Názvem litina označujeme slitinu železa, grafitu (uhlíku) a dalších doprovodných prvků, jež určují vlastnosti. Už po staletí jsou využívány pro tvorbu odlitků.
Různé druhy litiny a mezi nimi ta šedá
V praxi rozeznáváme čtyři typy litin:
- litina s lupínkovým grafitem (šedá litina),
- litina s červíkovým grafitem (vermikulární litina),
- litina s kuličkovým grafitem (tvárná litina),
- litina s vločkovým grafitem (temperovaná litina).
Poslední jmenovaná se výrazně liší, protože se pro ni používá grafit vzniklý rozkladem cemenitu, u těch ostatních jde o grafit vzniklý krystalizací.
Mají různé vlastnosti, liší se pevností v tahu, pružností, tažností, houževnatostí, slévatelností, tepelnou vodivostí i korozní odolností. Některé jsou více vhodné pro obrábění než jiné. V automobilovém průmyslu se jich využívá více.
Šedá litina s příznivou cenou
Nejjednodušší na výrobu a z hlediska technologického postupu i surovin nejméně náročná je šedá litina. Právě díky tomu se vyznačuje nižší cenou. A ještě jedním nej se chlubí. Vzhledem k vhodně rozvětvenému grafitovému skeletu nabídne ze všech grafitických litin nejlepší tepelnou vodivost. Kromě toho má velmi malý vliv vnějších vrubů na povrchu, při vibracích se třecí síly v oblasti lupínků mění v teplo, a tak snižují napěťové špičky. Tyto litiny tedy mají i vysokou hodnotu meze únavy.
Slévárna šedé litiny vytváří odlitky pro strojírenský i automobilový průmysl. Šedá litina je skvělá pro stojany lisů, soustruhy, frézky, převodové skříně, ozubená kola, hlavy válců, písty, motorové bloky.
Tvárná litina pro široký rozsah teplot
Tvárnou litinu lze využít při teplotách od -60 do 400 °C, hodí se tedy na odlitky, u nichž je požadováno zachování mechanických vlastností a plasticity taktéž při nízkých teplotách. Má nižší tepelnou vodivost, zato je skutečně vysoce pevná. Objevena byla ve 20. století, kdy se začalo experimentovat s oceli se specifickými vlastnostmi.
Z tvárné litiny se obecně vyrábí motorové vložky, ozubená kola, klikové hřídele, vačky a převodové skříně.
Vermikulární litina jako něco mezi oběma typy
Vermikulární litina, tedy litina s červíkovitým grafitem, má skvělé slévárenské vlastnosti jako šedá litina a zároveň vysoké mechanické vlastnostmi jako litina tvárná. Používá se pro výrobu tvarově náročných odlitků, dělají se z ní pístní kroužky, ventilová pouzdra, odlitky hlav válců. Dokonce i BMW 740d má blok motoru z vermikulární litiny.
Dodavatel litiny pro automobilový průmysl
Pro automobilový průmysl dodává šedé a tvárné litiny i společnost UCB Technometal, jež litinu vyrábí pod obchodní značkou Unibar. Kromě toho zajišťuje i CNC soustružení, frézování, vrtání, loupání, řezání a další obrábění. Pro automobily dodává konkrétně kontinuálně lité litinové tyče.
Kontinuálně lité litiny mají celou řadu předností. Dosahují lepších mechanických vlastností, nevyskytují se u nich otřepy na vnitřní straně. Soustružnické procesy jsou na ní ve srovnání s ocelí rychlejší až o 50 %. Oproti litině odlévané do pískových formách jsou odolné vůči opotřebení, tlumí hluk i vibrace – to je činí skvělými pro výrobu brzdových kotoučů i převodových ústrojí.
Dále se litiny Unibar v automobilovém průmyslu využívají například pro vačkové hřídele, písty tlumičů, převody, řemenice, vodítka ventilů, písty brzdového válce, vodicí lišty. Z šedých litin jde o Unibar 250, 300 a 350, z tvárných litin o Unibar 400-15, 500-7, 500+, 600-3, 700-2.
Tento článek je komerční sdělení. Peak.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah.