Mohlo by vás také zajímat
V Evropě roste silný hráč ve výrobě tofu s kořeny na Slovensku
Veronika Kudrnová 16. října 2024Společnost The New Originals Company GmbH, vídeňský podnik stojící za značkou tofu a rostlinných pomazánek Lunter, výrazně rozšířila své působení…
Ruským firmám se v Česku líbí. Máme jich nejvíc v celé unii
Robert Břešťan 6. září 2024Téměř třetina všech firem v Evropské unii, v nichž mají nejméně 40procentní podíl lidé s ruským občanstvím či jiné ruské…
Důkaz „nemocného“ Německa? Volkswagen poprvé zvažuje zavření fabriky v Evropě
Lukáš Kovanda 3. září 2024Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože…
- ROZHOVOR
Spojení, které se povedlo, říká Václav Durďák o koupi Coffeespotu. Kromě čokoládovny tak řídí i pražírnu kávy
Společný podnik čokoládovny a pražírny kávy s obratem přes 150 milionů korun funguje od loňského roku na Uherskohradišťsku. A chystá obří investici do nové haly, kde by mohly obě výroby fungovat společně. „Budeme také automatizovat naše procesy a zavádět ERP systém. Už konec tabulek, Excelu a tužky s papírem,“ říká majitel firmy Václav Durďák.
Z Václava Durďáka na jedné straně vyzařuje obrovský podnikatelský optimismus, na druhé straně i pokora. Za pár dní mu bude teprve 30 let a přitom si nedávno splnil svůj další podnikatelský sen. Před sedmi lety rozjel v Uherském Brodě úspěšnou Čokoládovnu Janek, nyní řídí i pražírnu kávy CoffeeSpot z nedalekých Babic.
Coffeespot koupil od svého kamaráda Jiřího Plška za finanční pomoci dalšího podnikatele z regionu Michala Bábíčka (provozuje Valve Holding, pozn. red.).
Podnikání pro peníze? Spíš peníze pro podnikání
Oba provozy chystá přesunout do nové haly, která vyroste právě na předměstí východomoravského města. „Stavební povolení bychom mohli dostat do léta, na podzim bychom teoreticky mohli začít stavět. Ale nemáme v hlavě, že musíme, spíše chceme opravdu mít vyřešené všechny detaily projektu,“ popisuje mladý podnikatel.
Na to, že jde v podstatě o byznys na periferii republiky (na hranice se Slovenskem je to zhruba 20 kilometrů), tak čokoládovna i pražírna se řadí mezi úspěšné firmy, jejichž obrat loni dohromady překročil 150 milionů korun. A navzdory rostoucím cenám energií i dozvukům covidu obě vzrostly o pětinu.
„Na 95 procent všeho, co jsme vydělali, jsme vrátili zpět do té firmy, díky čemuž jsme v uplynulých letech tak rostli. Občas si říkám, jestli podnikám pro peníze, nebo vydělávám pro podnikání? Ale nás to prostě baví. Teď jsme nadšení z projektu nové haly, nebo třeba i z nové balicí linky v čokoládovně,“ říká s úsměvem Durďák.
Spojení s Coffeespotem
Právě spojení s pražírnou kávy Coffeespot, která v tomto oboru patří mezi významné české hráče, posouvá podle Durďáka jejich podnikání do „vyšší ligy“.
„Snažíme se nově zautomatizovat procesy a zavést ERP systém. Už konec tabulek, Excelu a tužky s papírem. Jsme v takovém zlomu, kdy už se bez moderního systému neobejdeme. Ocitli jsme se na rozcestí, kde se naše malá firma rozrůstá na střední podnik,“ popisuje podnikatelský posun.
A dodává, že právě profesionalita vedení a systematizace procesů je často bolístkou rodinných firem. Ta jejich, protože s ním podniká i manželka, naštěstí už bude mít evoluční krok za sebou. „Když to nyní vidím, tak skoro nechápu, jak jsme bez toho mohli tolik let růst a ještě o tolik. Teď už ale bez toho nelze jít dál. Celý proces implementace ERP si vzal na starosti můj kolega a spolumajitel v jedné osobě, Vlastimil Urbanec, a jsem za to opravdu rád, protože to dělá velmi dobře.“
Po spojení firem mají management nastavený jako pyramidu. Durďák působí jako výkonný ředitel, pod ním je provozní ředitel, který má k sobě ještě pomocnou vedoucí. Zakladatel Coffespotu a jeho bývalý šéf Jiří Plšek se i nadále aktivně účastní „kávového“ podnikání.
