Všechno jednou může skončit. Třeba i 125letá historie výroby výhradně nealkoholických nápojů značky Coca-Cola. Americká společnost se totiž chystá uvést na trh svůj první alkoholický nápoj.
Pokus s vínem |
Coca-Cola koketovala s alkoholickými nápoji již před lety. V sedmdesátých letech minulého století investičně vstoupila do několika kalifornských vinic a firem vyrábějících víno. O pár let později vyhodnotila tento projekt jako ztrátový a svoji vinnou divizi odprodala společnosti Seagram.
|
Jde o důsledek rychle rostoucí japonské poptávky po lehce alkoholických perlivých nápojích, tzv. Chu-Hi, které na trh dodávají všechny větší tamní koncerny – Kirun nebo Asahi (mj. vlastník Plzeňského Prazdroje, pozn. red.).
Jak dodává list The Financial Times, trhu s lehce alkoholickými nápoji dominují značky jako Strong Zero, Highball Lemon nebo Slat. A nově by se k nim mohla připojit i Coca-Cola, největší světový výrobce nealkoholických nápojů.
Pálenka s ochucenou perlivou vodou
Nový produkt má patřit do skupiny nápojů, které obsahují japonskou pálenku šóčú a ochucenou perlivou vodu. Obsah alkoholu se pohybuje mezi třemi až osmi procenty.
„Je to nápoj v plechovce a obsahuje alkohol. Obvykle se vyrábí z destilátu zvaného šóčú a perlivé vody s nějakou příchutí,“ uvedl prezident japonské součásti Coca-Coly Jorge Garduño.
Byl to on, kdo poprvé prozradil chystaný experiment amerického výrobce, když měl přiblížit produktové plány koncernu pro letošní rok. Upozornil však, že vstup Coca-Coly do oblasti alkoholických nápojů se pravděpodobně omezí pouze na Japonsko.
„Dosud jsme v kategorii nápojů s nízkým obsahem alkoholu neexperimentovali, toto je ale příklad toho, jak pokračujeme ve zkoumání příležitostí mimo naše klíčové aktivity,“ dodal.
Neupřesnil ale, kdy by se měl nový produkt na japonském trhu objevit. Jak uvádějí britské deníky, v Japonsku existují stovky různých chuťových variant Chu-Hi. Poptávka po nich je obrovská, jak vyplývá z analýzy nápojářské skupiny Suntory. „Od roku 2013 trh roste každoročně tempem mezi pěti až 25 procenty,“ uvedla Suntory.
Konkurence piva
V Japonsku také narostla poptávka po pivu, ale to je dominantou hlavně mužské části populace. Oproti tomu právě ochucené Chu-Hi jsou populární i u žen.
VIDEO: Co se pije v Japonsku
Zdroj: YouTube.com
Nejpopulárnější jsou příchutě citrusů, hlavně grapefruit a citron. Ale variací je celá řada, mimo jiné jablečná, broskvová, a dokonce výrobci experimentovali také s příchutěmi jako jogurtová, třešňová nebo divoká bazalka.
Podle FT vzrostl japonský trh s tímto typem nápojů od roku 2011 o více než 40 procent.
Garduño sice neupřesnil, kdy přesně chce Coca-Cola s alkoholickým nápojem na japonský trh vstoupit, podle CNN by to ale mělo být ještě letos.
Hledání nových trhů
Důvodem, proč se Coca-Cola pokouší najít nové zákazníky, jsou zřejmě klesající prodeje v jejím klíčovém segmentu – sycených perlivých nápojích (fizzy drinks, pozn. red.).
GRAF: Vývoj tržeb společnosti Coca-Cola
Za posledních deset let, v mld. USD
Zdroj: Coca-Cola, Statista.com
I proto Coca-Cola rozšířila své portfolio výrobků o obyčejnou vodu nebo variace ledových čajů. Podle šéfa koncernu Jamese Quinceyho jen v loňském roce firma přišla na trh s více než 500 novými výrobky.
„Pracujeme na inovacích, ať už v samotné Coca-Cole, nebo co se týče různých nových příchutí, a inovujeme i další přísady na jednotlivých světových trzích … Dostáváme se tak i do nových oblastí, kam jsme se dříve neodvážili,“ uvedl v únoru na tiskové konferenci k výsledkům za čtvrtý kvartál roku 2017.