Mohlo by vás také zajímat
Martin Hejl (Thimm): Čím méně krabic, tím chudší národ. V Česku se jich vyrobí miliarda metrů čtverečních
Libor Akrman 7. listopadu 2023Papírové krabice jsou součástí našich každodenních životů. Jedním z jejich výrobců je firma Thimm, jejíž provoz je plný automatizovaných strojů,…
„Big Short” investor Michael Burry opět vsadil proti Wall Street: Směřuje index S&P 500 opět k zemi?
Dmytro Spilka 11. října 2023Ve světě financí je několik výrazných jmen, které ovlivnily nebo předpověděly vývoj cen na trhu. Jedním z nich je Michael…
Jak je to s cenami bydlení? Klesají, či stagnují? Napoví srovnání hypoték a reálných mezd
Jan Bureš, Jan Čermák 18. září 2023Neustále se objevují zprávy, že propad cen bytů a domů už je u konce. Při pohledu do budoucna ekonom Jan…
- ČLÁNEK
Kanceláře roku 2021: které hlavní trendy letos promění pracovní prostory v Česku
Jaké zásadní novinky přinese rok 2021 do moderních kanceláří? Predikce a analýzy společnosti Sharry, která vyvíjí chytrá softwarová řešení do administrativních budov po celém světě, přibližují hlavní trendy pro letošní rok.

Budova Hyllie Terrass ve švédském Malmö má být pasivní administrativní projekt s nulovou ekologickou stopou. Zdroj: Skanska
Podnájem, 3-2-2 jako nový standard, nasazení 5G, zdraví zaměstnanců nebo hub & spoke. O tom všem uslyšíte po většinu letošního roku na kancelářském trhu.
Jaký vývoj v oblasti prop-tech (tedy spojení technologií a nemovitostí) předpovídá společnost Sharry? Co vychází z její analýzy interních dat, z aktuální poptávky klientů a co lze vyčíst mezi řádky dalších zpráv a předpovědí?
1. Zdravý tlak na návrat do kanceláře
Přestože máme vakcínu – a doufejme, že to bude zásadní změna pravidel hry –, pandemie stále poukazuje na to, jak důležitý je aspekt zdraví na pracovišti. Právě zachování zdraví bude prioritou pro obnovení důvěry nájemce a pro návrat lidí do kanceláří.
Komerční prostory budou muset přijímat vše od „měkkých opatření“ (zdravotní dotazník v mobilní aplikaci dané budovy, chytré kamery s teplotními senzory nebo bezdotykové přivolání výtahu) až po technologie „těžké váhy“ (UV záření hubící covid-19 nebo robotické čisticí stroje).
Stejně tak se budou muset zlepšit standardy pro úklid zejména těch míst, kterých se lidé často dotýkají, a pro čištění technologií HVAC (především klimatizace).
VÍCE K TÉMATU:
PODCAST: Milada Skutilová (Kärcher): Lidé teď doma uklízí, aby se vyrovnali se stresem
Robotickým vysavačem to začíná. „Velký bratr“ získává reálné obrysy
Budovy budou muset tato vylepšení náležitě předvést všem uživatelům. Například s podporou certifikační autority třetí strany, jakou je International WELL Building Institute. Posláním tohoto institutu jsou co možná nejkvalitnější pracovní podmínky zaměstnanců.
Podle NTT musí zaměstnavatelé usilovně přemýšlet o optimalizaci pracovních prostor z hlediska zdraví a bezpečnosti. Využívají k tomu příslušné technologie včetně dat, analytiky, zabezpečení a automatizace.
2. Totální změna pracovního režimu?
Zapomeňte na práci od ranních devíti hodin do pěti. Přichází nový standard 3-2-2, tedy tři dny v kanceláři, dva dny práce na dálku a pak dva dny volna. Tento trend prosazují jak velké technologické společnosti jako Google, tak samotní zaměstnanci.
Podle loňského průzkumu PwC Canada chce být v kanceláři většinu pracovního týdne pouze 37 procent respondentů.
GRAF: Kde chtějí lidé pracovat
Respondenti odpovídali na dotaz, jaké je pro ně ideální pracovní prostředí, v procentech.
Zdroj: PwC Canada
„Zároveň v Sharry věří v práci odkudkoli spíše než v práci z domova. A tím nemyslíme jen například kavárny,“ říkají autoři studie. Co třeba sdílení pracovního stolu v nákupním středisku nebo v hotelovém lobby?
