Český automobilový průmysl v posledních měsících překonával v produkci i nových objednávkách ten německý i evropský.
Je to však do značné míry „úspěch starých časů” – poptávka odráží dohánění „neuspokojené poptávky” po autech na spalovací motory z dob pandemie covidu. A spalovací motory budou s vysokou pravděpodobností na ústupu.
GRAF: Vývoj produkce v automobilovém průmyslu ve vybraných zemích
Od roku 2017 do půli října 2023, index v bodech (2017 = 100).
Zdroj: Patria, ACEA, Eurostat
I proto je znepokojivé pozorovat, jak evropské značky ztrácejí půdu pod nohama na poli elektromobility (v tuto chvíli hlavní „cesta vpřed”). V posledních třech letech to vede k viditelné ztrátě podílu Evropy na globální automobilové produkci. Pokud by tomu tak mělo být i nadále, bude to problém i pro český průmysl.
GRAF: Vývoj globální produkce automobilů
Za posledních 15 let, v mil. aut.
Zdroj: Patria, ACEA, OICA
Produkce baterií vázne
Jedním z hlavních důvodů, proč evropský autoprůmysl v elektromobilitě zaostává zejména za Čínou, je produkce baterií. Čína má výrazný náskok ve vertikální integraci výroby vedoucí až k těžbě klíčových surovin.
I proto stojí skoro za třemi čtvrtinami globální produkce lithium-iontových baterií, nejčastěji používaných v elektromobilech. Těžko si představit, jak by mohla Evropa bez zásadních technologických průlomů v nejbližších letech Čínu v produkci baterií dohnat.
Jednou z cest by však podle analýzy Financial Times mohla být nadějná práce japonské Toyoty na bateriích s pevným elektrolytem. Nejenže by ve finále taková technologie mohla nabídnout výrazně vyšší kapacitu (teoreticky dojezd přes 1000 kilometrů) a kratší nabíjení (až 10 minut), ale současně by v porovnání s dnešními bateriemi nebyl k výrobě zapotřebí grafit. Toho se těží 68 procent světové produkce v Číně, navíc Peking plánuje zavést přísnější kontroly vývozů.
Lithium, které by v nových bateriích bylo i nadále zapotřebí, je z velké části z Austrálie (necelých 50 procent) a z Chile (30 procent). Navíc se další velké nevyužité zásoby nacházejí v Jižní Americe.
Oznámení Toyoty o průlomu ve vývoji baterií s pevným elektrolytem vyvolává velké množství otazníků.
A i když se optimismus potvrdí, bude pravděpodobně nasazení do masové výroby hudbou „vzdálenější budoucnosti”. V té by však nejen japonský, ale nakonec i německý a český autoprůmysl opět mohl začít tahat při porovnání s Čínou za „stejně dlouhý” konec provazu… Minimálně v oblasti výroby baterií.