Česko bude muset v následujících letech při financování staveb řešit krátící se přísun peněz z evropských fondů. Jednou z často zmiňovaných alternativ je větší zapojení soukromých investorů.
Pilotní akcí v tomto směru je stavba 32 kilometrů dálnice D4, kterou připravuje francouzské konsorcium Via Salis formou PPP. U zmíněného projektu D4 je jedním z největších poskytovatelů financí banka ČSOB, jejíž ředitel projektového financování Jan Troják byl hostem dalšího podcastu Peak.cz.
„Na celonárodní úrovni jde o první a zároveň průlomový projekt,“ upozorňuje Troják. PPP projekty jsou podle něj vhodné pro dopravní stavby, kdy je postaví firmy, provozují je a stát jim za to platí. Touto cestou by v Česku mohly vzniknout i vysokorychlostní tratě či další dálnice.
„Všichni chceme, aby celý projekt dopadl dobře. D4 staví kvalitní konsorcium, které má velmi dobrou bázi v Česku a zná místní prostředí. Naším společným cílem je mít silnici, po které se bude jezdit, i přes to, že jde o projekt za mnoho miliard korun,“ říká manažer ČSOB.
Podle něj by již brzy mohly touto formou financování přijít i další projekty, u kterých to dává smysl. „Největší překážka pro další rozvoj je připravenost projektů. Ať už se jedná o stavební řízení, či povolovací procesy. Republika potřebuje spoustu projektů, ale nejvíce to vázne na přípravě,“ dodává.
DALŠÍ PODCASTY PEAK.CZ:
Adam Paclt (IceWarp): Oproti hráčům typu Microsoft nebo Google nabízíme lepší výkon za výrazně nižší cenu
Roman Kříž (BMT): Za čtyři až pět let by kilo umělého masa mohlo stát kolem čtyř eur
Roman Pichlík (Ataccama): Měli bychom se neustále učit z chyb, aniž by to pro firmu bylo zničující
Hackeři jim zakryptovali firemní server. Zaplatili jsme, abychom mohli fungovat, popisuje zkušenost advokátka