Mohlo by vás také zajímat
Tykač posiluje v Asii; e-shop CZC.cz jde pod Allegro a Mars kupuje výrobce Pringels aneb souhrn ekonomických událostí 33. týdne 2024
Libor Akrman 17. srpna 2024Křetínský chce s EPH většinu ve Slovenských elektrárnách; inflace v Česku mírně vzrostla; Česká pošta hledá poradce pro prodej Balíkovny;…
Mladí ležáci — staří žebráci. Jaké jsou generační rozdíly u investování?
Štěpán Křeček 30. července 2024Mladší generace je při investování konzervativnější, než starší kohorta a více se straní riziku, alespoň to vyplývá z průzkumu Bank…
Jaderný tendr pro Korejce; EU dál povede von der Leyenová a BMW jde do Mošnova aneb souhrn ekonomických událostí 29. týdne 2024
Libor Akrman 19. července 2024Svět postihl obří IT výpadek; nový majitel Vítkovických sléváren na obzoru; tištěné Lidové noviny končí; Electro World se už sune…
- ČLÁNEK
Musk přichází na Twitteru o velké inzerenty. Nahradí je konopný byznys?
Elon Musk chce z Twitteru udělat ekonomicky dobře fungující stroj a otevírá dveře pro inzerci byznysu s konopím. Na druhou stranu už přišel o několik stovek velkých inzerentů z minulých let.
Když loni v říjnu dokončil Elon Musk koupi sociální sítě Twitter za 44 miliard dolarů, spustilo to vlnu odchodů původních zaměstnanců firmy. Vyvolalo to také paniku mezi inzerenty, kteří se obávali, že nový majitel firmu, kterou stáhl z burzy, výrazně promění. Objevily se i obavy, že dojde k uvolnění pravidel pro příspěvky s rizikem radikalizace sociální platformy.
Jak vyplývá ze zprávy americké CNN, v lednu skutečně pozastavilo svou inzerci na této sociální síti 625 inzerentů z první tisícovky největších firem. Týká se to byznysových těžkých vah, jako je Coca-Cola, Unilever, Jeep, Wells Fargo nebo Merck. Společnosti většinou ponechávají své účty na platformě ke komunikaci se zákazníky, ale už si neplatí za inzerci.
Mezi loňským říjnem a letošním lednem tržby od největších inzerentů firmě poklesly o 60 procent. V roce 2021 přitom na inzerci společnost inkasovala 4,5 miliardy dolarů, o rok později to bylo o 11 procent méně – 4,4 miliardy dolarů. Sám Musk již v listopadu přiznal, že došlo k masivnímu poklesu příjmů.
Po debaklu přichází stabilizace
I když odpůrci excentrického miliardáře varovali před bankrotem celé sociální platformy, zatím k tomu nedošlo. Naopak to vypadá, že se ekonomická situace společnosti začíná stabilizovat.
Analytik a odborník na technologický sektor Daniel Ives z investiční společnosti Wedbush Securities prohlásil, že nyní už je Musk na správné cestě. Nicméně počáteční období po převzetí na konci října popsal jako absolutní debakl.
Nového majitele však stále čeká dlouhá cesta, aby sociální platformu s modrým ptáčkem ve znaku dostal do pozice, kdy bude rentabilní.
VÍCE K TÉMATU:
Musk ovládl Twitter i za peníze Katařanů. Vyvolal kritiku Bidena a ochránců lidských práv
Tesla má problém se zaměstnanci v Německu. Zkušení odcházejí, nové se nedaří nabírat
Američané ve válce na Ukrajině testují nové technologie proti Rusům
Jednou z možností, jak chce zakladatel úspěšných firem Tesla a SpaceX získat nové inzerenty, je otevření se sektoru s konopím. To je branže, které se velké americké firmy zatím vyhýbají, protože se stále jedná na federální úrovni o nelegální odvětví.
Musk zaujal v minulosti tím, že si v roce 2018 na natáčení podcastu s hercem a moderátorem Joem Roganem zapálil marihuanový joint. Rogan je dlouholetým zastáncem legalizace konopí i na federální úrovni.
Průlomová událost pro konopný byznys
„Pro mnoho inzerentů s konopím je to průlomová událost, pokud mohou oslovit své trhy a své publikum,“ řekla spoluzakladatelka skupiny Cannabis Media Council Amy Dennisonová k tomu, že Twitter jako první americká sociální síť pootevřel dveře inzerci firem s konopím.
Inzerce bude nicméně regulovaná samotným Twitterem a inzerenti budou sešněrováni řadou omezení. Na sociální platformě nebudou moci přímo nabízet k prodeji konopné produkty a nesmí se zaměřovat na osoby mladší 21 let. I přes poměrně velké restrikce to ale znamená průlom pro konopnou branži v USA.
