Mohlo by vás také zajímat
Draghi nastavil EU kruté zrcadlo, evropská pokuta pro Google a Apple a na Seznam.cz si posvítí ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 37. týdne 2024
Libor Akrman 13. září 2024ECB jde se sazbami dolů; nezaměstnanost jev Česku stabilní, inflace těsně nad 2 %; Apple představil novou řadu iPhone, Apple…
Mladí ležáci — staří žebráci. Jaké jsou generační rozdíly u investování?
Štěpán Křeček 30. července 2024Mladší generace je při investování konzervativnější, než starší kohorta a více se straní riziku, alespoň to vyplývá z průzkumu Bank…
Kyberzločinci umí i „romantické podvody“, těží hlavně z údajů na sociálních sítích
Libor Akrman 2. května 2024První máj, potažmo celý květen, je tradičně vnímaný jako čas lásky a romancí. Zároveň ale toto období nahrává kyberpodvodníkům, kteří…
- Článek
Čínská sociální síť Weibo vstala z mrtvých a poráží Twitter
Mikroblogovací síť Weibo se nebála změn a v ekonomických ukazatelích předstihla amerického konkurenta Twitter. Tržní kapitalizace čínské služby se v červnu pohybovala na úrovni 16 miliard dolarů a měla 340 milionů uživatelů.
Před třemi lety se zdálo, že čínská sociální síť Weibo v nejlidnatější zemi světa postupně odumře. Zájem o veřejné posty na Weibu začal upadat, domovská firma Sina Corporation se rozhodla, že firmu rozdělí a Weibo zůstane zvlášť.
Analytici projektu nedávali velké šance do budoucna, investoři na primární úpis akcií (IPO) v rámci burzovního trhu Nasdaq v New Yorku reagovali jen s malým zájmem. „Byla to úplná pohroma v rámci IPO,“ vzpomněl si na situaci před několika lety Charles Chao, předseda společnosti Sina Corp.
Primární úpis akcií vynesl 286 milionů dolarů, což bylo o dost méně, než byla očekávání firmy. „Jakmile jednou ztratíte s internetovými službami náskok, je velmi těžké se dostat zpět,“ dodal Chao k obrovské konkurenci na tomto poli služeb.
Lepší než Twitter
Čínské sociální síti, která vznikla již v roce 2009, se ale podařilo otočit nepříznivý trend a dnes už v hlavních statistikách poráží amerického konkurenta Twitter. V květnu měla čínská služba 340 milionů uživatelů a tržní kapitalizaci 16,4 miliardy dolarů.
Oproti tomu počet „twitteristů“ činil 328 milionů uživatelů a tržní kapitalizace firmy byla 13,5 miliardy dolarů. Navíc se v prvním kvartálu tohoto roku propadl do ztráty, Weibo je naopak v černých číslech.
Cena akcií se dostala během června na 75 dolarů (aktuálně je těsně pod 70dolarovou hranicí), což je čtyřnásobná hodnota než v době IPO. V dubnu 2014 to bylo 17 dolarů.
GRAF: Vývoj ceny akcií společnosti Weibo
Za poslední tři roky, v dolarech
Zdroj: TradingView.com
„Určitě můžeme říci, že jsou to překvapující výsledky,“ komentoval pro Bloomberg vzestup sítě Weibo Kirk Boodry, analytik firmy New Street Research.
Zacílení na chudší Číňany
Weibo poslední roky vsadilo na získávání uživatelů, kteří nejsou v hledáčku ostatních sociálních sítí. Již v roce 2014 začalo spolupracovat s levnými značkami chytrých telefonů, jež jsou populární v chudších zemědělských oblastech Číny.
Skoro dvacet různých výrobců má v základním nastavení telefonu aplikaci Weibo, kterou jejich uživatelé mohou hned využívat, čemuž Weibo vděčí za nárůst komunity. Šéf Sina Corp. Chao to vysvětlil tím, že se firma rychle začala orientovat na zákazníky v méně rozvinutých částech Číny, kteří ale nemají čas „postovat“ na zdi své příspěvky.
Příjmy těchto uživatelů jsou asi třetinové ve srovnání s těmi ve městech, ale nemají přístup k zábavě střední čínské třídy.
I proto se ve Weibu zaměřili na tvorbu obsahu od lokálních celebrit a televizních stanic. Zpěvačka a moderátorka Xie Na má 92 milionů fanoušků. Tchajwanský „celebrity pár“ Ruby Linová a Wallace Huo přes Weibo prozradil svůj vztah. A jejich oznámení o zásnubách a chystané svatbě dosáhlo dokonce počtu zhlédnutí ve výši 7,6 miliardy.