„Stojí mimo řídicí strukturu, něco jako konzultant, ale vliv určitě má. Jirka například dělá výběr kávy, vždy je u prvního pražení nového druhu kávy. Spolu s Michalem (Bábíčkem) nemluví do řízení, ale určitý vliv mají oba stále,“ dodává Durďák.
Nová hala
Propojení čokoládovny s pražírnou by mělo oběma podnikům přinést i synergické efekty, například zaměstnanci obou firem si mohou vzájemně vypomoci v sezonních špičkách.
Nemluvě o tom, že budou moci případně zvýšit kapacitu výroby. Do nových prostor už mají například objednanou pražičku kávy s dvojnásobnou kapacitou oproti současnému provozu Coffeespotu.
Dalším plánovaným projektem je výroba kávových kapslí. Těmi by spolu s kusovou výrobou čokoládových pralinek chtěl Durďák oslovit penziony a hotely. „V obojím vidím velký potenciál, protože by tento sortiment mohly odebírat menší ubytovací provozy. Když najde zákazník na posteli pralinku a může si udělat jednoduše kávu, tak ho to potěší,“ dodává.
Moderní provoz
Nový provoz bude rozhodně modernější než oba stávající podniky. I když většina strojů zůstane stejná, tak technologicky bude výbava nové haly složitá. „Chceme více využívat zbytkové teplo ze strojů, musíme investovat do chlazení a rekuperace. Jen projekt na plán vzduchotechniky stojí 800 tisíc korun a realizace vyjde na necelých 10 milionů. Ale jsou to investice do budoucna podle našeho snu,“ hledí na projekt s optimismem.
Výše investice se ale Durďák nebojí. Plánují totiž využít jak vlastní kapitál, tak úvěrové financování od bank. „Věříme, že zbytek finančních prostředků by nám zapůjčil Michal
Bábíček, který nám už jednou pomohl zafinancovat koupi Coffeespotu,“ popisuje
finanční plán.
Jak to ale nakonec s financováním celého projektu bude, se teprve uvidí. Důležité je podle Durďáka mít celý projekt kompletně zpracovaný a připravený. Kdy začnou se samotnou výstavbou, se rozhodnou až podle aktuální ekonomické situace. Je možné, že to bude ještě na podzim letošního roku, nebo na jaře roku 2024.
VÍCE K TÉMATU:
Václav Durďák (Čokoládovny Janek): Malé čokoládovny teď zažívají v Česku velký boom
Náklady letí vzhůru
Obou provozů se dotklo zvýšení cen energií, nicméně podle Durďáka je cenový vzestup ještě více patrný u cen subdodavatelů. „Třeba nákupní cena za skleněné nádoby pro čokoládovou pomazánku Lískovku vyskočila neuvěřitelně. Začínali jsme na 8 korunách za skleničku a 3 koruny víčko a nyní je to 18 korun sklo a 9 korun víčko. Obaly zdražily o 30 procent, ceny energií proto nejsou nejhorší,“ popisuje zkušenosti z čokovýroby.
Byznys Coffeespotu zase ovlivnil vzestup základní komodity – kávových bobů, jejichž cena před rokem výrazně vyskočila. „Když jsme přebírali Coffeespot, tak cena na komoditní burze stoupla ze 100 dolarů za libru na 240 dolarů. Ve výsledku jsme proto museli zdražit, ale rozhodně ne o tolik jako základní surovina. Letos už naštěstí cena spadla trochu dolů, v průměru se pohybovala kolem 170 dolarů za libru, ale bohužel začíná zase stoupat,“ komentuje vývoj na trhu Durďák.
Firma přitom jen v roce 2022 nakoupila skoro 200 tun kávových bobů. Zpravidla Coffeespot kupuje 6 až 8 kamionů ročně. „Nechceme ale přenášet celý cenový vzestup vstupu na zákazníky. Naopak chceme, aby u nás i nadále koupili dobrou kávu za dobrou cenu. A právě proto jsme se například v loňském roce osobně vypravili na kávové plantáže přímo za farmáři. Naposledy se vypravil náš pražič na konci listopadu ke sklizni kávových bobů v Keni a další cesty už plánujeme,“ dodává.