Zatímco někteří v nástrojích jako ChatGPT spatřují možnost hyperpersonalizace a revolučního zlepšení zákaznické zkušenosti, jiní mají pocit, že nabídku cestovatelských aktivit spíše omezují. Co umělá inteligence tedy ve skutečnosti dokáže a kde jsou v současnosti její limity?
Nástroj ChatGPT probudil zvědavost na všech technologických frontách. V tuto chvíli jej využívají k tvorbě itinerářů jak zaměstnanci cestovních agentur, tak cestovatelé na vlastní pěst.
Osobní kontakt zatím vítězí
Například studie americké poradenské společnosti Longwoods International tvrdí, že chatbota použila ve Spojených státech při plánování cesty do zahraničí až třetina respondentů. Jeho využívání tak vzbuzuje otázku, zda do budoucna nemůže nahradit služby cestovních kanceláří jako takové.
Představy o bezprostředním zániku cestovních kanceláří je ale třeba brzdit. Například americký týdeník TIME uvedl, že podle 30 procent cestovních agentur více než polovina jejich klientů stále preferuje osobní kontakt.
ChatGPT a další jazykové modely totiž zatím nemohou zcela konkurovat službám cestovních kanceláří především kvůli svým technickým omezením. Jelikož se trénují na statických datech, která si jednorázově „načtou“, generují své výstupy pouze na základě svého tréninku, a nemohou tak pružně reagovat na všechny výzvy.
A přestože většinou přicházejí s víceméně užitečnými odpověďmi, zůstávají náchylné k chybám nebo zavádějícím informacím.
Potenciál AI zde je
I přes všechna svá stávající omezení má ale nástroj typu ChatGPT už dnes potenciál nahradit značnou část činností, které doposud vykonával zaměstnanec cestovní agentury.
Jde zejména o personalizaci cesty, jazykovou flexibilitu v komunikaci se zákazníkem nebo o analýzu dat, jako jsou recenze zákazníků. Přestože zatím nemůže nahradit člověka, vidíme první obrysy toho, jak by plánování cest mohlo v budoucnosti vypadat. V Omiu jsme k tomu udělali první krok.
Naši platformu využívají miliony lidí po celém světě k vyhledávání a nákupu jízdenek a letenek a umělou inteligenci jsme tak zkrátka nemohli ignorovat. První význam nástroje, jako je ChatGPT, pro nás samozřejmě, podobně jako pro řadu jiných tech firem, spočíval hlavně v tom, že zjednodušil rutinní práci programátorů při psaní kódu.
Zároveň jsme ale začali hledat způsoby, jak využít umělou inteligenci pro zlepšení zákaznické zkušenosti.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Umělá inteligence v investičním obchodování? Analytika nenahradí, ale poradce by mohla
Jiří Matas (FEL ČVUT): Robot, který by uměl vyměnit duši u kola, by na mě udělal velký dojem
Markéta Bláhová (Daytrip): Poskytujeme zákazníkům při přesunech na dovolené komfort a zážitky
S pluginem to funguje lépe
Omio sdružuje na jednom místě data více než tisícovky dopravců, jejichž spoje potřebujeme zákazníkům nejen maximálně zpřehlednit, ale také zpřístupnit způsobem, aby mohli vyhledávat ty, které jim vyhovují nejvíce. Právě zde přišel na scénu ChatGPT.
V posledním roce jsme vyvinuli vlastní plugin umožňující uživatelům ChatGPT jednoduše integrovat Omio do jejich hledání a porovnávání cest. Získají tak přístup k informacím o všech druzích dopravy téměř na celém světě a mohou se díky pluginu pro ChatGPT ptát například na nejlevnější a nejrychlejší cesty na konkrétních trasách.
Díky pluginu Omio tak ChatGPT v reálném čase pracuje s našimi daty a následně zákazníka přesměruje na naše stránky, kde si může doporučenou cestu zarezervovat. Zároveň lze ale plugin používat v kombinaci s ostatními pluginy umožňujícími vyhledávání informací mimo samotnou dopravu. Vzniká tak služba, díky které už člověk nemusí cestovní kancelář potřebovat.
Převratné inovace vyžadují více času
Potenciál umělé inteligence v cestovním ruchu se samozřejmě postupně začíná rozvíjet a projevovat i mimo oblast bookingu. Zkoumají se i další možnosti jeho využití.
Od vylepšení virtuálních prohlídek prázdninových destinací přes podporu udržitelného cestování až po transformaci řízení dopravních systémů. Pluginy integrované v ChatGPT jsou tak pouhou předzvěstí této revoluce.
Nicméně rychlost, se kterou se objevily, ukazuje, že je tato revoluce blíž, než jsme si mysleli. V cestovním ruchu ale často záleží na aktuálním dění a práci s čerstvými informacemi. Nástroj jako ChatGPT však zatím nezvládá otázky v komplexní oblasti.
Největší výzvou proto zůstává zajistit, aby se chat choval co nejvíce jako člověk a propojoval různé služby. Ve spojení se službami dalších stran by si tak uživatel v budoucnu mohl mnohem rychleji a na jednom místě objednat nejen jízdenku napříč Evropou, ale třeba i taxi, hotel a prohlídku pamětihodností…