Monitoring nutný
Chao je největším akcionářem Sina Corp. V roce 2015 investoval 456 milionů dolarů, polovinu si půjčil od Credit Suisse Group. „Jako největší akcionář jsem v pozici, že mohu činit dlouhodobá rozhodnutí ve společnosti,“ vysvětlil.
Finanční stabilita dala i jiným investorům vyhlídku, že firma bude fungovat. Jedním z nich je i Brendan Ahern z newyorské Krane Fund Advisors, který se zaměřuje na investice do čínských titulů.
GRAF: Vývoj zisku/ztráty Twitter vs. Weibo
Od roku 2014 do roku 2016, v mil. USD
Zdroj: Theatlas.com
Weibo ale musí také vycházet s čínskými úřady a regulací, proto zaměstnává tisíce lidí, již monitorují obsah sítě a odstraňují nevhodné příspěvky uživatelů. Někteří lidé proto firmu obviňují z cenzury. Čínská mikrosíť se ale brání tím, že bojuje proti falešným zprávám, jež podobně zaplavují také například Facebook.
Půjčky pro lidi bez bankovní minulosti
Weibo hodlá dále expandovat do oblastí ,jako jsou agregátory zpravodajství a streamování videí.
Další z obchodních příležitostí má realizovat finanční divize firmy, jež má nabízet výhodné půjčky uživatelům sítě, kteří nemají dostatečnou „bankovní minulost“. V tomto sektoru bude mít konkurenci v podobě WeChat firmy Tencent Holdings a samozřejmě i Alibaba Group.
Chao však věří v další rozvoj firmy: „Věřím v silný příběh. Pokud nemůžete vsadit na něco velkého v budoucnu, nemáte budoucnost.“
Pět důvodů úspěchu
Časopis Forbes shrnul důvody, proč Weibo uspělo s restartem na úkor Twitteru, i když obě mikroblogovací platformy mají stejnou základní myšlenku, 140 znaků na kratší zprávu, postřeh, komentář.
Tržby Weibo tvoří z 80 procent příjmy za on-line reklamu a v prvním čtvrtletí tohoto roku činily 199 milionů, což je nárůst o 69 procent. Twitter se naopak pohybuje ve ztrátě.
1. Twitter se nemění, Weibo ano
Weibo vsadilo od začátku více na multimédia a spíše kombinuje Twitter s Pinterestem a Tumblr (další sociální sítě umožňující sdílení nejrůznějšího obsahu, pozn. red.).
Uživatelé mohou sdílet více fotek i videí. Sázka na čínské mileniály a vášeň pro sdílení multimediálního obsahu se vyplatila. Na obsahu Weibo spolupracuje například se státní televizí CCTV.
TABULKA: Srovnání základních parametrů sítí Weibo a Twitter
Zdroj: Forbes.com
2. Weibo expanduje i mimo Čínu
Účty si na čínských stránkách otevřely i americké soutěže fotbalu a basketbalu NFL a NBA. Pro obě strany jde o výhodné zhodnocení reklamy. Například videa zachycující Super Bowl měla za prvních 24 hodin 80 milionů zhlédnutí.
GRAF: Nejpopulárnější fotbalové týmy uživatelů Weiba
Počty followerů jsou v milionech, údaje jsou z konce roku 2016.
Zdroj: theatlas.com
3. Virtuální dárky
Uživatelé Weiba mohou celebritám posílat (po zaplacení) virtuální dárky, jako jsou květiny nebo třeba virtuální Ferrari. Jedna z nejoblíbenějších celebrit získala takových dárků za loňský rok v přepočtu za 1,2 milionu dolarů.
Tím roste i počet zhlédnutí videostreamů, meziročně pětinásobně. „Weibo svůj produkt stále vylepšuje,“ řekl Zhang Xueru ze šanghajské firmy 86 Research.
4. Udržení uživatelů
Čínská služba se snaží podle historie prohlížení jednotlivých uživatelů nabízet obsah co nejvíce na míru. To uživatele nutí zůstat na síti déle.
5. Cenzura
Cenzura na internetu v Číně, jíž se také přezdívá „Great Firewall“, blokuje spíše zahraniční stránky a konkurenci – Youtube, Instagram, Twitter.
Čínská alternativa to má tak na místním trhu jednodušší. To ale neznamená, že je úplně bez konkurence.
Uživatelé chatovací platformy WeChat stále tráví více času sledováním zpráv a videí. Weibo je i tak nadále hlavní sociální sítí v nejlidnatější zemi světa a stále má kam růst, upozornil Forbes. Zatím má jen dvě procenta z čínského on-line reklamního trhu, jenž má hodnotu 42 miliard dolarů.