Růst české ekonomiky je i nadále úzce spojený s průmyslem, tedy především s tím největším – automobilovým. A jeho dosavadní výsledky jsou impresivní.
Podle posledních údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) se produkce osobních aut a lehkých užitkových vozidel (LUV) za prvních pět měsíců zvýšila o více než pět procent na téměř 625 tisíc vozů.
Mimochodem to znamená, že se dále zvyšuje zastoupení automobilek a jejich dodavatelů na produkci celého průmyslu, exportu a vlastně i HDP, který závisí na jejich výkonu už téměř z deseti procent.
GRAF: Vývoj výroby osobních a malých užitkových vozů v Česku
Od roku 1993 do současnosti, údaje jsou v tisících.
Pozn.: * Údaje za rok 2017 zahrnují prvních pět měsíců (leden–květen).
Zdroj: SAP ČR
Při své pokračující expanzi automobilky stále najímají nové zaměstnance (+5 procent v prvním čtvrtletí 2017) a současně jsou i jedním z nejlépe platících zaměstnavatelů, který i letos poměrně rychle zvyšuje mzdy svým zaměstnancům (+5,9 procenta).
Kdy se to zastaví?
Tuzemské automobilky se vezou na vlně rostoucí evropské poptávky započaté už v úvodu roku 2013. Po čtyřech letech sice prodeje ztrácí na tempu, avšak ani tak není nárůst prodejů zanedbatelný.
Stále více se však dere na mysl otázka, kdy to asi skončí nebo jak dlouho ještě bude moci česká ekonomika – jako druhá (po Slovensku, pozn. red.) nejvíce závislá země na výrobě aut – na automobilky spoléhat.
UŽ JSTE SI HO OBJEDNALI? – Přihlaste se k odběru newsletteru – NEVÁHEJTE!!!
Nabízí se totiž otázka, zda se po rekordně dlouhé expanzi už na obzoru nerýsují známky útlumu.
Někdo takový pocit mohl mít už po slabých prodejích v dubnu, avšak silná květnová čísla potvrdila, že šlo jen o krátkodobý výkyv spojený se svátky.
To by ovšem jako důvod pozitivního očekávání do dalších měsíců jako vysvětlení nestačilo.
Kolísavé cykly evropských autotrhů
Pro pokračování růstu poptávky po nových vozech v EU lze nalézt hned několik důvodů.
Tím prvním je asi fakt, že jednotlivé národní trhy procházejí různou fází cyklu, a tak zatímco ten největší (německý) zdolává jeden rekord za druhým, rostoucí španělský, francouzský a italský mají k historickým maximům ještě hodně daleko.
Zájem spotřebitelů pořídit si nový vůz přitom zůstává ve většině velkých zemí nadále nadprůměrně silný.
Když k tomu připočteme, že neskončila obnova flotil firemních vozů, tak prostor k růstu, byť podstatně slabšímu než loni, rozhodně stále ještě existuje.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Přestaňte šetřit! Po roce 2030 se už vlastní auto nevyplatí
S rostoucí nasyceností trhu bude boj o něj stále těžší a prim budou hrát přeborníci v inovacích.
A v tomto směru nejsou minimálně někteří tuzemští producenti bez šance.