Mohlo by vás také zajímat
Obchodní válka mezi USA a Čínou: Přinese pokles světového obchodu a vzestup nových center
Libor Akrman 4. prosince 2024Zvolení Donalda Trumpa prezidentem USA pravděpodobně znovuobnoví obchodní válku s Čínou. Nová americká administrativa nejspíše zvýší cla na čínský a další…
Trumpovo varování Putinovi: 100procentní clo na dovoz pro země, které se odkloní od dolaru
Lukáš Kovanda, Libor Akrman 2. prosince 2024Americký prezident Donald Trump hodlá zavést clo ve výši 100 procent na dovoz z těch zemí, které by zamýšlely snižovat…
Bublina kolem AI? Může to zajít ještě mnohem dál
Dmytro Spilka 27. listopadu 2024Americké akciové trhy žene vzhůru z velké části nadšení z potenciálu umělé inteligence. Po uvedení ChatGPT od OpenAI, kterou pomohl…
- Komentář
Bitva o tunel pod řekou Hudson. V ohrožení je celá ekonomika USA
Problémy spojené s chátrající infrastrukturou USA dobře ilustruje příklad železničního tunelu pod řekou Hudson, který je klíčový pro dopravní spojení New Jersey a města New York. Na této trati denně projede 820 tisíc pasažérů. Její kolaps by nepřinesl jen lokální negativní dopad, ale ovlivnil by HDP celých Spojených států.
Američané v současné době řeší změny v administrativě Donalda Trumpa, dopady změn daňového systému a případnou hrozbu obchodní války se zbytkem světa kvůli zavedení dovozních cel.
Dalším důvodem nespavosti mnohých podnikatelů může být stav dopravní infrastruktury. A „zářným“ příkladem může být zejména stav železničního tunelu, který vede pod řekou Hudson a spojuje město New York a stát New Jersey.
Denně přepraví 820 tisíc pasažérů, většina z nich jezdí do New Yorku za prací. Technický stav tunelu vyžaduje rekonstrukci. Podobně jako některé jiné projekty, i jeho oprava ale narazila na prezidenta Donalda Trumpa. Ten totiž odmítá, aby finance na rekonstrukci šly z federálního rozpočtu.
Přes sto let starý tunel
Tunel vznikl už v roce 1910 a jeho konstrukce kvůli znečištěné vodě na mnoha místech silně zkorodovala. Stavba přitom podle propočtů agentury Bloomberg zajišťuje Spojeným státům pětinu celého amerického hrubého produktu.
GRAF: Ekonomická síla městských aglomerací ve Spojených státech
Jde o data za rok 2016, procentuální podíl na celkovém HDP USA.
Pozn: New York, Washington, D. C., Philadelphia a Boston leží na severovýchodní trati firmy Amtrak. Data za rok 2016.
Zdroj: Bloomberg
V New Jersey bydlí mnoho zaměstnanců firem z Wall Street. Ekonomové, právníci a účetní mnoha společností každodenně železniční spojení využívají. Také se jedná o nezanedbatelný počet turistů, kteří si bydlení v New Yorku nemohou dovolit.
Kromě toho je tunel využíván vlaky na trase Boston–Washington, což je nejvytíženější železniční spojení ve Spojených státech.
Americká firma Amtrak, která tunel dlouhý čtyři kilometry spravuje, tvrdí, že jeho provoz je bezpečný a nepředstavuje pro cestující žádné riziko. Nicméně potřebuje neustálé opravy. Hrozí přitom, že dojde ke kolapsu elektrického vedení, případně je třeba opravovat betonové zdi pod řekou Hudson.
Výpadek tunelu = kolaps ekonomiky?
Přitom již existuje plán, který by pomohl železniční spojení New Yorku s New Jersey zlepšit. Projekt s názvem Gateway (brána, pozn. red.) počítá v hlavním bodě s novým tunelem pod řekou, jež odděluje Manhattan a New Jersey.
O modernizaci tunelu se hovoří mezi americkými politiky několik let. Naposledy poté, co prezident Donald Trump odmítl dohodu a sdílení nákladů. Firma Amtrak, která provozuje osobní železniční dopravu, přitom dostává dotace z federálního rozpočtu. V roce 2015 to bylo 1,4 miliardy dolarů.
„Pokud to nepostavíme a tunely selžou, celá ekonomika se zhroutí,“ řekl demokratický senátor Charles Schumer už na konci roku 2016. Sám pochází z New Yorku, stejně jako Trump. „V metropolitní oblasti New Yorku by došlo k hluboké recesi a způsobilo by to pravděpodobně propad v celých Spojených státech,“ varoval.
Naopak republikánský guvernér státu New Jersey Chris Christie již dříve odmítl další stavbu přes řeku Hudson. Důvodem jsou obavy z neúměrného překročení nákladů, které by museli nést daňový poplatníci New Jersey.