Aby Musk přilákal nové platící klienty, dá všem do konce března slevu na inzerci ve výši padesáti procent. „Je to jedna z nejštědřejších věcí, jak může vztah mezi inzerentem a majitelem začít,“ chválí Dennisonová. Zároveň odhaduje, že se dolary z konopného sektoru mohou pro Twitter stát skvělým zdrojem příjmů.
Odpor neziskovek: Twitter je toxický
I když se v obecné rovině nový majitel snaží přesvědčit (a získat zpět) staré inzerenty, nespokojenost s ním se ozývá i odjinud. Zástupci neziskových organizací a skupin na ochranu lidských práv tvrdí, že obnovení účtů na Twitteru pro řadu extremistů s neonacistickými a nenávistnými názory vůči menšinám (etnickým i sexuálním) vytváří na platformě toxické prostředí.
To samozřejmě zavedené americké značky odrazuje od placené inzerce. Původní klienti Twitteru si stěžují i na to, že ve firmě nezůstali obchodníci, se kterými dříve spolupracovali.
Musk se snaží radikálně snižovat náklady na provoz a najít nové zdroje příjmů. Například účtovat poplatky pro třetí strany, které v minulosti zdarma využívaly rozhraní pro programování aplikací Twitter API. Pro společnost ale nadále zůstávají klíčové příjmy z reklamy, které loni tvořily 90 procent.
Podle listu New York Times (NYT) firma v únoru propustila minimálně 200 lidí, což je přibližně desetina současné pracovní síly. Poslední vlna propouštění se zřejmě týká produktových manažerů, datových vědců a softwarových inženýrů, kteří pracovali na strojovém učení a spolehlivosti webu, uvedl newyorský deník.
Počátkem loňského listopadu Twitter kvůli snižování nákladů zrušil asi 3700 pracovních míst. Podle Muskovova vyjádření z ledna měl Twitter přibližně 2300 aktivních zaměstnanců.
Eroze uživatelů
Analytička společnosti Insider Intelligence Jasmine Enbergová předpovídá, že se Muskovi nepodaří udržet počet uživatelů. Domnívá se, že dojde k „postupné erozi“ uživatelů a jejich počet klesne do konce roku 2024 o 32 milionů měsíčně.
GRAF: Vývoj počtu uživatelů Twitteru
Od roku 2019 do roku 2024 (roky 2023 a 2024 jsou odhady), v mil. uživatelů.
Musk rovněž zavedl premiérové členství za poplatek osmi dolarů měsíčně (profil je modře označen, že je ověřený). Andy Wu z Harvard Business School ale tvrdí, že tento model obecně na sociálních sítích nefunguje a prémiové členství není zdrojem příjmů těchto služeb.
„Neexistuje mnoho precedentů, které by naznačovaly, že zpoplatnění uživatelů na sociálních sítích je schůdná cesta,“ míní Wu. Varoval, že Muskova vize přeměnit Twitter na otevřenou platformu podporující svobodu slova bez cenzury může být neslučitelná s generováním příjmů z reklamy od velkých renomovaných značek, které jsou citlivé na to, kde je jejich reklama umístěna. Analytička Enbergová je přesvědčena o tom, že velcí američtí inzerenti už Muskovi nevěří, a proto bude mít problém je získat zpět.
Hospodaření se zlepšuje
Podle uznávaného Standard Media Indexu, jenž monitoruje výdaje na reklamu na americkém trhu, se v lednu výdaje na Twitteru propadly meziročně o 71 procent. Denní tržby v lednu se měly podle CNBC propadnout meziročně o 40 procent.
GRAF: Vývoj čtvrtletních tržeb Twitteru
Od roku 2012 do konce roku 2022, v mil. USD.
Společnost navíc čelí žalobám, že neplatí své závazky. Například za nájemné v ústředí v Kalifornii nebo za londýnské kanceláře.
Musk nicméně splatil první splátku 300 milionů dolarů za úvěry bankám, od kterých si na akvizici půjčil 13 miliard dolarů. Analytik Ives to vnímá jako důkaz, že se hospodaření sociální platformy zlepšuje. Ve druhé polovině tohoto roku očekává, že by firma mohla už hospodařit bez ztráty.
Musk tento měsíc řekl, že mu bude trvat zhruba do konce letošního roku, než společnost stabilizuje a zajistí její finanční zdraví. „Myslím, že potřebuji stabilizovat organizaci a jen se ujistit, že je finančně zdravá a že je jasně stanoven podrobný plán produktů,“ prohlásil Musk.