Mohlo by vás také zajímat
ČNB snížila sazby; úspěšný start na burze Doosan Škoda Power a Trump „řádí“ dál aneb souhrn ekonomických událostí 6. týdne 2025
Libor Akrman 7. února 2025Na Trumpova cla Čína odpoví, Kanada a Mexiko mají měsíc klid; nový Kingdom Com slaví úspěch; hypoteční sazby klesají jen…
Trumpovy tarify: Vyjednávací nástroj nebo ekonomická katastrofa?
Jakub Rochlitz 6. února 2025O víkendu vyhlášená dovozní cla na Kanadu, Mexiko a Čínu zamávala s finančními trhy. Navíc hrozí i brzké uvalení cel…
Čína na steroidech. Peking oznámil další obří dotace, aby nastartoval ekonomiku
František Novák 9. ledna 2025Čínští komunisté řeší, jak nastartovat ekonomiku. Ve hře jsou další obří dotace ve výši dvou bilionů dolarů. Analytici jsou ale…
- ČLÁNEK
Mercedes chce porazit Teslu. Nabízí dojezd 750 kilometrů
Na mnichovském autosalonu, který propaguje zejména udržitelnou mobilitu, představila německá automobilka Mercedes-Benz nový elektromobil s revolučními akumulátory. Mají mít dojezd 750 kilometrů na jedno dobití a porazit v tomto parametru oblíbené americké vozy Tesla.

Automobilka Mercedes-Benz v Mnichově představila nový plně elektrický vůz třídy CLA. Zdroj: Mercedes-Benz
Automobilka Mercedes-Benz ze Stuttgartu představila na mnichovském autosalónu IAA Mobility nový koncept plně elektrických mercedesů třídy CLA. Jejich hlavním trumfem má být dojezd, který němečtí inženýři vyčíslili na 750 kilometrů na jedno dobytí, což je více, než nabízí jakýkoliv model americké automobilky Tesla, všímá si web televize CNN.
Konkrétní datum sériové výroby ale vedení automobilky neupřesnilo. Nicméně do roku 2039 chce automobilka vyrábět pouze uhlíkově neutrální vozy.
Americké elektrovozy z dílny společnosti Elona Muska mají nyní maximální dojezd 380 mil, tedy 608 kilometrů. Německý producent prémiových vozů by měl americkou konkurenci v tomto klíčovém parametru elektromobilů porazit a navýšit dojezd o více než pětinu.
Nový elektrifikovaný koncept třídy CLA bude nabízet čtyři nové modely: sedan, kombi a dvě SUV. Automobilka slibuje také rychlejší dobíjení nových luxusních elektromobilů. Ukazuje to také na stále ostřejší konkurenci v sektoru elektromobilů.
VIDEO: Jak vypadá nový elektrický koncept značky Mercedes-Benz trídy CLA
Zdroj: YouTube
Na výstavě se snaží zabodovat i ostatní evropské značky. Velcí producenti, jako je Volkswagen nebo Renault, musí čelit nejen americké konkurenci Elona Muska (Tesla vybudovala u Berlína obrovskou gigafactory s cílem z ní vytvořit největší automobilku v Evropě), ale také čínským výrobcům, kteří mohou těžit z nižších cen a velkorysé podpory komunistického režimu.
Snaha oslovit další zákazníky
Šéf automobilky Mercedes Ola Källenius tvrdí, že nový elektrický koncept má dobré šance oslovit další zákazníky, protože bude možné na jedno nabití dojet z Mnichova až do Hamburku, tedy prakticky přes celé Německo. Přitom tento faktor často rozhoduje u kupujících, zejména těch firemních, od koho si nový elektromobil koupí.
Podle analytiků švýcarské banky UBS budou mít novinky stuttgartské automobilky pozitivní vliv na její pozici na trhu. Management společnosti Mercedes-Benz navíc tvrdí, že produkce nových plně elektrických aut zachová vysokou ziskovost této značky, kterou dosahuje u luxusních vozů se spalovacími motory.
Na evropském trhu s elektromobily si ale stále silnější postavení chtějí vybudovat čínské automobilky. Zejména se jedná o automobilku BYD (Build Your Dreams) z Šen-čenu. Ta už loni v produkci elektromobilů předběhla Teslu s 1,9 milionu vyrobených vozů. Produkci dokázala automobilka meziročně zvýšit o 211 procent.
Tesla v roce 2022 vyrobila 1,3 milionu elektromobilů a rostla meziročně „jen“ o 40 procent. BYD si i na domácím čínském trhu buduje stále silnější pozici a loni prodal více aut než konkurenční Volkswagen.
GRAF: Produkci elektromobilů vévodí čínské automobilky
Produkce elektromobilů v roce 2022
Zdroj: Visual Capitalist
Čínský útok na evropský trh
Čínský výrobce nyní plánuje ve velkém prodávat auta i na evropském trhu. V Mnichově představil nových šest modelů. Výhodou čínského státního koncernu je v tom, že dříve vyráběl baterie do chytrých telefonů a využívá know-how v segmentu produkce akumulátorů.
Autobaterie nepotřebují nikl, kobalt ani mangan a proto je jejich výroba mnohem levnější, než u evropské nebo americké konkurence, napsal web německé Deutsche Welle. Čínští výrobci také dokázali pokročit v posledních letech ve vývoji softwaru a digitálních aplikací pro elektromobily.
I když zatím BYD loni prodal v Německu 1448 vozů (Volkswagen pak přes 200 tisíc elektromobilů), analytici předpokládají, že se prodeje čínských producentů budou na evropském trhu strmě růst. Zejména kvůli výrazně nižší ceně.
Tento vývoj se dá přirovnat k japonským a korejských výrobcům v 80. a 90. letech minulého století, kdy byla tato auta na americkém i evropském trhu zesměšňována. Nyní už mají ale pevné místo na globálním trhu s automobily. Dokázaly se prosadit vysokou kvalitou a často nižšími cenami než u západní konkurence.
I když se prodeje evropských automobilek po pandemických letech zvedají, následující roky budou ale pro výrobce ze starého kontinentu velice náročné. „Čína je na dobré cestě stát se automobilovou velmocí,“ napsala ve zprávě pro investory poradenská firma z New Yorku AlixPartners. Varovala evropské producenty, že jejich zlatý věk se chýlí ke konci.
Podobně se vyjadřuje i poradenská společnost EY, která varuje před „silným protivětrem“ pro evropské výrobce na domácích trzích, který přichází z asijské říše středu. Navíc analytici předpokládají, že také největší trh světa, ten čínský, ovládnou místní značky. Do roku 2030 by si mohly „ukousnout“ až 65 procent prodejního koláče.
František Novák
EXTERNÍ SPOLUPRACOVNÍK REDAKCEVíce k tématu: