Jsme obklopeni informacemi. Data nelžou a mnohokrát pomáhají. Přiznejme si ale, že práce s nimi není jednoduchá – mezi největší problémy dnes patří již nepřeberné množství dat a jejich (ne)kvalita.
Svět v posledních letech generuje data neuvěřitelnou rychlostí – podle výzkumu Data Never Sleeps společnosti DOMO z roku 2017 vytvoříme 2,5 trilionu bytů denně. Navíc 90 procent dnešních dat vzniklo v uplynulých dvou letech.
Kvalita dat?
Stejně tak kvalita byla, je a ještě dlouho bude problém – podle výzkumu společnosti Forrester pro KPMG zhruba 60 procent dotázaných společností zcela nevěří výstupům svého prostředí dat a analytiky. A celých 70 procent dotázaných uvedlo, že jejich využití je vystavuje reputačnímu riziku.
Co z toho plyne? Přestože valná většina světových firem významně investuje do řešení pro využití dat a jejich analytiky, celé dvě třetiny top manažerů dají při svém rozhodování stejně přednost intuici.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Kauza Facebook: O propojení lidí nejde, jejich data jsou „jen“ zboží k prodeji
Digitální ústava výrazně promění Česko. Komunikaci s úřady zvládne každý pomocí pár kliknutí
Stanou se ze zaměstnanců kyborgové? Firmy už očipovaly stovky zaměstnanců
Příklady táhnou
Data ovšem dávají reálné výsledky. Věrnostní program na letišti Heathrow dokázal díky pokročilé analytice a správné komunikaci o pětinu zvýšit útraty v letištních obchodech, o třetinu vzrostl počet „znovuaktivních“ členů.
Newyorská pobočka Harley-Davidson díky umělé inteligenci navýšila počet obchodních příležitostí až o neuvěřitelných 2 930 procent. A po roce využívání ztrojnásobila meziroční obrat.
Jistý britský retailový řetězec se stovkami prodejen využíval datové předpovědi k určení poptávky v konkrétních místech nových poboček. Snížil tak chybu expertního odhadu z 30 procent na deset, minimalizoval rozptyl chybovosti z ± 150 procent na ± 40. Finanční efekt představoval 30 milionů liber ročně.
Péče o data nutná
Pokud tedy firmy dokážou data správně využít, dosahují významných měřitelných výsledků. Pro jejich úspěšné zavedení a dosažení reálných výsledků je ale potřeba o data pečovat.
Stejně tak je nutné získat důvěru okolí, zajistit bezpečnost a ochranu proti zneužití. V neposlední řadě musíte mít odborníky, kteří vám pomohou ke správné interpretaci získaných souborů.
V České republice jsme nyní tak na jedné třetině počtu datových analytiků, než jaký bychom potřebovali. Tedy takových lidí, kteří umí data nejen sesbírat, ale také správně interpretovat s adekvátním doporučením. Jsem rád, že při pražské VŠE vznikl toto září zcela nový učební obor, který se přesně této oblasti věnuje.
O investici rozhodnou data
Ať už se ekonomika pohne jakýmkoli směrem, pro manažery by měla být celkem jasná odpověď na otázku, do které oblasti investovat. Jsou to data.
Funkční model vypadá zhruba takto – asi 30 procent úsilí a nákladů v datové analytice zabere zajištění dostatečně kvalitních podkladů dat, dalších pouze 5–10 procent je práce pokročilé analytiky, umělé inteligence.
Zbylé cca dvě třetiny úsilí, energie a nákladů musíte vynaložit na propagaci, edukaci firmy a zapojení analytických výstupů do běžného provozu.