Mohlo by vás také zajímat
Draghi nastavil EU kruté zrcadlo, evropská pokuta pro Google a Apple a na Seznam.cz si posvítí ÚOHS aneb souhrn ekonomických událostí 37. týdne 2024
Libor Akrman 13. září 2024ECB jde se sazbami dolů; nezaměstnanost jev Česku stabilní, inflace těsně nad 2 %; Apple představil novou řadu iPhone, Apple…
Windfall tax nekončí, čínská odveta za cla na auta míří na mléko a Max Banka se sloučí s Creditas aneb souhrn ekonomických událostí 34. týdne 2024
Libor Akrman 23. srpna 2024Lukačovič uvažuje o vstupu na burzu se Seznamem; majitelé Kofoly zakládají rodinnou nadaci; stát zhoršil výhled růstu HDP; Češi sypou…
Opatrná ČNB; pozvolné ožívání české ekonomiky a schodek rozpočtu na dosah 200 miliard korun aneb souhrn ekonomických událostí 31. týdne 2024
Libor Akrman 2. srpna 2024Záplava firemních výsledků (Microsoft, Apple, Meta, KB, Česká spořitelna atd.); ČNB snížila sazby o 0,25 %; schodek rozpočtu je zase…
- Článek
Kauza Facebook: O propojení lidí nejde, jejich data jsou „jen“ zboží k prodeji
Mohlo se zdát, že Facebook je super nástroj, který sbližuje. Alespoň si to ještě donedávna myslelo více než dvě miliardy lidí. Skandál z posledních týdnů však ukazuje, že jde také o zdroj dat určených k dalšímu prodeji. Uvidíme, jak to Mark Zuckerberg, šéf Facebooku, obhájí před americkými zákonodárci.
Využití a sledování dat ze sociální sítě Facebook se pomalu začíná stávat telenovelou. Poté, co celou kauzu rozpoutal skandál okolo zneužití uživatelských profilů britskou společností Cambridge Analytica, se objevují další hříšníci.
Jedním z nich je společnost CubeYou, která využila podobný scénář jako Britové a prostřednictvím kvízů se dokázala dostat neoprávněně k datům uživatelů. Podle CNBC CubeYou, jež se také zabývá analýzou dat, sbírala informace o uživatelích s tím, že jsou určeny pro „neziskový akademický výzkum“. Nicméně realita byla jiná – posbíraná data CubeYou sdílel s obchodníky pro marketingové účely.
Zatímco v případě prvně jmenované se počet zneužitých vyšplhal na (zatím) 87 milionů lidí, v případě CubeYou zatím nebyl počet vyčíslen. Podle stanice CNBC sama společnost uvádí, že disponuje více než deseti miliony respondentů, ale stanice přinesla důkaz, že v rámci náboru dalších respondentů uvádí, že globálně jich je už přes 45 milionů.
Podle stanice byly hlavním zdrojem dat kvízy na Facebooku, na nichž s CubeYou spolupracovala Univerzita v Cambridge, s názvem You Are What You Like. Cílem byla predikce preferencí uživatele na základě toho, co na Facebooku „lajkoval“.
Data bez kontroly?
Facebook oznámil, že všechny aplikace CubeYou pozastaví a celou věc prověří, ale ukazuje se, že problém s využitím dat Facebooku je zřejmě hlubší, než se zdálo (byť data 87 milionů lidí je už slušná palba).
Dalšího hříšníka pak označil deník National Observer a má jím být kanadská společnost AggregateIQ. Ta se mimo jiné podílela i na kampani k brexitu.
Podle CNBC jde o další důkazy, že Facebook nemá svoje data pod kontrolou. Facebook v prohlášení namítá, že pokud jde o chybné označení (v tomto případě tedy zařazení kvízu pod vědecké účely, pozn. red.), pak není v jeho silách toto kontrolovat.
Facebook šmíruje vše
Nemluvě o tom, že sám Facebook uchovává data i „sám pro sebe“. Včetně toho, že monitoruje zprávy na své komunikační platformě Messengeru. V rámci jednotlivých uživatelských účtů se navíc uchovávají i informace z mobilů.
VÍCE K TÉMATU ZDE:
Proč vám mizí na Facebooku přátelé? Jsme vězni facebookového „žaláře“
Pokud by se tedy někdo naboural do uživatelských dat, mohl by teoreticky získat i informace o telefonních hovorech a SMS zprávách. Navíc paradoxně i v případě, že už je uživatelé ze svých telefonů smazali.
