Skončilo mistrovství světa v hokeji, které bylo pro Česko velmi úspěšné z hlediska sportovního i organizačního. Rekordní návštěvnost šampionátu (797 727 diváků) udělala radost českému hokejovému svazu. Ale také celé řadě podnikatelů v Praze i na Ostravsku, zejména hoteliérům a provozovatelům hospod a restaurací.
Projeví se pořadatelství úspěšného šampionátu i ve velkých číslech za celou ekonomiku?
Velká čísla se nehnou
Předpokládáme, že samotný šampionát velkými čísly výrazněji nepohne. Podle odhadu Českého svazu ledního hokeje měl letošní šampionát spustit nákupy zákazníků včetně ubytování a útrat v restauracích v hodnotě okolo dvou miliard korun.
Vzhledem k velmi úspěšné jízdě českého týmu šampionátem mohou být konečné útraty v pohostinství možná ještě vyšší. Je však třeba počítat s tím, že část domácích fanoušků by pravděpodobně utrácela peníze za volnočasové aktivity i jinde a jinak.
Pokud bychom započítali celé dvě miliardy korun jako dodatečné nové výdaje českých domácností, zvýší celkovou spotřebu domácností v tomto roce jen o 0,05 procenta.
A kdybychom vzali v potaz lehké pozitivní multiplikační efekty nových výdajů do zbytku ekonomiky, bude celkový přímý efekt mistrovství světa na ekonomiku relativně marginální.
Trvalejší efekt pro utrácení?
Jiné by to však bylo, kdyby mistrovství světa v hokeji a následně mistrovství Evropy ve fotbale a olympiáda podpořily trvalejší ochotu Čechů utrácet.
Série atraktivních sportovních událostí totiž přichází v zajímavou chvíli. Po dvou letech propadu reálné mzdy a spotřebitelské recese se situace obrátila. Reálná mzda opět začíná růst. A to ve chvíli, kdy Češi stále nadstandardně spoří (míra úspor je cca 18 procent, zhruba šest procentních bodů nad dlouhodobým průměrem).
GRAF: Srovnání vývoje HDP a spotřeby domácností
Od roku 2018 do dubna 2024, v procentech (2019 = 100 %)
Zdroj: Patria Online / ČSÚ
Pokud mistrovství světa v hokeji, popřípadě další sportovní akce přispějí k tomu, že míra úspor českých domácností trvale poklesne, mohou být pozitivní dopady na českou ekonomiku o poznání větší.
Úspěšný šampionát
Takový efekt však ve finále bude složité odlišit od celé řady dalších faktorů. My již před mistrovstvím světa počítali pro rok 2024 s velmi slušným růstem reálné spotřeby domácností okolo o 2,5 až tří procent.
Rychlejší pokles míry úspor by pak mohl naše odhady ještě vylepšit. A i kdyby ne, dobrá zkušenost velkého množství zahraničních návštěvníků se počítá. Ať už jde o kvalitní organizaci šampionátu, nebo návštěvu Prahy a Ostravy.
To vše může mít dlouhodobě pozitivní efekty v návštěvnosti Česka. Přičemž půjde o takové efekty, které letošní statistiky HDP ještě nezachytí.