Osm let je stále ještě doba, kdy se ve světě lidí hovoří o dětství. Jinak je tomu ale ve světě čtyř kol a vůně benzinu (i když tuhle druhou část možná časem nahradíme vůní něčeho jiného – bude-li to vůbec vonět).
Po osmi letech (a kolikrát i dříve) se totiž ve světě automobilových modelů chodí do důchodu. Čerstvě je to případ domácího modelu Yeti, který od roku 2009 vyrábí Škoda Auto.
Třetí květnový týden automobilka oficiálně odhalila jeho nástupce Škodu Karoq, která je druhým přírůstkem do „Qčkové“ řady po modelu Kodiaq. Slavnostní premiéra nového modelu proběhla v muzeu moderního umění Artipelagu ve švédském Stockholmu.
GALERIE: Škoda Karoq
-
-
Oficiální světová premiérá v stockholmském Artipelagu.
-
-
Šéf Škody Auto Bernhard Maier představuje kompaktní SUV Škodu Karoq.
-
-
Na cestu do Stockholmu se Karoq vyydal z Prahy v kamuflážované verzi.
-
-
Cestou se karoq potkal v Německu se staršími modely škodovek.
-
-
Čtyřkolka Kodiaq si cestou dpo Švédska vyzkoušela písek německé Rujány.
-
-
Škoda Karoq ve Stockholmu.
-
-
Nový digitální displej tzb. Digital Instrument Panel.
-
-
Infotainment Škody Karoq
-
-
Zavazadlový prostor Karoqu.
Zdroj: Škoda Auto
Jak Kodiaq, tak i jeho mladší bratr Karoq jsou součástí nové modelové řady mladoboleslavské automobilky a zároveň její ztečí na trh s SUV vozy.
Co znamená Karoq? |
Inspiraci k pojmenování modelu Škoda Karoq poskytli obyvatelé ostrova Kodiak. Jejich popis nového SUV modelu jim připomněl slovo uyowoo, což v jejich tradičním jazyce znamená „malý bratr“. Slovo qarruk odkazuje na šíp, který tvoří ústřední prvek loga značky Škoda. A finální podnět pochází z hlavy jednoho dvanáctiletého chlapce, jenž přišel s termínem kaaraq – ten v jazyce ostrovanů znamená „automobil. Takto tedy slova kaaraq (automobil) a quarruk (šíp) dala základ názvu Škoda Karoq,“ uvedl Vítek Pelc u oddělení komunikace Škody Auto pro iDnes. |
Karoq je menší než Kodiaq, přičemž ještě o něco menší model chystá automobilka na rok 2018, kdy by měl být představen rozměrově podobný a plnohodnotný nástupce Yetiho.
Předností je interiér
Jako přednost nového modelu uvádí odborníci hlavně vnitřek vozu, kde byly vlastně i zachovány některé prvky z Yetiho. Například provedení zadních sedadel, která lze nezávisle posouvat či polohovat.
Po jejich vyndání pak zavazadlový prostor dosáhne úctyhodných 1810 litrů. (v případě nesklopení se objem pohybuje kolem 500 litrů, což je o více než 100 litrů více než nabízel Yeti, pozn. red.)
Sedačky vyšších cenových modelů by také měly být výrazně profilované, jak ukazuje video.
VIDEO: Interiér Škody Karoq
Zdroj: youtube.com
Jednou z novinek, které ale hodlá automobilka do budoucna využívat ve svých vozech je digitální přístrojový panel. Tedy už žádné rychloměry a otáčkoměry v podobě „budíků“, ale displej. Ten navíc kromě výše zmíněných údajů nabídne i možnost přepínání různých režimů zobrazeni včetně například „širokoúhlé“ mapy navigace.
Šance prorazit?
Karoq (i Kodiaq) je i z hlediska produktových řad v mateřském koncernu Volkswagen dávána velká budoucnost.
Karoq v podstatě nemá přímého konkurenta, nejblíže mu je Seat Ateca, který navíc VW vyrábí na stejném podvozku, a přesto jsou oba modely na první pohled od sebe odlišné.
TABULKA: Srovnání rozměrů Škody Karoq s dalšími modely
Zdroj: Škoda Auto, VW
Karoq by rád ukousnul část trhu prodejů SUV, kterým v Evropě kraluje Nissan Qashqai. Pomoci mu k tomu mají i podobné rozměry (i když v tabulce výše je nenajdete).
Větší délka a výška oproti Yetimu by však měla odbytu nového modelu pomoci hlavně v Číně, která je pro Škodu největším trhem. A zatímco Yeti v nejlepších letech nepřekonal v prodejích hranici sta tisíc prodaných kusů ročně, tak Karoq má už příští rok atakovat hranici 140 tisíc prodaných kusů.
Otázkou bude cena. Tu zatím automobilka nezveřejnila, ale odhaduje se, že bude začínat poblíž úrovně 450 tisíc korun. Uvidíme tedy, zda si najde cestu k zákazníkům. Starší bratr Kodiaq to již dokázal.
Yetiho jsem měl rád a vždy jsem říkal, že to je jediná škodovka, kterou opravdu chci. Bylo to jedinečné auto i v rámci škody. Tohle není už na první pohled jedinečné vůbec ničím. Škoda Yetiho. 🙁
Píšete ,že se cena bude pohybovat kolem 450 000 tísít Kč.Ale škodovka už na svých stránkách zveřejnila cenu kolem 700 000 tisíc Kč.!
Myslím , že je to autíčko pro „spodní vrstvu“??? Jednoznačně zahraniční vozy jsou pro obyčejný lid dostupnější!!!
V době psaní tohoto článku ještě Škoda Auto cenu, za kolik bude Karoq prodáván neurčila a není tomu tak, dle mých informací doposud.
Vámi zmiňované úroveň 700 tisíc se podle mě týká většího Kodiaqu. Každopádně díky za poznámku.