Mohlo by vás také zajímat
Milovaná i proklínaná Tesla. Očekávání investorů zatím ale spíš nenaplňuje
Marek Nemky 3. října 2024Tesla se v poslední době potýká mimo jiné s rostoucí konkurencí ve Spojených státech, slabou státní podporou prodeje elektromobilů v…
Evropský průmysl radostí neoplývá. Proč je to špatná zpráva pro Česko?
Jan Bureš 24. září 2024Zářijové údaje o podnikatelské aktivitě v eurozóně, která se prudce snížila, přinesla investorům zklamání. Slabé údaje z eurozóny podporují očekávání,…
Síkela eurokomisařem „proti Číně“; Fed výrazně srazil sazby a ČEZ chce jít na malé reaktory s Brity aneb souhrn ekonomických událostí 38. týdne 2024
Libor Akrman 20. září 2024Povodně se podepíší na změně rozpočtu, část škod půjde uhradit z fondů EU; pojišťovna zatím hlásí škody kolem 20 mld.…
- ČLÁNEK
Renesance palivových článků. Německá firma věří v restart technologie, pro armádu, lodě i vysílače 5G
Bavorská firma SFC Energy doufá, že jí sázka na palivové články nakonec vyjde a zajistí expanzi. O technologii projevila zájem německá armáda, články mohou být zdrojem energie i pro stožáry sítě 5G, lodě a těžké stroje. Zásadní pro dlouhodobý úspěch ale bude německý automobilový průmysl.
Na řediteli firmy SFC Energy Peteru Podesserovi je patrná úleva, v sektoru s palivovými články zůstali na německém trhu téměř osamoceni. „Jsme jedni z posledních, kteří přežili. A také u nás to bylo těsné,“ vysvětlil v deníku Handelsblatt.
Palivový článek |
Palivový článek (angl. fuel cell) je elektrochemické zařízení přeměňující přímo chemickou energii paliva a okysličovadla na energii elektrickou. |
Obor s palivovými články totiž nezažíval dobré období. Už to vypadalo, že se na trhu neprosadí v konkurenci elektrických motorů.
Nyní se ale blýská na lepší časy. Šéf firmy, kótované na frankfurtské burze, cítí změnu ve společnosti i u politiků. Cena akcií je nyní na úrovni 11 eur. Od začátku roku akcie posílily o 40 procent.
GRAF: Vývoj ceny akcií SFC Energy
Za poslední rok, v eurech
Zdroj: tradingview.com
Téma palivových článků zmizelo
SFC Energy se specializuje na obnovitelné zdroje energií ve spojení s palivovými články.
Elektřina i vodík. ADAC podporuje obě technologie |
Organizace ADAC Stiftung nedávno ve své studii upozornila na to, že by bylo užitečné podporovat budování infrastruktury pro elektromobily i pro auta, jež jezdí s palivovými články. Obě technologie se mohou vhodně doplňovat. Nabíječky jsou vhodné zejména pro městské oblasti, naopak na venkově by měly být k dispozici i stanice poskytující vodík. Sníží se tím také riziko, že bude přetížená elektrická síť ve večerní špičce, kdy si majitelé elektromobilů budou chtít vozy dobíjet. |
Firma vstoupila na burzu v roce 2006, akcie byly v roce 2007 na úrovni až 39 eur za akcii, očekávání trhu byla velká. Pak se ale cena propadla dolů, v roce 2016 to byla pouhé dvě eura.
„Téma palivových článků zmizelo, technologicky i politicky. Nikdo o nás už neměl zájem,“ vzpomíná Podesser.
Celý obor se dostal do velké krize. Konkurenční berlínská firma Heliocentris v roce 2017 zkrachovala. Problémy v podobě poklesu odbytu a posléze i nedostatku financí se postupně prohlubovaly. V roce 2016 Heliocentris převzala firma Odasco, ale ani to k záchraně nevedlo. Na rozdíl od SFC Energy, která se na trhu udržela.
Pohon nejen pro auta
„Přežili jsme na trhu jen proto, že jsme se záměrně neupnuli pouze na téma mobility,“ vysvětlil manažer.
Německé automobilky často v minulých letech oznamovaly vývoj automobilu s palivovými články na vodík, nakonec ale vůz nikdy nedostaly až do výroby. Trend se ale v posledních letech začíná měnit a opět se (nejen) mezi odborníky diskutuje o možnostech pohonu na vodík.
