Mohlo by vás také zajímat
Škodovky už umí platit za tankování samy. Díky službě Pay to Fuel
Libor Akrman 16. září 2024Škoda Auto ve spolupráci s Mastercard spustila v Česku službu Pay to Fuel, která umožňuje platit za načerpané palivo přímo…
Matěj Novák (EasyChange): Peníze do zahraničí dokážeme převést až desetkrát levněji než klasická banka
Libor Akrman 25. dubna 2024Nástup fintechu v posledních letech rozhýbal poněkud strnulé bankovní vody. Ať už jde o oblast investic, úvěrů, nebo devizových transferů.…
Finanční instituce v digitální éře: očekávání uživatelů naráží na výzvy starých IT systémů
Libor Akrman 19. ledna 2024Bankovní sektor v důsledku technologického rozvoje i měnících se preferencí ze strany zákazníků, které jdou s tímto rozvojem ruku v…
- Článek
Fintechová revoluce v plném proudu. Mobilní banky expandují. Budou ziskové?
Evropské mobilní banky chystají expanzi. Německá banka N26 se hodlá prosadit ve Spojených státech. Podobně i britské fintechové firmy, jako je Revolut nebo Monzo, spoléhají na masivní nárůst klientů. Bude to stačit na to, aby se mobilní banky dostaly do černých čísel?
Kontrola pohybů na účtu přes mobilní aplikaci, provázanost s vydanou platební kartou, ale žádné pobočky. To jsou hlavní znaky tzv. mobilních bank. Jednou z nich je berlínský startup N26.
Fintechové firmy |
Finančnětechnologické firmy (zkráceně fintech) jsou takové společnosti, jež se věnují využití nových technologií a inovací ve finančním sektoru. Zejména jde o mobilní aplikace k využívání finančních produktů nebo investičních služeb. Do fintech sféry se počítají také firmy, které využívají kryptoměny.
Zdroj: wiki |
Tato fintechová firma v březnu získala ve třetím kole financování další investiční injekci 160 milionů dolarů (3,5 miliardy korun) od firem Allianz Group a Tencent Holding, což znamená jednu z největších finančních podpor v evropském fintech sektoru.
N26 se pomalu, ale jistě stává velmi silným hráčem na poli mobilních bank. Celkem už tato berlínská firma získala od investorů 215 milionů dolarů (4,8 miliardy korun), jak nedávno připomenul deník The Financial Times.
Nejlepší mobilní banka v Evropě
Navíc rychle získává na popularitě i u svých uživatelů. Mobilní banka N26 za posledních devět měsíců nabrala půl milionu zákazníků, přičemž za pět let působení na trhu jich je celkem více než milion. Každým dnem získá 2 500 nových uživatelů a měsíční objem transakcí již přesáhl miliardu eur.
Berlínská firma si chce troufnout i na americký trh. „N26 je mezi evropskými mobilními bankami nejlepší,“ tvrdí Nicolas Kopp, který řídí její expanzi ve Spojených státech. Své služby chce banka na americkém trhu spustit do konce roku.
Německou mobilní banku americký trh láká proto, že tu je vysoká koncentrace lidí s chytrými telefony a je to také největší bankovní trh s drobnými klienty na světě, upozornil časopis Forbes.
V Evropě chtějí s N26 dosáhnout hranice pěti milionů klientů do konce roku 2020, i proto se část expanze zaměří také na Velkou Británii. „Jsme technologická společnost s bankovní licencí,“ dodává Kopp.
Jaká je přidaná hodnota?
Projekt má podle Koppa předpoklady uspět, protože nabízí přidanou hodnotu při správě osobních financí. Výhodou má být i to, že produkt je jako celek nově vyvíjený „od nuly“ a technologie nemusí spoléhat na starší systémy, jež spolu často nekomunikují. S tím mají problémy zejména tradiční banky.
„N26 jsme vyvíjeli od začátku s použitím nejnovějších technologií. Velký důraz klademe na využití umělé inteligence. Náš bankovní produkt se přizpůsobuje koncovému uživateli, můžeme poskytovat poradenství na míru i v masovém měřítku,“ vysvětlil německý manažer.
VIDEO: Prezentace funkcí mobilní banky N26
Zdroj: YouTube.com
Berlínská firma klade důraz na neustálé vylepšování funkcí na základě podnětů od zákazníků. „Rozvíjení produktu vysokou rychlostí se zaměřením na zákazníka, to je náš tajný recept,“ dodal Kopp.
Ideálně jedna platforma
Výhodou pro vstup na americký trh může být to, že tamní trh s bankovními a finančními službami je roztříštěný, lidé mají několik účtů u různých bank, kreditní karty od různých poskytovatelů, různé mobilní aplikace pro investování.
„Myslíme si, že máme příležitost tyto služby spojit do jedné platformy, což je naše dlouhodobá vize,“ zdůraznil.
