Mohlo by vás také zajímat
Jednorožec Mews získal další miliardy; ČNB mírně snížila sazby a místo Síkely na MPO zřejmě Vlček aneb souhrn ekonomických událostí 39. týdne 2024
Libor Akrman 27. září 2024Vláda schválila větší schodek rozpočtu; Meta ukázala nové „virtu-brýle“; nováčkem ve vedení ČNB Jakub Seidler; české banky v pololetí v…
Evropský průmysl radostí neoplývá. Proč je to špatná zpráva pro Česko?
Jan Bureš 24. září 2024Zářijové údaje o podnikatelské aktivitě v eurozóně, která se prudce snížila, přinesla investorům zklamání. Slabé údaje z eurozóny podporují očekávání,…
Důkaz „nemocného“ Německa? Volkswagen poprvé zvažuje zavření fabriky v Evropě
Lukáš Kovanda 3. září 2024Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože…
- Článek
Místo dronů by zboží a jídlo mohly rozvážet roboty. Už byly i v Praze
O dronech se toho namluvilo už hodně. Nakonec je možná v běžném provozu předhoní roboty, které zůstávají pevně na zemi. První z nich už brzy budou v USA rozvážet pizzu až domů. Původem estonská firma má ale namířeno i do Evropy, svého „kufrobota“ zkoušela i v Praze.
Nemají oči, hlavu, ruce a vůbec nevypadají jako roboti se spoustou antének, které známe z filmů. Speciální zařízení od estonské firmy Starship Technologies mnohem spíš připomíná velký oválný kufr na kolečkách, nad nímž vyčnívá dlouhá anténa.
Tenhle nenápadný stroj, jenž vypadá trošku jako futuristická sekačka na trávu, možná brzy v roznáškových službách předběhne drony, okolo kterých byl velký povyk a od nichž si mnozí slibují, že změní právě svět a trh tohoto typu služeb.
Lidé, kteří si přivydělávají rozvozem jídla, například pizzy, by se podle deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) měli mít na pozoru právě před roboty od Starship Technologies.
„Drony jsou dobré pro rozvoz zásilek na venkově, do města jsou ale nejlepší roboty,“ říká mluvčí Starship Technologies Henry Harris-Burland s tím, že navíc nejsou tak hlučné a dokážou uvézt těžší náklad než drony.
VIDEO: Jak fungují rozvážkové roboty Starship Technologies
Zdroj: YouTube.com
Bez lobbingu by to nešlo
V americkém státě Virginia jim už úřady povolily testovací provoz a od 1. července si místní budou moct svou pizzu přebírat u dveří právě od těchto robotů. „Kufroboty“ byly k vidění i v kalifornském Redwood City nebo Washingtonu D.C.
Kromě toho se podle serveru Recode firma chlubí, že si vyzkoušela robotí rozvoz již ve 40 evropských městech. Třeba v Londýně, kde rozvážela jídlo zákazníkům pro společnosti Just Eat a Pronto.
Svoji zkoušku zažila i Praha, jak naznačuje úvodní fotka z webových stránek firmy. I když na dotaz Peak.cz Henry Harris-Burland, marketingový viceprezident Starship Technologies, odpověděl, že zatím se aktivní využití v Česku nechystá. Cílem podle jeho slov je uchytit se hlavně v USA. Z evropských měst pak jsou prioritou Londýn nebo Mnichov.
Nebylo to samo sebou, manažeři ze Starship Technologies museli pořádně lobbovat, aby úředníky přesvědčili, že mají téhle moderní vymoženosti dát prostor.
Povedlo se a brzy budou roboty brázdit tamní ulice – maximální povolenou rychlostí šest kilometrů v hodině. Nesmí jezdit rychleji, než je tempo lidské chůze, aby neohrožovaly chodce. Navíc musí být vybaveny monitory, přes které bude možné je v případě nouze řídit.
Praxe? Bez mobilu ani ránu
Jak má doručování zboží (nyní nejprve pizzy) fungovat v praxi? Jakmile vozítko přijede na zadanou adresu, pošle zprávu na mobil člověka, jenž si donášku objednal. Kromě informace, že je jídlo za dveřmi, bude ve zprávě i speciální kód, jímž pak člověk otevře víko robota a vyndá svou zásilku.
NOVINKA – Přihlaste se k odběru newsletteru – NOVINKA
Nadějná firma Starship Technologies, která pochází z Tallinnu, ale sídlo má v Londýně a velice aktivní je právě v USA, testuje svá řešení i v dalších zemích.
V Německu například spolupracuje s logistickou společností Hermes v Hamburku. Jak píše deník FAZ, podíl v tomto podniku má i automobilka Daimler, jež přestavěla jednu samořídicí dodávku a vytvořila z ní jakýsi sklad a garáž v jednom – může v ní „zaparkovat“ až osm robotů, které se tady zároveň mohou dobít a doplnit si zboží pro další rozvoz.
Firma očekává, že by každý robot mohl rozvézt v průmětu kolem deseti zásilek denně.
GALERIE: Rozvážkový robot Starship Technologies
Zdroj: Starship Technologies
Silný tým vizionářů
Jak bude dál pokračovat „mise“ Starship Technologies, se dá teď jen odhadovat. Že by to ale mohla být značka, kterou bychom si měli zapamatovat, dává tušit složení zakladatelů této firmy.
Jedním z nich je totiž legendární dánský podnikatel Janus Friis, jenž stál u začátku Skypu nebo platformy pro sdílení dat Kazaa. Spolu s ním se před třemi lety začal na vývoji Starship Technologies podílet i další zakladatel Skypu, estonský podnikatel Ahti Heinla.
Potvrzením důvěry investorů je i fakt, že od nich firma dokázala vybrat přes 17 milionů dolarů.
V budoucnu by každopádně mohly brázdit chodníky spolu s chodci i desítky „kufrobotů“. V současném pilotním provozu však zatím musí mít lidský doprovod, který je kontroluje a hlídá doručení. V případě komplikací pak průvodce-operátor na místě pomůže problém například s předáním zásilky vyřešit.
Konkurence nespí
Starship Technologies však není jedinou robotí rozvážkovou firmou. Koncem roku získal startup Dispatch pro svůj rozvoj dva miliony dolarů od VC fondu Andreesen Horowitz. I díky tomu již běží dva pilotní programy na kalifornských univerzitách.
VIDEO: Jak vypadají další roboty, kterým se věští velká budoucnost?
Zdroj: YouTube.com
I když se zdá být koncept robotího rozvážkového byznysu celkem jednoduchý, má před sebou ještě řadu překážek, zejména jeho byznysová část.
Potvrzuje to i konec několika startupů právě kvůli problémům s finanční udržitelností (navzdory přízni investorů), dodává server Recode. Jako příklad uvádí startupy Sidecar (což je do určité míry konkurent Uberu), Spoonrocket (rozvoz jídla) nebo Homejoy (úklid bytů).
Uvidíme tedy, jak se bude dařit firmě Starship Technologies a jejím „kufrobotům“.