Mohlo by vás také zajímat
Škodovky už umí platit za tankování samy. Díky službě Pay to Fuel
Libor Akrman 16. září 2024Škoda Auto ve spolupráci s Mastercard spustila v Česku službu Pay to Fuel, která umožňuje platit za načerpané palivo přímo…
Proč se objevují „klacky“ pod korejskými nohami v jaderném tendru?
Radek Škoda 2. září 2024Zhruba před měsícem Česko vyhlásilo, že tendr na nové reaktory vyhráli Korejci, když nabídka korejské společnosti KHNP předčila nabídku francouzské…
Opatrná ČNB; pozvolné ožívání české ekonomiky a schodek rozpočtu na dosah 200 miliard korun aneb souhrn ekonomických událostí 31. týdne 2024
Libor Akrman 2. srpna 2024Záplava firemních výsledků (Microsoft, Apple, Meta, KB, Česká spořitelna atd.); ČNB snížila sazby o 0,25 %; schodek rozpočtu je zase…
- Komentář
Dieselové motory nejsou na odpis. Svůj podíl na tom mohou mít i Češi
Doby, kdy auta musela „z donucení“ jezdit na dřevoplyn, se mohou vrátit, ovšem ve výrazně modernějším hávu. V podobě čisté syntetické nafty, právě s podílem zkapalněného plynu z dřevní štěpky. Významnou roli v tom hraje česká technologie.
Od dřeva k čisté naftě? Pro někoho možná nepředstavitelný výrobní proces, ale opak je pravdou. Pokud by se nová technologie produktu ze směsi zkapalněného zemního plynu a dřevoplynu na trhu prosadila, byla by to i šance pro renesanci nyní velmi kritizovaných „nafťáků“.
Diesel koneckonců nezatracuje ani předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier.
VÍCE K TÉMATU:
Škoda Auto míří s dozvukem Dieselgate k technologické budoucnosti
Další část ofenzívy Škody Auto: Yeti je mrtev, ať žije Karoq!
„Vycházíme z toho, že v roce 2025 bude asi čtvrtina nově prodaných aut vybavená elektrickým pohonem. To ale taky znamená, že převážná část vozidel (75 procent) bude mít pořád konvenční pohon. Aby i v budoucnu mělo co nejvíc lidí možnost cenově dostupné a udržitelné mobility, potřebujeme i dál „čisté“ a efektivní spalovací motory, k nimž prokazatelně patří i diesely,“ uvedl Maier pro server HlídacíPes.org.
Plyn z dřevní štěpky vede k naftě
„Naše heslo je, že motory za problémy nemůžou, může za to palivo. Kdyby Volkswagen používal ve svých motorech naši naftu, neměl by problém,“ je přesvědčen někdejší ředitel CzechInvestu Jan Amos Havelka.
Ten nyní zastupuje českou firmu Air Technik, která se na vývoji nové čisté nafty podílí díky své ojedinělé technologii na zplyňování dřevní štěpky.
Ke spolupráci ji vyzvala kanadská firma Expander Energy, která pracuje s efektivnější výrobou nafty ze zemního plynu. Dlouho prý marně po světě sháněla někoho, kdo by byl schopný dodat do jejího paliva nezbytnou biosložku.
„Vtip je v tom, dostat do procesu právě obnovitelné zdroje a snižovat závislost na fosilním palivu. Výsledkem je technologie BGTL (Biomass Gas to Liquid) splňující nejpřísnější emisní normu euro 6,“ říká Havelka.
GRAFIKA: Zjednodušené schéma technologie BGTL
Zdroj: www.intechopen.com
„Plyn z biomasy svými vlastnostmi navíc vylepšuje parametry syntetické nafty a plní zároveň i podmínku na podíl obnovitelných zdrojů v palivu. To je ta podstatná česká přidaná hodnota a know-how,“ doplňuje.
Řepkový zločin
V současnosti plní roli povinné biosložky v naftě prakticky výhradně metylester řepky olejky.
Míchání nafty s řepkou označuje Jan Amos Havelka jako zločin. „Je to zločin proti životnímu prostředí, pěstování řepky má řadu negativních vedlejších efektů,“ konstatuje.
