Mohlo by vás také zajímat
Tesla propustí desetinu lidí, Colt CZ může koupit Sellier & Bellot a Portál občana už je v mobilu aneb souhrn ekonomických událostí 16. týdne 2024
Libor Akrman 19. dubna 2024Britská Royal Mail nechce Křetínského; Avast dostal pokutu 351 milionů Kč; čínské automobilky expandují do Evropy; český autoland šlape; Muskův…
Z propadlíka pomalu premiantem? Česko se sune k zemím s nejnižší inflací v EU
Petr Dufek 18. března 2024Míra inflace v Evropě má nadále sestupnou tendenci. Česko se z nedávné pozice země s nejvyšší inflací v EU posunulo…
Jak dostat ukrajinské obilí na světový trh? Polsko zvažuje finanční pomoc
František Novák 8. března 2024Polský premiér Donald Tusk nabídl Ukrajině, že pomůže financovat kroky, jež mají dostat ukrajinské obilí na světové trhy. Chce tím…
- ANALÝZA
PRŮZKUM: Komu ještě vzrostou mzdy a v jakých oborech naopak zamrznou?
Prudký růst cen v letošním roce přinesl velký tlak na zaměstnavatele, po kterých zaměstnanci požadují navýšení mezd. Někteří už tak učinili, jiní čekají na přelom roku. Najdou se ale i tací, kteří nehodlají přidávat ani v příštím roce, ukazuje průzkum.
České firmy to letos nemají jednoduché. Letošní rok totiž tak trochu připomíná dokonalou bouři. Lodě mezi Asií a Evropou stále nestačí uspokojovat poptávky, dodávky se zpožďují, do toho rostou ceny materiálu, energií…
A také tlak na zvyšování mezd. Inflace se totiž letos dotýká každého, i zaměstnanců a nedostatek lidí na pracovním trhu firmám nedává moc možností, jak jej ustát. Pokud svým lidem nepřidají, brzy je přeplatí konkurence.
Z aktuálního průzkumu poradenské společnosti RSM vyplývá, že do konce tohoto roku plánuje přidávat ještě zhruba 39 procent oslovených společností. A zatímco některé IT firmy, farmaceutické firmy nebo společnosti z oblasti automobilového vývoje chtějí přidávat plošně ještě letos a znova i v příštím roce, v jiných – především ve službách nebo logistice – už to se zvyšováním mezd vidí pesimisticky.
„Je překvapivé, že ještě v posledním čtvrtletí 2022 téměř 40 procent firem přidává svým zaměstnancům a nečeká na začátek příštího roku. Předpokládáme, že je to důsledek podzimní valorizace platů státních zaměstnanců, která ‚změnila pravidla‘ ještě v průběhu tohoto období,“ zmiňuje Monika Marečková, řídící partnerka RSM pro Česko a Slovensko.
Zbylých více než 61 procent společností už se zvyšováním mezd skončilo pro letošní rok v jakékoliv podobě. Jde například o firmy z autoprůmyslu, dopravy nebo logistiky.
Budoucnost bude růžová?
Ohledně dalšího zvyšování mezd v následujícím roce panuje zatím poměrně velký optimismus.
SOUVISEJÍCÍ:
Firmy drtí drahé energie. V Česku raději zavřou výrobu a začnou dovážet z Polska
Cena plynu prudce klesá. Česko teď bude trápit hlavně dražší teplo
Jako kompenzaci za „slabé měsíce“ chtějí nadprůměrně přidávat i firmy z ohrožených odvětví. I zde se však najdou společnosti, které deklarují, že mzdový růst byly nuceny zamrazit. 14 procent firem tedy v příštím roce další zvyšování mezd neplánuje, a to ani individuálně.
Jak ukazuje následující grafika, na růst mezd mohou v příštím roce zapomenout lidé pracující v gastru, logistice, zemědělství nebo médiích.
Naopak nejvíce si v příštím roce polepší právě v automotive, tedy paradoxně v odvětví nejvíce ohrožené krizí, nebo pak obory farmacie či segmentu luxusního zboží.
„V praxi to však může znamenat i to, že zvýšení mezd bude podmíněné propouštěním. Ostatně již dnes je redukce týmů veřejným tajemstvím většiny firem, které jsou už krizí zasažené,“ dodává k tomu Marečková.
Bude kde brát?
Z průzkumu zároveň však vyplývá, že 84 procent firem nemá vyjasněno, kde přesně na zvýšení mezd vezme. Pokud přidají svým zaměstnancům, bude to tedy s největší pravděpodobností na úkor vlastního zisku – pokud nenajdou úspory v nákladech jinde. Což může být v době nejistoty kritické.
A jak by se firmy měly v dnešní době v otázce mezd nejlépe chovat? Podle Marečkové by mzdová strategie měla vypadat opačně – mzdy nevalorizovat, jasně představit kritéria vázaná na reálný výkon společnosti. Podle nich se pak budou mzdy zvyšovat individuálně či v rámci jednotlivých týmů. A zaměstnancům kompenzovat zvyšující se náklady jiným způsobem – například optimalizací firemních benefitů.
Jan Strouhal
EXTERNÍ SPOLUPRACOVNÍK REDAKCE