Bývalý člen představenstva automobilky Audi Dietmar Voggenreiter, který je nyní konzultantem ve firmě Horváth & Partners, ale krotí „vodíkovou“ euforii. Podle něj musí automobilky vsadit v osobní dopravě buď vše na elektromotory, nebo na palivové články.
Budování obou infrastruktur si podle něj nemůže ani silná ekonomika, jako je Německo, dovolit. Vodík má budoucnost spíše ve specifických segmentech.
Palivové články pro vojáky i těžaře
„Palivový článek je vhodný pro dálkovou dopravu nebo tam, kde by byly potřeba baterie s velkou kapacitou,“ míní. Například pro těžké stoje ve stavebnictví nebo důlním průmyslu.
S tímto názorem částečně souhlasí i Podesser. Firma spoléhá na využití palivových článků tam, kde není možné se připojit k elektrické síti. Vyrábí palivové články jako alternativní zdroj elektřiny například pro lodě nebo obytné vozy.
A odbyt má firma z bavorského Brunnthalu u Mnichova i u Bundeswehru – německé armády. Malé přenosné palivové články jsou totiž lehčí než lithiové baterie.
Dalším zákazníkem jsou těžaři ropy a zemního plynu. Jejich systémy, často vzdálené od přenosové soustavy, musí být monitorovány. Jako zdroj energie používají palivové články.
Obnovený zájem investorů
Firma prožívá určitou renesanci zájmu o tuto technologii. Zejména kvůli debatě o ochraně klimatu se zkoumají možnosti různých technologií, které umí využívat obnovitelné zdroje. A právě elektřina z větrných elektráren by mohla vyrábět vodík prostřednictvím elektrolýzy.
Firma se tak opět stává zajímavou pro investory. Během posledních měsíců navýšila kapitál o 27 milionů eur (691 milionů korun), což je více, než vedení společnosti očekávalo.
Prostředky hodlá využít pro přirozenou expanzi firmy i do zahraničí a rozvoj vodíkových technologií. Pro své palivové články nyní používá spíše metanol, který je dostupnější a bezpečnější pro manipulaci než vodík. Palivové články na vodík jsou ale levnější.
Tlak veřejnosti na udržitelná řešení v dopravě a energetice jeho firmě pomáhá. Očekává, že se obrat z 62 milionů eur v roce 2018 může do několika let zvýšit až k 100 milionům eur. Zisk před úroky a zdaněním by měl tento rok vzrůst z 2,6 milionu eur až na šest milionů.
Klíčový zájem automobilek
Na vývoji vodíkových technologií chce spolupracovat s firmou adKor a zvažuje i další akvizice.
Japonsko věří vodíku |
Japonsko chce propagovat vodík během konání olympijských her v Tokiu v roce 2020. Město se zavázalo provozovat 100 autobusů a 40 tisíc osobních aut na vodík. Vláda také plánuje, že do šesti let bude v zemi jezdit s palivovými články dokonce 200 tisíc automobilů. Jedním z argumentů je i to, že Japonci mají malé byty a domy, kde není místo pro dostatek dobíjecích stanic pro elektromobily. V současnosti jezdí na světě 11 tisíc vozů s palivovými články, polovina z nich v Kalifornii. Elektrických aut je na silnicích pět milionů. |
Pro rozšíření technologie bude klíčové, zda se palivové články rozšíří v automobilovém průmyslu.
Auta na vodíkový pohon dlouhodobě vyvíjí japonská Toyota. Její vůz Mirai s dojezdem okolo tisíce kilometrů, což je výrazně více než současné elektromobily, ale zatím není v Evropě příliš populární.
Hlavní nevýhodou je cena, která dosahuje v přepočtu 1,4 milionu korun. A problémem je také nedostatek dobíjecích stanic.
Tlak na používání zelených technologií
Podesser k tématu masivního rozšíření palivových článků v autoprůmyslu přistupuje racionálně. Technologii firma prezentuje jako doplněk k bateriím.
Využití vidí i v zajištění energie pro 5G sítě, které by se měly brzy stát hlavním motorem přenosu dat. A na tomto nově vznikajícím trhu by ráda uspěla i firma SFC. Již nyní má dohodnuté kontrakty na dodávku palivových článků k vysílačům v Bavorsku a Bádensku-Württembersku.