Mohlo by vás také zajímat
Rolls-Royce jde proti proudu. Staví další továrny, aby mohl dělat luxusní auta pomalu
František Novák, Libor Akrman 8. května 2024Většina automobilek se snaží zvyšovat a zrychlovat produkci svých automobilů. Britský tradiční výrobce luxusních vozů Rolls-Royce jde naopak opačnou cestou.…
Jak moc ten vlak ujíždí? Evropa hledá cestu, jak být konkurenceschopná vůči Americe a Číně
František Novák 6. května 2024Výkonnost evropské ekonomiky pokulhává za USA i Čínou. Brusel nyní hledá recepty na to, jak v globální konkurenci uspět. Bez…
Proč přistání Američanů na Měsíci vázne? Kvůli penězům
František Novák 3. května 2024Spojené státy stála mise Apollo, která si dala za cíl stanout na Měsíci a vrátit se zpět, v dnešních cenách…
- ČLÁNEK
Soukromé vrtulníky jsou stále více žádané. Bohatí lidé je vnímají jako symbol úspěchu
O luxusní helikoptéry britského výrobce Hill za 600 tisíc liber je obrovský zájem. Zájemci platí nevratnou zálohu sto tisíc liber, aby si mohli splnit sen, v němž vlastní soukromou helikoptéru. První stroje se přitom dostanou na trh nejdříve příští rok.
Mít vlastní helikoptéru byl dětský sen mnoha kluků. Jedním z nich byl i britský podnikatel Jason Hill. Za svým snem si od mládí cílevědomě šel a začal studovat letecké inženýrství. Následně začal pracovat v leteckém průmyslu.
Jeho sen se zhmotnil loni na začátku prosince, když jeho firma Hill Helicopters představila prototyp vrtulníku Hill HX50. „Cítil jsem ohromný pocit hrdosti,“ popsal své emoce pro BBC, když mohl veřejnosti představit svoji vlastní helikoptéru, která se může pochlubit cenovkou 600 tisíc liber, v přepočtu 17,7 milionu korun.
Stresující fáze vývoje
Celý proces vývoje nového pětimístného vrtulníku pro soukromé klienty byl ale podle něj velmi stresující. „Bylo potřeba provést a koordinovat obrovský objem složitých věcí, což z celého procesu dělalo zdánlivě nemožný úkol,“ dodal. Aby například docílil nízké hmotnosti stroje, je jeho konstrukce vyrobena z uhlíkového kompozitu.
I když by se mohlo zdát, že současná doba vysokých životních nákladů nebude na britském trhu přát poptávce po takto luxusním zboží, opak je pravda. Hill tvrdí, že už získal neuvěřitelných 1222 objednávek.
Z historie helikoptér |
Vrtulník nebo též helikoptéra je druh rotorového letadla těžšího než vzduch s poháněnými horizontálně rotujícími nosnými plochami. Slovo helikoptéra pochází z řeckých slov helix (šroubovice, šroub) a pteron (křídlo). Hračka s rotujícími plochami je známa už od 4. století př. n. l. z Číny, ve 4. století byl v Číně popsán i obecný princip vrtulníku. Ten na svých nákresech popsal také Leonardo da Vinci. Stroje podobné vrtulníkům se vyskytovaly i v románech Julese Vernea (létající loď Albatros). První zdokumentovaný vrtulník sestrojil francouzský obchodník s jízdními koly Paul Cornu v roce 1908. První plně funkční vrtulník byl představen v roce 1938 v Berlíně. Průkopníkem v oblasti letadel s rotující nosnou plochou se stalo Německo před druhou světovou válkou, hlavně firmy Flettner a Focke Achgelis. Po jejím skončení převzaly iniciativu v této oblasti hlavně SSSR a USA. Zdroj: Wikipedia |
Zájemci o nový stroj musí složit nevratnou zálohu dosahující až sto tisíc liber (v přepočtu cca tři miliony korun). Přitom stále ještě nedošlo k prezentaci nové helikoptéry přímo ve vzduchu, ta je naplánována až na polovinu tohoto roku.
Průkopník Robinson z Kalifornie
Hill samozřejmě není první ani poslední výrobce vrtulníků pro civilní účely. O jejich popularitu se postarala kalifornská společnost Robinson Helicopter Company, jež byla založena v roce 1973. Stroje pro dva až pět pasažérů si za pět dekád koupilo na čtrnáct tisíc zákazníků.
Nejnovější model R66 pro pět lidí stojí 1,1 milionu dolarů (26 milionů korun). Také tento americký lídr trhu v segmentu produkce vrtulníků pro civilní účely má dostatek zakázek.
V roce 2022 vyrobili celkově 258 vrtulníků, loni už vyprodukovali více než 300 kusů rotorových letadel.
FOTO: Oblíbený vrtulník Robinson R66
Zdroj: Alan Barclay / CC BY-SA 3.0
Ředitel Britské asociace výrobců helikoptér Tim Fauchon, který zastupuje tento sektor letectví, uznává, že vlastnictví vrtulníku je pro bohaté lidi známkou jejich společenského postavení.
„Pokud letíte vrtulníkem, máte za sebou trochu peněz,“ uznal s poukazem, že se jedná také o efektivní dopravní prostředek. Vlastníci těchto strojů navíc mohou část nákladů získat zpět tím, že budou helikoptéru pronajímat, například leteckým školám.
Čekání na létající taxi
Velkým tématem do dalších let je vstup na trh nových výrobců pro takzvané stroje eVTOL (viz box). Malá elektrická letadla mají ambice uspět i v městském prostředí jako takzvaná „létající taxi“. Na jejich vývoji pracují stovky především startupových firem, za nimiž stojí rizikový kapitál.
Co to je eVTOL? |
eVTOL je zkratkou electric vertical take-off and landing, která se používá pro letadla se schopností kolmého vzletu a přistání, která využívají elektrický pohon. Ve vývoji jsou tyto letecké prostředky jak pro vojenský, tak pro civilní sektor. Existuje mnoho konceptů, od kvadrokoptér a omnikoptér přes konvertoplány až k letadlům s pevným křídlem, které mohou být navíc vybaveny dalším motorem v tažném či tlačném uspořádání. Zdroj: Wikipedia |
Jejich zástupci tvrdí, že novinky zlevní tento druh dopravy, protože letadla budou levnější, tišší a ekologičtější než tradiční vrtulníky. Klíčová pro nové projekty je certifikace od leteckých regulátorů, že mohou bezpečně létat i na území velkých aglomerací.
Pokud se vrátíme k obchodnímu modelu Jasona Hilla, svůj podnikatelský úspěch chce postavit na nižší ceně, než má konkurence. Hodlá toho dosáhnout tím, že si 95 procent veškerých komponentů na výrobu helikoptéry vyvíjí a vyrábí interně.
Právě nižší cena způsobila, že registruje přes tisíc objednávek, které mu pravděpodobně „vydrží“ celá léta. Se sériovou produkcí totiž firma hodlá začít až na začátku roku 2025 a není jisté, v jakém objemu. Jak už bylo uvedeno, již zmíněná jednička na trhu civilních vrtulníků – Robinson Helicopter Company – dokázala loni vyrobit tři stovky strojů. A to na trhu působí přes pět dekád.
každý pátek ve vašem e-mailu.