„Jde o běžnou praxi, kdy se po prvním přihlášení načtou kontakty uživatele, a pokud s tím daný člověk souhlasí, tak také další informace, jako jsou SMS zprávy a hovory. Všechna tato data jsou využívána pouze ke zjednodušenému přístupu ke kontaktům a k hledání nových přátel,“ uvedl mluvčí Facebooku.
Grilování Zuckerberga
Šéfa a zakladatele sociální sítě Marka Zuckerberga čeká nyní vysvětlování celé kauzy před zástupci Kongresu (mimochodem před čtyřmi lety musel „na kobereček“ před Senát šéf Applu Tim Cook kvůli vyhýbání se daním, poz. red.). V rámci „žehlení reputace“ navíc Zuckerberg minulý týden poskytl řadě médií svá vyjádření, ať už přes facebookový blog, či v rámci rozhovorů.
„Život je o tom, že se učíme z chyb a zjišťujeme, co je třeba udělat, abychom se posouvali kupředu. Realita je většinou taková, že když budujete něco jako Facebook, který je zcela ojedinělý, tak se může stát, že se něco pokazí,“ prohlásil mimo jiné.
Neuvědomili jsme si dostatečně, jak velká je naše odpovědnost, což byla obrovská chyba. Moje chyba.
Podle jeho slov pracoval Facebook přes deset let na tom, aby co nejlépe sbližoval lidi. „Je zřejmé, že jsme neudělali dost. Málo jsme se soustředili na to, abychom je ochránili před zneužitím, a nepromysleli jsme dostatečně do hloubky, jak ti, kdo naše nástroje využívají, mohou uživatelům uškodit. Mám na mysli fake news, zahraniční vlivy při volbách nebo třeba nenávistné projevy. Neuvědomili jsme si dostatečně, jak velká je naše odpovědnost, což byla obrovská chyba. Moje chyba. Ale nyní je jasné, že jsme neudělali dost.“
VIDEO: Parodie na Zuckerbergovy omluvy na SNL
Zdroj: YouTube.com
Otevřete oči
Již nyní je jasné, že Zuckerbergovo vystoupení před senátními výbory (právní a obchodní, pozn. red.) a před členy energetického a obchodního výboru Sněmovny reprezentantů bude dost možná událostí roku. V sázce totiž není jen Zuckerbergova reputace a kariéra, ale i další důsledky jako vznik možných regulací, či dokonce dopad na celé odvětví.
Podle Jeffreyho Chestera, výkonného ředitele advokátní skupiny Center for Digital Democracy, se na Zuckerberga snáší také vlna kritiky ze strany inzerentů a vlivných i běžných uživatelů.
„Po letech nicnedělání je třeba otevřít oči. Čeká ho (Zuckerberga) herkulovská práce, aby se omluvil a hlavně přesvědčil lidi, že zavede smysluplné změny,“ citoval Chestera server CNET.com.
Podle odborníků lze od Zuckerberga očekávat, že se před zákonodárci opře o přínos Facebooku jako místa, které umožnilo propojit více než dvě miliardy lidí. Zároveň zřejmě zopakuje svá dřívější častá slova, že sociální sítě se bohužel staly efektivním nástrojem pro šíření propagandy.
Na druhou stranu ho bude jistě čekat kritika, že on a jeho tým podcenili možnost hrozby pro uživatelská data, a dokonce jejich možné odcizení.
Dopad na celé odvětví?
Zuckerberg již minulý týden sám naznačil, o čem chce v Kongresu mluvit. „Je nutné odpovědět na dvě základní otázky, které si lidé ve vztahu k Facebooku kladou: zaprvé, máme naše systémy pod kontrolou a dokážeme zajistit uživatelům soukromí? A za druhé, dokážeme zajistit, aby naše systémy nebyly zneužity k tomu, aby podkopávaly základy demokracie?“
Je jasné, že odpovědi na tyto otázky budou jen vrcholem ledovce „zvědavosti“ zákonodárců. Ve hře je totiž i riziko toho, že každé špatně pronesené slovo může vést k vytvoření nových pravidel a regulací, které se nebudou týkat jen Facebooku…