Faktem je, že biopaliva získávaná ze zemědělských plodin by už podle návrhu evropské směrnice neměla po roce 2020 získávat veřejnou podporu.
„U nás je ale tou biosložkou syntetický dřevní plyn. Podíl takové biosložky by mohl v naftě dosahovat až 20 procent,“ vysvětluje Havelka.
Čistší nafta
Z plynu vyrobená nafta je podle něj svým složením bez konkurence, především neobsahuje prachové a tuhé částice, které mají hlavní negativní vliv na životní prostředí.
Do roku 2025 chtějí provoz aut s dieselovým pohonem s ohledem na stav ovzduší zakázat některá velká města – Paříž, Madrid či Atény.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Soumrak nad diesely? Němci je už nechtějí a automobilky řeší, co s tím
Chlouba německé ekonomiky dostala další ránu „pod čáru ponoru“
I některé automobilky už daly veřejně najevo, že velkou budoucnost naftovým motorům nedávají. Právě s ohledem na požadavky na nízké emise a produkci zplodin.
Je diesel mrtvou technologií?
Z nedávného průzkumu KPMG vyplynulo, že pro významnou část manažerů světových automobilek je diesel mrtvou technologií. Například japonská Toyota už oficiálně oznámila, že s diesely končí.
„Věříme, že přesvědčíme autoprůmysl, že bezhlavě opouštět diesel je nesmysl. Je to jen politicko-emotivní reakce. Diesel je totiž jinak velice energeticky efektivní, využije z paliva více energie než benzin,“ argumentuje Jan Amos Havelka.
S tím souhlasí i předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier. „Rozšiřujeme naši produktovou nabídku o celou škálu pohonných technologií: od efektivních spalovacích motorů přes motory na zemní plyn až po čistě elektricky poháněná vozidla, která budeme od roku 2020 vyrábět v Mladé Boleslavi,“ uvedl pro HlídacíPes.org s tím, že do výčtu budou nadále patřit právě i naftové motory.
„Moderní dieselové motory jsou stále jedny z nejefektivnějších variant motorů a budeme dál investovat do rozvoje technologie dieselu. Dieselovými motory ale budeme vybavovat především modely od nižší střední třídy výše,“ dodává.
Kanada: naftová velmoc?
Zda naftové motory přežijí, bude možná záviset i na úspěchu či neúspěchu nové technologie zkapalňování plynu a právě míchání s novou biosložkou. Že projekt má už jasné kontury, dokazuje pohled do Kanady.
Tam počátkem prosince americká společnost Greyrock Energy oznámila brzké zahájení komerční výroby syntetické nafty ve svém závodě nedaleko Calgary. Výsledkem má být podle zástupců firmy „nafta vysoké čistoty, s vysokým cetanovým číslem, bez síry a s dobrými mazacími schopnostmi“.
UŽ JSTE SI OBJEDNALI? |
Týdenní newsletter Peak.cz
|
„Spalování této nafty je čisté a vhodné i pro stávající dieselové motory,“ ujišťuje Robert Schuetzle, generální ředitel firmy Greyrock Energy.
Právě od ní kanadská firma Expander Energy (spolupracující s českou Air Technik) získala licenci. „Produkce syntetických paliv z alternativních zdrojů, včetně přírodního plynu, biomasy, oxidu uhličitého a dalších zdrojů, je důležitý krok ve vývoji čistějších paliv s menší uhlíkovou stopou,“ dodává Schuetzle.
V přípravě je i pilotní linka v Česku. Má mít jen „referenční“ kapacitu asi sta barelů denně. „Nafta musí projít testy a získat akreditaci k prodeji na čerpacích stanicích. Finální cena by měla být na úrovni současných cen nafty, vlastnosti jsou ale lepší,“ říká za Air Technik Jan Amos Havelka.
Linka by měla vzniknout v obci Odry v Moravskoslezském kraji, kde firma před pěti lety provedla rekonstrukci teplárny pro spalování biomasy.
Článek, jehož autorem je Robert Břešťan, původně vyšel na serveru HlídacíPes.org.