Mohlo by vás také zajímat
Hraje se o budoucnost lidstva? Ve vývoji umělé inteligence probíhají závody Čína vs. USA
Libor Akrman 25. června 2024Závod mezi USA a Čínou ve vývoji umělé inteligence a robotiky bezpochyby urychlí tempo inovací a posune hranice lidských možností.…
Stojí globální ekonomika na prahu nové obchodní války?
Kryštof Míšek 6. června 2024Svět vstupuje do období větších rizik na pozadí rizika ekonomických válek, které ve vyspělých zemích nemají obdoby, a velmocenských střetů.…
Průmysl věří ve zlepšení, i když zakázky zatím chybí
Petr Dufek 4. června 2024Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v květnu zhoršily. Zhoršení ale bylo druhé nejslabší od srpna roku 2022.
- Článek
Dva body sváru Trump vs. Mexiko v číslech
Asi žádná jiná země nesledovala inaugurační projev Donalda Trumpa před pár dny tak pozorně jako Mexiko: kvůli prezidentovým pohrdavým poznámkám o nelegálních přistěhovalcích a výhrůžkám o uvalení cel na produkci firem, které do Mexika přesídlí. Pojďme se na oba problémy podívat blíže. Nový prezident USA Donald Trump toho napovídal a napovídá opravdu hodně. Jen málokomu […]
![Hranice mezi Mexikem a USA v Kalifornii. Zdroj: iStock.com](https://d2j1fqqektg7qq.cloudfront.net/wp-content/uploads/2017/01/iStock-531329450.jpg)
Hranice mezi Mexikem a USA v Kalifornii. Zdroj: iStock.com
Asi žádná jiná země nesledovala inaugurační projev Donalda Trumpa před pár dny tak pozorně jako Mexiko: kvůli prezidentovým pohrdavým poznámkám o nelegálních přistěhovalcích a výhrůžkám o uvalení cel na produkci firem, které do Mexika přesídlí. Pojďme se na oba problémy podívat blíže.
Nový prezident USA Donald Trump toho napovídal a napovídá opravdu hodně. Jen málokomu mohly uniknout jeho výpady vůči Mexiku. Ať už se jedná o téma migrace, kdy mu vadí, že do bohatších Spojených států nelegálně proudí nespočetné davy chudších Mexičanů.
Další vadou na „mexické kráse“ v Trumpových očích jsou investice automobilek v této zemi, když zde chtějí využít levnější pracovní síly.
Blízkost amerického trhu je nejen pro automobilky ideální kombinace nízkých nákladů a blízkosti velké masy potenciálních (a bohatých) zákazníků, a tedy i vyšších příjmů.
Pojďme se tedy podívat na čísla k jednotlivým „problémům“, jak je analyzoval statistický server Statista.com.
Ekonomika Trumpovy mexické zdi
Plány Donalda Trumpa ohledně bariéry mezi oběma zeměmi byly několikrát podrobeny důsledným propočtům. Z nich vychází, že zatímco americký prezident věří, že stavba bude levná (nemluvě o tom, že chce, aby ji zaplatilo Mexiko), odborníci odhadují cenu výrazně vyšší.
„Postavím obří zeď levně, nikdo nestaví zdi lépe než já, věřte mi. Zeď na jižní hranici bude neproniknutelná, skutečná, vysoká, mocná a nádherná,“ citoval Donalda Trumpa server BBC. Podle nového prezidenta by měla stát deset miliard dolarů, maximálně 12, podle odborníků mohou náklady vyšplhat až na dvojnásobek.
GRAF: Ekonomika Trumpovy zdi
O tom, jak to se zdí bude (a nejen s ní), by měl Trump jednat již příští týden s mexickým prezidentem Enriquem Peňou Nietem. Jenže během čtvrtka (26. ledna) ze schůzky definitivně sešlo. Trump řekl, že pokud Mexiko nehodlá platit zeď, tak Nieto ani nemusí jezdit a ten v reakci na Trumpa návštěvu opravdu zrušil.
Automobilky v Mexiku
U dalšího trnu v Trumpových očích se nejdříve podívejme na makrodata. Pro Mexiko jako 11. největší ekonomiku na světě jsou USA velmi důležitým obchodním partnerem, ne-li klíčovým, což se o opačné straně říci tak úplně nedá. Z Mexika do USA směřují zhruba čtyři pětiny vývozu.
Navíc z druhé strany proudí peníze do Mexika od legálních i ilegálních mexických přistěhovalců, kteří odešli do Států. Odborníci odhadují, že tito lidé posílají do své domoviny přes 25 miliard dolarů.
Trump však odsuzuje to, aby (nejen) americké automobilky vyráběly právě u jižního souseda. Z Mexika do USA loni přijely skoro dva miliony nových vozů.
U svých domácích výrobců na to jde metodou biče a cukru. Nejprve pohrozil, že na prodej vozů vyráběných v Mexiku a prodávaných v USA uvalí vysoké dovozní clo. Naopak pokud automobilky posílí domácí výrobu v USA, omezí regulaci v oboru a sníží i korporátní daně, aby tak výroba v Americe dávala větší smysl i ekonomicky.
A jak je na tom tedy mexický automobilový průmysl (dá-li se o tom takto mluvit), jak ho zmapoval server Statista? Podívejte se, kolik vozů jednotlivých značek se v Mexiku vyrobilo v loňském roce i ve srovnání s rokem 2015. Grafika zároveň znázorňuje, kolik vozů se vyrobilo v daném roce v zemích původu zmíněných značek.
GRAF: Produkce aut z Mexika
Diplomacie nejvyšší úrovně asi nepřijde
Ať už to dopadne jakkoli, lze čekat, že nadcházející jednání budou připomínat jednání obra s trpaslíkem nebo hru kočky s myší. Bohužel pro Mexiko bude zřejmě ono tím, kdo bude tahat za kratší konec.
Alespoň ale ví, co jsou jeho hlavní „vady na kráse“ – ochrana hranic, americké i další zahraniční investice v Mexiku znamenající příliv jiného než amerického zboží.
Na druhou stranu se Mexiko může uklidňovat, že v Trumpově politice proti jiným zemím není samo. Obdobný problém má americký prezident i s Čínou nebo Jižní Koreou.