Mohlo by vás také zajímat
Protiruské sankce kousají. Rusům zdražují veškeré zboží, některé na trhu úplně chybí
František Novák 27. září 2023Na Rusko od začátku války dopadlo více než 13 tisíc omezení. Sankce běžným Rusům fakticky zdražují veškeré zboží na trhu,…
Dodací lhůty tepelných čerpadel a fotovoltaiky se výrazně zkrátily, říká Jan Kadlec z Woltair
Jan Strouhal 11. září 2023Termíny dodání ekologických zdrojů energie do domácností se oproti loňskému roku zásadně zkrátily. Poptávka přitom neuvadá, což potvrzují data instalačních…
Reálné mzdy z roku 2018, zlevňování elektřiny a zdražování benzinu aneb souhrn 36. týdne 2023
Jan Strouhal, František Novák 8. září 2023Doba poklesu průměrné reálné mzdy je nejdelší v historii ČR; E.ON zlevní téměř milionu klientů elektřinu; paliva v Česku dál…
- ČLÁNEK
Umělá inteligence a analýza dat: které trendy je vhodné sledovat v letošním roce?
Lidstvo si začíná na koronavirus zvykat jako na poněkud podivný nový normál. S přijetím této skutečnosti se ale vrací původní starosti – klimatické změny, počítačové viry, energetická krize, bezpečnostní situace. Co v tomto ohledu přinese rok 2022 podle odborníků společnosti SAS?

Automatizace, integrace, umělá inteligence nebo kompletní digitalizace firem – to jsou trendy, které budou v centru pozornosti i v roce 2022. (Ilustrační foto) Zdroj: Unsplash
Umělá inteligence (AI) a analýza dat zažívají v posledních letech obrovský rozmach v nejrůznějších oblastech. Jaké možnosti a řešení nabízejí v šesti trendových oblastech, jak je vybrali odborníci společnosti SAS, která patří k předním firmám v oblasti analytiky a AI?
Zde jsou hlavní trendy a předpovědi, které možná i některým firmám pomohou upřesnit či rozvinout plány na letošní rok 2022.
1. Etická umělá inteligence – sen, nebo noční můra
V dubnu 2021 představila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová nový záměr regulovat projekty v oblasti umělé inteligence.
Umělá inteligence je prakticky všude a v příštích letech bude hrát stále důležitější roli. Kritickým bodem zůstává slavná otázka vědomí v rámci inteligence a etické limity, kterým AI často čelí (rasismus, rozpoznávání obličeje, misogynie, …).
Regulace AI představuje pro Evropskou unii příležitost, jak se stát lídrem na mezinárodní úrovni. Je to příležitost posunout svou agendu digitální suverenity a nastavit další globální standard, jak se to úspěšně podařilo prostřednictvím GDPR.
Ale jak to ovlivní inovace, nové prediktivní modely a pokrok? „Předpokládám zvýšené zaměření na rámce a standardy umělé inteligence řízené regulačními/legislativními
orgány a průmyslem. I když není pravděpodobné, že budeme mít stejné standardy jako ve Spojených státech, společnosti v jiných částech světa, jako je Evropská unie a části jihovýchodní Asie, se začnou shodovat na společných přístupech k umělé inteligenci,“ uvedl Reggie Townsend, ředitel oddělení etiky dat společnosti SAS.
2. Výzvy zásobování a dodavatelských řetězců
Loni se ukázala křehkost dodavatelských řetězců, stačí vzpomenout na Ever Given, obří loď, která zablokovala Suezský průplav. Přidejte ji k důsledkům epidemie koronaviru a výsledkem je pro maloobchodníky nepříliš zábavný čas.
Nedostatky v každém odvětví jsou stále více alarmující. V maloobchodě očekávejte v roce 2022 menší zásoby, vysokou poptávku a „vyprodané sklady“.
Celkově vzato maloobchodníci, kteří uspějí v novém normálu roku 2022, obratně použijí analytiku dat k zachycení a využití informací o dodavatelském řetězci a k signálům spotřebitelské poptávky.