Žádná dohoda neexistuje
Trumpův předchůdce v Bílém domě Barack Obama nicméně v době své vlády souhlasil s tím, že stát finančně na rozšíření tunelu v rámci plánu Gateway přispěje. Jeho nástupce ale tento plán odmítá.
Po nástupu Donalda Trumpa do Bílého domu úřad Federal Transit Administration, který podléhá americkému ministerstvu dopravy a poskytuje podporu velkým infrastrukturním projektům, uvedl, že žádná dohoda o podpoře výstavby tunelu neexistuje.
Stávajícím tunelem nyní denně projede 450 vlaků. Modernizace by přitom umožnila zdvojnásobit přepravní kapacitu mezi Newarkem, který leží v New Jersey, a železničním nádražím Pennsylvania Station na Manhattanu, jež je nejrušnější železniční stanicí v USA.
Jen na Manhattanu pracuje okolo 13 procent lidí z New Jersey a ročně zaplatí na daních ze mzdy pro stát New York tři miliardy dolarů. V letech 2004 až 2014 město New York vytvořilo 550 tisíc nových pracovních míst, stát New Jersey ztratil 27 tisíc míst. Na Manhattanu si lidé z New Jersey ročně vydělají 33 miliard dolarů.
Maximálně dvacet let života
Tunel chátrá kvůli svému stáří, je přetížen a jeho konstrukci narušuje slaná voda, která se sem dostala v roce 2012 s hurikánem Sandy.
Společnost Amtrak v roce 2014 odhadla, že tunel má před sebou maximálně dvacet let života. Potřebuje generální opravu, jež by pro každý směr v tunelu měla trvat 18 měsíců.
Uzavření jedné poloviny tunelu by přitom znamenalo možnost průjezdu šesti vlaků za hodinu, což je o 75 procent méně než dosud.
Jen na Manhattanu pracuje okolo 13 procent lidí z New Jersey a ročně zaplatí na daních ze mzdy pro stát New York tři miliardy dolarů.
V letech 2004 až 2014 město New York vytvořilo 550 tisíc nových pracovních míst, stát New Jersey ztratil 27 tisíc míst. Na Manhattanu si lidé z New Jersey ročně vydělají 33 miliard dolarů. Bez nového tunelu pod řekou Hudson se Amerika dříve či později neobejde.
Třetina pracujících Američanů
Železniční trasa na severovýchodě Spojených států obsluhuje část země, která se podílí na 30 procentech pracovních míst největší ekonomiky světa.
Žije tu 51 milionů lidí (v roce 2040 to má být 58 milionů), tedy zhruba každý sedmý Američan. Vytváří se tu tři biliony dolarů ročně výkonu americké ekonomiky.
Na trati z Washingtonu, D. C., do Bostonu denně projede 2 200 vlaků, přičemž čtvrtina projíždí zmíněným tunelem. Rychlíky ze 75 procent využívají lidé pro obchodní účely. V pracovní dny se tu přepraví 820 tisíc pasažérů.
Riziko pro celý stát
Krkolomný příběh železničního tunelu ukazuje na rizika, jež ohrožují celé Spojené státy, které nutně potřebují mohutné investice do chátrající infrastruktury. Odhadují se až na jeden bilion dolarů.
UŽ JSTE SI OBJEDNALI? |
Týdenní newsletter Peak.cz
|
Obavy budí i poslední neštěstí, kdy na Floridě v Miami spadl nedokončený most, který vedl nad šestiproudovou silnicí. Měl vydržet sto let a přežít i silný hurikán. Americká asociace stavebních inženýrů varovala, že každý devátý most v zemi je nebezpečný. Průměrný věk mostů v USA překračuje 42 let.
Oprava a rozšíření železničního spojení mezi New Yorkem a New Jersey patří mezi finančně nejnáročnější projekty, Náklady se odhadují na 12,9 miliardy dolarů. Celý projekt Gateway podle přepravce Amtrak spolyká 30 miliard dolarů a zůstává „nejnaléhavějším infrastrukturním programem“ v zemi.
A bez nového tunelu pod řekou Hudson se Amerika dříve či později neobejde.
A to se nevědělo za předchozího prezidenta. To se teprve zjistilo minulý měsíc ???
Napřed si přečtěte ten článek, odpověď se v něm nachází.
Ale jo vědělo, ale nebylo to tak „kritické“ a řešení nebylo aktuální. Něco jako Libeňský most v Praze. Je sice v prdeli, ale zatím stojí, tak co řešit.
Navíc Obama byl přece dobrák, kdyby bylo třeba, tak by to zaplatil. Trump je holt morous a drží kasu, co na tom, že vlastně šetří vládní prachy. Přece opravu nebudou platit provozovatelé a státy NY a NJ, hezky podojíme vládu a uděláme z Trumpa zlého prezidenta.