Trh s ropou lze v současné době označit různými přídavnými jmény, avšak slovo klidný z pochopitelných důvodů chybí.
Cena severomořského – mimochodem, po celkem malé huse pojmenovaného – Brentu se před pár dny krátce dostala pod 100 dolarů za barel. Od tohoto týdne se ale barel prodává opět za cca 110–120 dolarů (což zhruba odpovídá rozpětí křídel dospělé husy v centimetrech a cena je asi tam, kde má být).
GRAF: Vývoj ceny ropy Brent
Od začátku letošního roku do současnosti (23. 3. 2022), v USD za barel
Zdroj: tradingeconomics.com
Myslet na budoucnost
Nejvíce pozornosti se běžně věnuje ceně krátkodobé a už se moc nediskutuje o kontraktech s delší splatností. Ty sice nejsou předpovědí budoucnosti, ale vypovídají o povaze šoků, se kterými se trh potýká.
Nebo alespoň o tom, jak trh tyto šoky vnímá. A komoditě navíc umožňuje pomyslné „cestování v čase“. Nebo – chcete-li – ukazuje, jak vyhladit spotřebu (zda ropu přesunout z budoucnosti, nebo do ní).
Obecně tzv. krátký konec křivky (kontrakty se splatností v blízké budoucnosti) reaguje zejména na krátkodobé šoky. Oproti tomu pohyby na delším konci (se splatností v letech) naznačují působení šoků dlouhodobých (z výšin počátku minulé dekády ho sestřelily například nové technologie amerických břidličářů).
Život na úkor zásob
Aktuální extrémně negativní sklon potvrzuje, že trh s ropou je nyní velmi napjatý, a nabádá k čerpání zásob (a snad pozdějšímu doplnění).
Tedy k přesunu ropy z budoucnosti do současnosti (ve jménu vyhlazené spotřeby). To je také jeden z velkých rozdílů mezi aktuální situací a létem 2008, kdy cena ropy Brent dosáhla na svá historická (nominální) maxima kolem 150 USD/barel.
GRAF: Historický vývoj ceny ropy Brent
Od 70. let minulého století do začátku roku 2022, v USD za barel
Zdroj: tradingeconomics.com
Tehdy se hrál mimo jiné i příběh „peak supply“, tedy ten, že ropy do budoucna nebude dost. Tomu odpovídal i tvar křivky, neboť sklon byl v tom období v podstatě nulový a nenabádal k výrazným „přesunům v čase“.
Nedostatková nafta
Ještě divočejší věci se ale dějí na trhu s naftou, jejíž dostatek si Evropa není schopna vyrobit sama. V předválečné době se cca 15 procent spotřeby, tedy asi jeden milion barelů denně, dováželo z Ruska.
A tato nafta aktuálně chybí a zásoby v Rotterdamu padají na mnohaletá minima (prý dokonce hrozí nucené úspory). Tomu odpovídají bohužel i ceny.
A i negativně skloněná forwardová křivka opět potvrzuje vskutku extrémní napětí, které aktuálně na trhu s dieselem panuje.