Mohlo by vás také zajímat
Může se Rheinmetall stát evropskou Nvidií v obranném průmyslu?
Charu Chanana 24. března 2025Společnost Rheinmetall představuje díky růstu obranného rozpočtu evropských zemí, přezbrojování NATO i vlastní expanzi do oblasti munice a bojových technologií…
Miliony eur pro Flowpay; Němci odbrzdili dluhovou brzdu a české banky mohou být za rok 2024 spokojeny aneb souhrn ekonomických událostí 12. týdne 2025
Libor Akrman 22. března 2025Historicky největší akvizice Alphabetu míří do kyberbezpečnosti; Evropa odložila odvetná cla; primát pro letouny Primoco UAV; hudební průmysl roste; Kellnerová…
Za levný benzín v Česku může Rusko
Lukáš Kovanda 21. března 2025V Česku v uplynulém týdnu klesla cena benzinu pod 35 korun za litr, Natural 95 je tak nejlevnější od října…
- ČLÁNEK
IKEA se mění: jde blíže zákazníkům a sází na chytrou domácnost
Švédský nábytkový gigant už není jen obyčejným prodejcem komponent bytového vybavení. IKEA jde blíže k lidem, kromě prodeje nabízí čím dál širší paletu služeb, jako je dovoz nábytku přímo do domu, nebo dokonce jeho pronájem. A také se čím dál více orientuje na nové technologie.

Open House IKEA v centru města Vídně se v novém pojetí otevře veřejnosti v roce 2021. Zdroj: IKEA
Obchody s nábytkem IKEA jsou fenomén. Největší řetězec prodejen nábytku na světě si vybudoval renomé díky unikátnímu konceptu designového nábytku za přijatelnou cenu, který si však zákazník musí sestavit sám (respektive IKEA nabízí i službu sestavení vybraného nábytku pro zákazníka, pozn. red.).
Firma, která působí ve více než 40 zemích světa, nedávno oznámila, že její roční obrat poprvé v historii přesáhl 40 miliard eur (v Česku tržby za finanční rok 2017/2018 dosáhly 10 miliard Kč, pozn. red.). Na konci srpna dosáhl obrat za 12 měsíců na 41,3 miliardy eur.
Hlavním důvodem nárůstu tržeb je posílení pozice v oblasti on-line prodejů.
To byla přitom oblast, kde IKEA dlouhodobě zaostávala, nicméně si svoje nedostatky uvědomovala. Již letos v únoru uvedl britský list The Financial Times, že by se nábytek švédského výrobce mohl objevit v sortimentu gigantů e-commerce Amazon a Alibaba.
Podpora on-line prodejů
Nicméně tyto úvahy zatím zůstaly na papíře, neboť IKEA dokázala v rámci rozsáhlých změn svého podnikatelského modelu právě tuto oblast posílit. Firma v posledních dvou letech výrazně navýšila své investice do prodeje přes internet, které do letošního srpna dosáhly 175 milionů eur, a výsledky ukazují, že se vložené prostředky vyplácejí.
Tržby z internetového prodeje meziročně stouply o 43 procent na 2,9 miliardy eur, což je sice zatím zlomek z celkových tržeb, ale je patrné, že online prodeje výrazně rostou. IKEA tomu jde naproti například i aplikací IKEA Place, díky které si zákazníci v některých zemích mohou zboží nabízené v e-shopu pomocí rozšířené reality skrz displej telefonu předem umístit do svého pokoje a rovnou zvážit, zda bude pasovat jak rozměrově, tak i designově.
Firma zároveň nabízí i doplňkové služby; například si zákazník na webu obchodu výrobky objedná a dojede si je vyzvednout. Případně mu je firma či její partner dopraví na místo určení, kde je případně i smontuje.
Aby se ale dostala k více zákazníkům, spojuje se firma právě s dalšími partnery. Například v Česku zboží objednané na webu přiveze zákazníkům společnost PPL nebo si ho budou moci vyzvednout na jejích výdejních místech.
Za zboží do 30 kilogramů je to bude stát jen 300 korun navíc. IKEA má v tomto směru velmi dobré zkušenosti z Maďarska, kde podobná služba u zákazníků zabrala a prodeje vzrostly řádově o několik desítek procent.
Nové obchody v centrech
Zatímco donedávna byly doménou švédské firmy velké obchody na periferiích, kde si zákazník mohl projít a vyzkoušet nejrůznější nábytkové modely, nyní firma zkouší nový model. Ten má fungovat v součinnosti právě s on-line prodeji.
