jaderky" přejdou na palivo od Westinghouse; PepsiCo mění logo; spalovací motory budou mít v…
Dostavba Dukovan je šancí pro celý region. Přitáhne pracovníky, zájem o investice do bydlení je patrný již nyní
Libor Akrman 22. března 2023Do sedmi let by měla začít výstavba pátého bloku elektrárny Dukovany. I proto region již nyní připravuje plány na rozvoj…
Ukrajina už je fakticky členem EU. I proto ekonomika odolává Putinově válce
František Novák 20. března 2023Kreml chtěl během této zimy úplně rozvrátit hospodářství Ukrajiny. Lidé a firmy měli být bez elektřiny, tepla i potravin. Země…
- KOMENTÁŘ
Rozvolnění není jen vzpruhou pro ekonomiku. Zvyšuje i riziko příchodu třetí vlny pandemie
S přechodem Česka ze čtvrtého do třetího stupně protiepidemického systému PES dochází od 3. prosince ke zmírnění opatření proti koronaviru. Mj. mohou znovu otevřít všechny obchody, provozovny služeb či restaurace, byť pro jejich provozy dál platí částečná kapacitní omezení. Zvyšují se také limity na setkávání lidí a možnosti volnočasových aktivit.

Česko se téměř vrací do dřívějších kolejí a otevírá obchody, hospody, restaurace, fitness centra a další zařízení, která byla od října omezena či zcela uzavřena v rámci boje s druhou vlnou pandemie.
Částečný lockdown byl tentokrát kratší než ten jarní, ale i tak za sebou zanechal hluboký propad v tržbách některých obchodníků. Ke dnu opět srazil i výnosy cestovních kanceláří a vůbec firem působících v oblasti cestovního ruchu a osobních služeb.
Zkrátka všude tam, kam ještě zcela nepronikla e-commerce, ať už proto, že na to zákazníci nebo firmy příliš neslyší nebo to zkrátka ani nejde.
Spotřebitelé rozhodnou
Vzhledem ke kratší době restrikcí by však tentokrát nemusel být propad tak drtivý jako ve druhém čtvrtletí, ale vzhledem k tomu, že jde o druhou zkušenost v jednom roce, bude pro řadu firem finální.
Jak to nakonec s tržbami nebo s HDP v posledním kvartále dopadne rozhodnou do značné míry spotřebitelé. Zda vezmou obchody útokem tak jako na jaře, nebo zda zůstanou u e-shopů, které letos zažívají třetí Vánoce v řadě.
Ale nepůjde samozřejmě jen o obchody, ale také o další služby, které se pořádně nevzpamatovaly ani ve třetím čtvrtletí, kdy Česko prožívala krásné rozvolněné léto. Navíc nelze zapomenout, že současným rozvolněním se nerozhoduje jen o HDP.
Ve hře je také případná třetí vlna pandemie, která by mohla přijít na řadu už v lednu. A stejně jako v létě, o tom, jestli bude či nebude, rozhodne naše vlastní chování.
VÍCE K TÉMATU:
Letní nákupy Čechů a vývoz pomohly české ekonomice mírnit covidový šok
Předvánoční dárek, nebo skutečná podpora živnostníkům? K Antiviru dostanou i kompenzační bonusy
Doženou výpadek i služby?
Služby dostaly šanci dohnat něco málo ze svých letošních ztrát v čase, kdy je v ekonomice poptávka nejsilnější. Do karet některým z nich hraje odložená poptávka, ale řada omezení zůstává dál v platnosti, a tak o úplném rozvolnění nemůže být stále ještě řeč.
Před volným pádem bude ekonomiku dál držet její nejsilnější odvětví – a sice průmysl, kde sice nepanuje úplně skvělá nálada, ale nedostatek zakázek tam firmy trápí mnohem méně než v předchozích měsících.
Nepřímou podporu ekonomice dodává i nízká nezaměstnanost, byť právě strach o práci je jedním z hlavních důvodů aktuálně negativní nálady spotřebitelů. Ta se nepochybně promítne i do „velikosti“ předvánočních nákupů, nicméně jak moc přesně nelze v tuto chvíli příliš odhadovat.
Když totiž do úvah promítneme i odloženou poptávku, prosincové výsledky mohou být nakonec všelijaké. Rekordní však nepochybně budou pro e-shopy, které jsou z podstaty věci vůči koronaviru imunní a pro spotřebitele snadno dostupné.
Vodítkem – nejen pro odhady prosincové spotřeby, ale i pro další směr pandemie – bude vývoj mobility obyvatel, která po rozvolnění může opět skokově narůstat.

každý pátek ve vašem e-mailu.