Trumpově administrativě dochází trpělivost s Evropskou unií. Ve hře je opět poslední dobou tolikrát skloňovaný americký výrobce letadel Boeing. A také další hojně zmiňované téma uplynulých měsíců: dodatečná cla.
Vskutku, Trump hrozí Bruselu zavedením dodatečných cel na zboží dovážené z EU v ročním objemu zhruba 11 miliard dolarů (dodatečná cla mají být uvalena na rozličné zboží, od vrtulníků přes motocykly po sýr či víno).
Je Airbus ve výhodě?
Američanům totiž vadí, že úhlavní rival Boeingu, společnost Airbus, má získávat výhodu v konkurenčním boji díky miliardám dolarů státních subvencí. Hrozbou nových cel chtějí EU přimět k tomu, aby praxi subvencování Airbusu opustila.
Trumpova nejnovější celní hrozba se však v mnohém odlišuje od hrozeb předchozích. Nelze ji úplně chápat jako „řinčení zbraněmi“ před zahájením obchodní války.
Spíše jde o další eskalaci dlouhodobého sporu. Washington si na příslušné subvence stěžoval u Světové obchodní organizace (WTO) poprvé už před 14 lety, tedy za vlády prezidenta George Bushe mladšího.
WTO oblíbená, či nenáviděná
Další rozdíl oproti jiným Trumpovým celním výhrůžkám spočívá v tom, že nyní americká administrativa deklaruje, že zmíněná cla ve výši 11 miliard dolarů zavede nejdříve letos v létě. Tedy až k tomu dostane „zelenou“ právě od WTO, což je instituce, kterou Trump jindy s gustem kritizuje.
Americká administrativa tak svým krokem spíše zamýšlí „rozpohybovat“ Evropskou unii tak, aby obě strany co nejdříve mohly zahájit vyjednávání o clech na průmyslové zboží, včetně aut.
Loni v létě se Trump dohodl s šéfem Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem na příměří ve věci cel. Avšak zvláště poslední dobou si šéf Bílého domu několikrát postěžoval, že Brusel nepřistupuje k dalším nutným vyjednáváním příliš akceschopně.
Na pomoc Boeingu
Trump hrozbu novými cly vytahuje zrovna v době, kdy Boeing čelí poměrně závažným problémům kvůli fatálním pádům letadel 737 MAX 8. K jednomu došlo loni, k druhém letos. Ten vedl k uzemnění příslušných typů těchto letadel.
VÍCE K TÉMATU:
Poplach v oblacích v číslech: proč jsou z letadel Boeing náhle už jen „pozemšťané“?
Boeing zbrojí na souboj s Airbusem. Posilou bude brazilský Embraer i nadzvukový Aerion
Boeing navíc může čelit nákladům spojeným s odškodněním pozůstalých po obětech v souhrnné výši až jedné miliardy dolarů.
Výsledkem je skutečnost, že akcie Boeingu letos výrazně zaostávají za akciemi Airbusu. Od začátku roku přidaly pouze zhruba šestnáct procent, kdežto akcie Airbusu zhodnotily o čtyřicet procent (viz graf níže).
GRAF: Srovnání vývoje akcií Boeingu a Airbusu
Za posledních pět let, v USD
Zdroj: Thomson Reuters
Přestože jde nyní o trochu jiný spor, obchodní válka mezi Washingtonem a Bruselem hrozí i nadále. Zvláště tíživě by zasáhla evropský autoprůmysl, avšak možná nová cla ve věci subvencí Airbusu jsou přece jenom poněkud o něčem jiném.