V příštím roce se dostane český pracovní trh na pomyslné dno. Nezaměstnanost sice již nebude klesat tak rychle jako v roce letošním, ale na trhu již nebudou prakticky žádní volní lidé. Trh totiž dosáhne tzv. přirozené nezaměstnanosti, která se pohybuje kolem 4 procent.
Pokud nedojde k uvolnění pracovního trhu pro pracovníky ze zemí mimo Evropskou unii, je pravděpodobné, že budeme svědky růstu mezd i o více než 5 procent. Důvodem bude udržení stávajících zaměstnanců a posilování jejich loajality.
Trh práce dosáhne v příštím roce tzv. přirozené nezaměstnanosti, která se pohybuje kolem 4 procent.
Poptávka po nových zaměstnancích již dnes převyšuje nabídku téměř ve všech ekonomických sektorech.
Podle našich odhadů budou nejvíce chybět lidé ve zpracovatelském průmyslu a logistice, nedostatek kvalifikovaných lidí se prohloubí i v sektoru sdílených podnikových služeb, který díky růstu nabídne tisíce nových pracovních příležitostí.
Jsme magnet na vývojová centra
Celá řada pracovních míst vznikne i ve výzkumných a vývojových centrech, Česko se totiž stalo vyhledávanou destinací pro jejich zakládání.
Evergreenem je vysoká poptávka po lidech v oboru informačních technologií. Aktuálně podle našich odhadů chybí na českém trhu asi dvacet tisíc odborníků.
V absolutní hodnotě budou v příštím roce nejvíce žádané pozice operátorů ve výrobě a v logistice a dále veškeré technické pozice.
Chybí vyučení, středoškoláci i vysokoškoláci
Firmy mají zájem o vyučené, středoškoláky i vysokoškoláky. Aby firmy v boji o zaměstnance uspěly, budou muset nejen poskytnout konkurenceschopné mzdy a benefity, ale nabídnout zaměstnancům i zajímavou práci a zkušenosti. Důležitá bude taky rychlost náborového procesu.
Do popředí zájmu uchazečů se dnes dostávají i další aspekty zaměstnání, mnohými firmami doposud přehlížené.
Do popředí zájmu uchazečů se dnes dostávají i další aspekty zaměstnání, mnohými firmami doposud přehlížené.
Jde o lokalitu a s ní spojené dojíždění do zaměstnání, značku zaměstnavatele, firemní kulturu, pracovní podmínky, vztahy na pracovišti, kompetentnost přímého nadřízeného, možnost dalšího vzdělávání a kariérního růstu, účast na nových projektech, možnost vyvážit pracovní a osobní život a podobně.
Na to vše by při nastavování podmínek měli zaměstnavatelé myslet.
Loajalita zaměstnanců v centru zájmu
Kromě náboru nových zaměstnanců bude klíčovým tématem trhu práce i udržení těch stávajících.
Dobrým způsobem, jak si zaměstnance udržet, je investovat do jejich angažovanosti, loajality, profesního růstu. Je však nutné, aby firmy braly ohledy i na osobní život svých lidí.
TABULKA: Nej roku 2017 na trhu práce podle Grafton Recruitment
Nejžádanější pozice na trhu práce |
Montážní dělník, programátor, konstruktér, elektro inženýr, finanční analytik, HR recruiter |
Nejlépe placená pozice |
Ředitel výrobního závodu (200 000 Kč), vedoucí SW vývoje (180 000 Kč) |
Nejméně obvyklá pozice |
Akustik, spalovač biomasy, pilot vrtulníku |
Nejexponovanější letní brigáda |
Výrobní a montážní dělník, pracovník v administrativě, obsluha ve stánku, skladník |
Nejobsazovanější zimní brigáda |
Skladník, inventura ve skladech oděvů |
Přetěžování, dlouhodobá přesčasová práce, nadměrný stres, to jsou časté důvody, proč lidé odcházejí k jinému zaměstnavateli. Úspěšné budou ty firmy, které budou zaměstnávat angažované pracovníky a zároveň budou o sobě budovat pozitivní obraz na trhu práce, tj. budou investovat do své značky zaměstnavatele.
Domnívám se, že velkou výzvou pro zaměstnavatele na současném trhu práce je i to, zda dokáží navodit mezi zaměstnanci pocit sounáležitosti ke k firmě. Zejména dnešní mladá generace se potřebuje ztotožnit s hodnotami a posláním firmy, aby získala motivaci k práci.
Mnohé firmy tyto pojmy sice ve své strategii definují, ale pak je buď nedostatečně komunikují, nebo je prakticky nenaplňují, nežijí jimi.
Autor působí jako obchodní ředitel společnosti Grafton Recruitment.
Zajímavé info o trendech na trhu práce. Pro všechny, kdo váhají, zda změnit práci a co za práci hledat, bych doporučil osobnostní test na airjobs.cz, mě osobně dost pomohl