Americké konkurence ze strany firem, jako jsou například Simple, Moven nebo Chime, se berlínský dravec nebojí. I když je jako konkurenci uznává, německá společnost o sobě tvrdí, že je lepší v uceleném pohledu na osobní finance spravované přes mobilní aplikaci. Kopp dodal, že ostatní aplikace jsou jen základní službou bez pokročilejších funkcí.
N26 působí v 17 evropských zemích. Banka počítá s tím, že časem bude poskytovat také půjčky, spořicí a investiční produkty. Vznikla v roce 2013 a nabízela služby zejména mladým lidem. Od roku 2015 nabízí účty i pro dospělé.
Londýnská konkurence
Konkurenci má ale i na starém kontinentě, třeba v úspěšných londýnských projektech Revolut a Monzo, které se chtějí také uchytit na americkém trhu. Ostatně Revolut od května nabízí své služby i v Česku, a jak nedávno uvedl deník E15, má zde přes pět tisíc zákazníků.
Celkem jich po celém světě má přes dva miliony a měsíčně výše transakcí činí 1,8 miliardy dolarů. Láká zákazníky zejména na platby v zahraničí, nebo na on-line platby v cizích měnách.
Neúčtuje si poplatky a používá při převodech bank mezibankovní kurzy, které jsou nižší, než si účtuje klasická banka. Základní služby jsou zdarma, náročnější uživatelé si mohou zaplatit účet Premium za 175 korun měsíčně.
Díky tomu získá klient nadstandardní služby jako třeba výběr peněz z bankomatů bez poplatku až do výše 400 eur (u základního účtu to je polovina, pak se platí dvě procenta za vyšší částku).
Prémiový účet navíc umožňuje obchody s kryptoměnami. Šéf firmy Revolut Nikolay Storonsky na začátku června oznámil, že chce požádat do konce roku o bankovní licenci také ve Spojených státech, konkrétně v Kalifornii.
Jak je to se ziskem?
Další fintechovou firmou, která plánuje mohutnou expanzi, je společnost Monzo. Ta si vysloužila nálepku „Facebook bankovnictví“, napsal britský deník The Guardian. A o dvaatřicetiletém zakladateli mobilní banky Tom Blomfield se mluví jako o Marku Zuckerbergovi bankovnictví.
Zároveň ale deník upozornil na odvrácenou stránku fintechu – problém ziskovosti podobných projektů.
I když pomocí crowdfundingu projekt Monzo, který nyní používá 650 tisíc klientů, získal v březnu 2016 během rekordních 96 vteřin investici ve výši milion liber, zatím se výrazněji neprosazuje. Blomfield si ale neklade malý cíl, dlouhodobě sní o miliardě uživatelů.
Nadšení není namístě
Hlavním lákadlem zůstává výhodné převádění zahraničních měn. Pokud ale člověk často necestuje do zahraničí, není moc důvodů, proč si tuto službu vybrat.
Blomfield nicméně argumentuje tím, že pro mnoho mladých lidí je klíčové mít neustálou kontrolu nad stavem svého účtu. U tradičních účtů totiž mladí lidé často překročí svůj zůstatek a platí úroky za kontokorent nebo splátky kreditní karty. A mobilní banka je ideální pro lidi, kteří tráví většinu života s prsty na mobilním telefonu.
Nicméně například ekonomický novinář Martin Lewis, který založil stránku Moneysavingexpert.com, nadšení zakladatelů mobilních bank brzdí. Myslí si, že tradiční banky se svými službami budou mobilním bankám přizpůsobovat, než aby se nechaly vytlačit z trhu.
Mnoho lidí je se svou bankou spokojeno alespoň do té míry, že neuvažují o změně nebo o zrušení účtu. Lewis to přirovnává ke změně počítače nebo operačního systému, na který jste si zvykli.
VIDEO: A jak to vidí lidé z fintechu
Loni na berlínské konferenci Disrupt diskutovali právě zástupci výše uvedených fintechových firem. Podívejte se na to, co si o svém oboru myslí (zleva doprava) Tom Blomfield (Monzo), Valentin Stalf (N26) a Nikolay Storonsky (Revolut).
Zdroj: YouTube.com
Budoucnosti se meze nekladou
Zástupci fintechových společností jsou ale spíše optimističtí. Zakladatel N26 Valentin Stalf vysvětlil, že nejvíce firma vydělává na používání platebních karet, na úsporách a nabídce pojištění. Například při placení za pronájem auta nabídne nejlepší cestovní pojištění.
Stalf slibuje, že banka bude v provozním zisku do konce tohoto roku. Argumentuje tím, že firma má samozřejmě mnohem nižší náklady, než mají tradiční banky se sítí kamenných poboček.
Šéf firmy Monzo Blomfield připustil, že projekt je zatím ztrátový, i když jeho valuace za rok vzrostla na dvojnásobek. V posledním investičním kole od investorů získali 70 milionů liber (2 miliardy korun), což podle jeho slov „poskytuje představu o ztrátách za poslední rok až dva“.
Věří, že dlouhodobě investoři na projektu zbohatnou, ale rovněž se může stát i opak: „Je tu i velké riziko, že ztratíte vše.“