Přední světová skupina v oblasti pohostinství Accor společně s WOJO již oznámily, že se do roku 2022 stanou největší coworkingovou značkou v Evropě.
GRAFIKA: Jak se bude měnit struktura nemovitostí
Zdroj: Sharry (Vladimír Mašinský)
3. Více nájemců pod jednou střechou
Na další trend poukazuje dění kolem společnosti Uber a některých dalších. Uber se snaží zbavit velké části své obrovské kanceláře v New Yorku, ke které se nedávno upsal.
Z honosné newyorské kanceláře se snaží vyvlíknout i reklamní a PR gigant Dentsu. Také společnost AT&T by mohla opustit tisíce čtverečních metrů svých kancelářských prostor. To jsou jen tři příklady velkého posunu na trhu komerčních nemovitostí.
Uvidíme stále více a více nájemců přehodnocujících svůj nemovitý majetek. Podle loňského průzkumu KPMG téměř 70 procent šéfů firem uvedlo, že v příštích letech uvažují o snížení kancelářské plochy jejich firem.
Zároveň se z tohoto trendu může stát příležitost k růstu pro všechny poskytovatele servisovaných kancelářských prostor a pro coworkingy.
Vzroste ovšem nutnost implementace integrovaného softwarového řešení pro správu podnájmu a souvisejících nebo sdílených služeb (viz také hybridní modely nemovitostí v bodě č. 4).
Více (pod)nájemců v budově přináší více pravidelných povinností pro správce nemovitostí. Dále by se mělo urychlit přijetí digitálních nástrojů pro automatizaci.
4. Jedna adresa nestačí
Když spojíme výše uvedené trendy č. 2 a č. 3, pravděpodobně získáme kancelářský prostor označený pojmem hub & spoke.
Decentralizovaný kancelářský model sestávající z jedné firemní centrály (eventuálně s menší podlahovou plochou než dnes), která bude v centru města, a široké sítě regionálních firemních poboček – hubů, které zkrátí vzdálenost dojíždění za prací.
Společnost CBRE to popisuje jako hub & spoke 2.0 s centrálním ústředím, regionálními kancelářemi, coworkingovým prostorem a home officem, aby si zaměstnanci mohli ke své činnosti vybrat nejvhodnější pracovní prostor. A podle IWG: „Bylo prokázáno, že flexibilní práce zvyšuje produktivitu, ziskovost a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem zaměstnanců.“
Největší část pracovní síly budou tvořit hybridní pracovníci, kteří přicházejí do kanceláří jen na část týdne. To dramaticky změní způsob, jakým bude tento majetek využíván a oceňován. Domovy se stále více budou stávat jak místem pro práci a volný čas, tak středobodem maloobchodu a dodávky zboží.
Nastolí firmy nový standard rozdáváním příspěvků pro zaměstnance, kteří jsou okolnostmi nuceni pracovat z domova, jak jsme to viděli již loni? Bude to začátek éry majetku sdíleného více členy jedné rodiny nebo užívaného více různými způsoby?
5. …a spousta technologií
Jmenovat všechny technologie a inovace, které by se měly objevit na kancelářském trhu v roce 2021, by bylo takřka nekonečné.
Takže jen několik technohraček z mnoha: Forbes podotýká, že právě teď je nejlepší čas, aby zazářila umělá inteligence. Proč ji nevyužít k předpovídání obsazenosti parkoviště? Očekává se, že služby 5G spustí do konce roku 2021 více než 50 operátorů ve zhruba 30 zemích.
Uvidíme masivní zlepšení ve výstavbě směrem k udržitelnosti. Skanska oznámila svůj plán postavit první klimaticky neutrální komerční nemovitost s nulovou uhlíkovou stopou ve Švédsku a později v České republice.
Rozvoj e-commerce a rozvážkových služeb povede k rozšíření inteligentních skříněk, čímž se podpoří dodržování bezpečného odstupu i flexibilita.
A připravte se na blízká setkání s roboty – přinejmenším nedostávají koronavirus, jak zdůraznil nositel Nobelovy ceny Joseph Stiglitz.
Text, který původně vyšel na serveru #MORETHANOFFICE, připravili: Josef Šachta, Vladimír Mašinský a Lukáš Rozmajzl ze Sharry.