Probíhající celní válka mezi USA a Čínou začíná ovlivňovat obchodní strategii vývozců v Česku. Mezi globálními hráči přibývá firem, které uvažují o přemístění výroby z Číny na domácí půdu a zrušení reexportů přes třetí země.
Celní válka mezi USA a Čínou |
Celní válka mezi USA a Čínou vypukla loni v březnu v okamžiku, kdy Donald Trump uvalil 25procentní cla na dovoz oceli a desetiprocentní cla na dovoz hliníku do USA.
Čína reagovala letos v červnu zavedením cla na americké zboží se sazbami až 25 procent a zvýšením sazeb z dosavadních pěti až deseti procent. Cla jsou určena pro více než pět tisíc amerických produktů. |
K opatření je vedou stoupající celní sazby na čínské zboží určené pro americký trh. Dalším důvodem jsou rostoucí mzdy čínských dělníků.
Z výhody vývozu přes třetí země nevýhoda
Ekonomické benefity reexportů už nejsou tak jednoznačné. I proto meziročně evidujeme od exportérů čtyřikrát více žádostí o propočty ekonomické výhodnosti přesunu výroby do Česka.
Obrací se na nás stále více firem. Chtějí propočítat, zda se jim ještě vyplatí pokračovat v Číně, nebo zda by se jim vyplatilo přesunout stávající výrobu z Číny do Česka a škrtnout vývoz přes třetí země.
V současné době do Číny odesílají komponenty, které dělníci kompletují do finálních výrobků, jež se poté vyvážejí na americký trh.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Není Írán jako Irák. I když je Teherán součástí „osy zla“, válka s ním v zájmu Trumpa není
Máme se bát? Podle MMF i ECB bude Česko první na ráně kvůli obchodním válkám
V souhrnu se globálním hráčům výroba zboží v Číně neustále prodražuje a rostoucí celní sazby na dovoz čínského zboží do USA tento trend ještě zesilují.
Po zavedení dodatečných cel na čínské komodity se navíc smazal rozdíl v nižších personálních nákladech. Je třeba připomenout, že platy čínských dělníků stouply za posledních deset let skoro trojnásobně.
Komplikace se značkou Made in China
Zboží vyrobené v Číně se může stát na americkém trhu méně konkurenceschopným. Jestliže se jedná o komoditu, pro kterou USA zavedly 25procentní clo, musí si dodavatel buď snížit marži, nebo zvýšit prodejní cenu s rizikem horší prodejnosti zboží.
Pokud však výrobek nebude mít čínský původ, ale český, vyhnou se firmy při vývozu do USA platbám vysokých cel, což naopak může podpořit tuzemský zahraniční obchod.