3. Podvodníci využívají strasti dodavatelského řetězce
Nepřímých kybernetických útoků přibývá. Útočníci k získání přístupu k informacím stále častěji využívají důvěryhodné vztahy navázané mezi společnostmi a jejich dodavateli.
Podvody v dodavatelském řetězci nejsou žádnou novinkou. V roce 2022 to bude celosvětově velká výzva, protože probíhající pandemie narušuje standardní vztahy a postupy.
Podniky nekladly důraz na řízení rizik pro dodavatelské řetězce. Podvodníci a zločinecké skupiny si nenechají ujít příležitost, aby využili této situace.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Denisa Parkosová (ČSOB): Zákony robotiky naši roboti a umělá inteligence v bance dodržují
Algoritmy vs. bacily. Jak umělá inteligence pomáhá v boji proti koronaviru?
Může etika zabrzdit nástup umělé inteligence do našeho světa?
4. Změna klimatu – kdy se to naučíme?
Co vás jako první napadne, když slyšíte COP26? Po dalším roce přírodních katastrof, jako jsou záplavy v Německu a Belgii, lesní požáry v Řecku, vánice ve Španělsku, by všem měla vládnout jedna otázka:
Kdy se poučíme a přizpůsobíme naše strategie pro udržitelnější budoucnost?
Změna klimatu má velký dopad také na získávání úvěrů a investic. Evropská centrální banka (ECB) zveřejnila 22. září 2021 jednoznačné výsledky svého vůbec prvního klimatického zátěžového testu. Ten aplikovala na evropskou ekonomiku jako celek, a zejména na banky.
Závěr je ponurý – změna klimatu může způsobit potenciální kolaps finančního systému v podobě dominového efektu, pokud by zbankrotoval některý velký bankovní hráč.
5. Uživatelská zkušenost a svět bez cookies
Rychlá digitální transformace v roce 2021 vyústila v hybridní model zapojení zákazníků. Tento model mění způsob, jakým značky utvářejí, řídí a poskytují zákaznické zkušenosti.
Jedna věc je jistá: zvítězí ambiciózní datové strategie. „Chytré technologie. Úchvatné zážitky. Digitální důvěra. Automatizace a dodávka. Covid-19 urychlil přechody k digitální ekonomice, kde spotřebitelé očekávají skutečně přizpůsobené zážitky – to vše poháněné kontextovými daty zákazníků. V roce 2022 budou pokročilá umělá inteligence a automatizované rozhodování v marketingu ještě významnější. Do roku 2030 zůstanou všechny značky, které se nepohnuly tímto směrem, pozadu,“ říká Wilson Raj, globální ředitel, Customer Intelligence, SAS.
6. Zvědavost a nový přístup k flexibilnějšímu pracovnímu prostředí
Co všichni předpokládají v roce 2022, je flexibilnější pracovní prostředí. Po téměř dvou letech nového způsobu práce se totiž očekávání posunula. Flexibilita je motto dnešní doby. Objevila se ale také nová dovednost, kterou nelze nahradit – zvědavost.
„Zvědavost pomáhá podnikům řešit kritické výzvy, od zlepšování spokojenosti s prací po vytváření inovativnějších pracovišť. Zvědavost bude v roce 2022 nejžádanější pracovní dovedností, protože zvídaví zaměstnanci pomáhají zlepšit celkový chod firmy, a to i během komplikované pracovní situace,“ poznamena Jay Upchurchová, CIO SAS.
Závěrem
Výše uvedených šest oblastí není vyčerpávajícím seznamem, kudy se bude datová analytika a umělá inteligence ubírat. V kontextu uplynulého dění lze však usuzovat, že tyto oblasti budou vnímány jako důležité.
Uvidíme, zda průzkum mezi renomovanými odborníky SAS vytipoval hlavní trendy a předpovědi, které vám pomohou v roce 2022.

každý pátek ve vašem e-mailu.