IKEA totiž chce být blíže zákazníkům, takže míří do center měst. Například letos otevřený pařížský obchod ve čtvrti Madeleine nabízí zboží na zhruba jen čtvrtinové ploše, než je u IKEA obvyklé. Navíc jen část je možné si koupit na místě, zbytek si pak může zákazník objednat a nechat doručit.
Něco podobného zkoušela IKEA i v Praze, když na Václavském náměstí asi rok provozovala IKEA Point. Takzvané pop-up studio o ploše 800 metrů nesloužilo k přímému prodeji nábytku, lidé si mohli vybrané zboží vyzvednout na pobočkách řetězce. Po bezmála 12 měsících firma pražský obchod v centru letos v srpnu uzavřela.
Nicméně trend, který IKEA sleduje, je jasný a souvisí se změnou spotřebního chování konzumentů. Lidé rádi nakupují, chtějí si zkoušet věci, sáhnout si na ně, otestovat je a plánovat za pomoci odborníků – velké nákupy už nechtějí tahat sami domů, ale nechávají si je doručit až do domu.
Prodejny střední velikosti v budoucnu chystá v centrech metropolí, jako je New York, Londýn, Berlín, Madrid, Barcelona, Tokio, Šanghaj nebo Bombaj.
Vídeňská oáza zeleně
Nyní zkouší novinku ve Vídni, ta však má jít dále než jen k prodeji nábytku. Open House IKEA v centru města Vídně má být umístěn v domě se spoustou zeleně a s místy k odpočinku, který bude oblíbeným místem setkávání. Návštěvníci budou do obchodu poblíž centrálního nádraží Westbahnhof od roku 2021, kdy se má dům otevřít, jezdit veřejnou dopravou, na kole nebo pěšky.
Namísto velkých hal s rozsáhlým parkovištěm na periferii města chce lidem zprostředkovat udržitelnost, městské prostředí a otevřenost. K dostání zde budou pouze produkty, které není nutné převážet autem.
Pobočka bude koncipována jako sedmiposchoďová budova s restaurací, veřejně přístupnou střešní terasou a hotelem s 345 lůžky. K tomu švédská nábytkářská firma plánuje napříč patry domu vysadit 160 stromů. Počítá se také s instalací včelích úlů na veřejně nepřístupných částech.
Tři patra budou vyhrazena pro showroom a obchod. Jedno celé patro pak zabere restaurace IKEA. V přízemí se otevřou obchody se zbožím běžné potřeby jako například pekařství, lékárna nebo kadeřnictví.
Pronájem nábytku
Tak trochu revolucí oproti jejímu hlavnímu byznysu je i koncept pronájmu nábytku, který chce IKEA zkoušet od příštího roku. Již letos firma tento nápad testovala v Polsku, Nizozemsku, Švýcarsku a domácím Švédsku. Od příštího roku by se model měl rozšířit na 30 trhů včetně České republiky.
Firma podle tohoto modelu zůstává majitelem nábytku, zajišťuje jeho další využití a nakonec se postará i o recyklaci. Jde o reakci na zájem hlavně mladých spotřebitelů, kteří chtějí minimalizovat svůj dopad na životní prostředí.
Podobně jako třeba u aut či oblečení dají přednost pronájmu nábytku, aniž by ho museli vlastnit. Sdílená ekonomika tak díky IKEA získá dost možná další přírůstek.
Již dříve se zavázala, že hodlá do roku 2030 vyrábět pouze z obnovitelných a recyklovaných materiálů a že i všechny výrobky budou navrženy tak, aby se daly znovu použít, opravit a recyklovat.
Chytrá domácnost
Velký potenciál IKEA vidí v rozšíření nabídky o „neklasický“ nábytek. Není to dlouho, co založila novou divizi zaměřující se výhradně na produkty pro chytrou domácnost. Jejími prvními počiny jsou například automatické rolety, které umí čistit vzduch, nebo chytré reproduktory zabudované přímo do nábytku.
I proto se nedávno švédský nábytkářský koncern spojil s firmou Sonos, jež vyrábí reproduktory. Prvním společným počinem byl inovativní koncept spojující chytrý reproduktor s tradičním kusem nábytku, jako je police nebo lampa. U zákazníků získaly nečekaně pozitivní ohlas.
Foto: Reproduktory firmy Sonos implementované do lampy od IKEA
Od letošního srpna jsou dva typy reproduktoru z řady Symfonisk dostupné v mnoha evropských a několika severoamerických a dalších zemí.
Výše uvedené příklady jsou důkazem toho, že ani tak tradiční výrobce nábytku nechce zůstat v dnešní digitální době pozadu.