Mohlo by vás také zajímat
Čeká se na květnovou prognózu ČNB. Proč trhy zajímá, jak se postaví k tzv. neutrální sazbě?
Jan Bureš 22. dubna 2024Zdá se, že většina členů bankovní rady ČNB je přesvědčena, že finální destinace pro úrokové sazby v Česku má být…
Proč trhy přestávají věřit poklesu sazeb v USA?
Jan Bureš 16. dubna 2024Obavy z přetrvávající inflace v USA netrápí jen americkou centrální banku, ale přenáší se i na finanční trhy. Stále více…
Jak vysoká inflace vyšachovala Fed ze hry o nižší sazby
Jan Čermák 11. dubna 2024Poslední vývoj americké inflace překvapil trhy a zřejmě i americkou centrální banku Fed. Pohyb vzhůru znamená, že se oddaluje termín…
- KOMENTÁŘ
15 zastavení k rekordnímu zvýšení sazeb ČNB
Bankovní rada České národní banky zvýšila úrokové sazby o 1,25 procentního bodu. Základní úroková sazba tak stoupla na sedm procent. Důvodem je vývoj inflace a rostoucí inflační očekávaní. Takto vysoko byla základní úroková sazba naposledy v roce 1999. Pro rozhodnutí opět hlasovalo pět ze sedmi centrálních bankéřů.
Konec června přinesl sedmé nadstandardní zvýšení základní sazby o více než 0,25 procentního bodu v řadě za sebou. Bankovní rada ČNB takto zasedla naposledy ve stávající sestavě k plánovanému zasedání k měnovým otázkám. Co si tedy z tohoto verdiktu vzít?
Nejprve k prezentaci rozhodnutí:
1. Nejsilnějším prohlášením po měnovém zasedání bylo, že absolutní prioritou ČNB je obnovení cenové stability.
Vývoj základní úrokové sazby ČNB |
Za posledních 18 měsíců, v procentech. |
2. Rozhodnutí zvýšit sazby o 125 procentních bodů tomu víceméně odpovídalo, byť nebylo možné nepostřehnout, že při tiskové konferenci nebylo řečeno nic k tomu, zda a jaký dopad nová statistická data mají na také na prognózu trajektorie úrokových sazeb.
3. Poděkování za to, že ČNB hovořila při prezentaci rozhodnutí o jediném scénáři s návratem k cíli ke konci roku 2023. Zdá se, že odkaz na alternativní scénář platné prognózy s delším návratem inflace ke koridoru cíle už je passé.
Je to tak čitelnější. Pokud by někdo chtěl hrát kartu, že trajektorie růstu sazeb v základním scénáři prognózy byla strmější, pak je nutno podotknout, že ČNB není měnově politický automat, který by se měl vždy a beze zbytku řídit tím, co říkají modely a prognóza.
4. Srozumitelné vysvětlení k využití devizových intervencí.Doufejme, že se stejného přístupu bude držet bankovní rada i v obměněné sestavě. Nadále platí, že opřít boj o nižší inflaci o soustavné využívání devizových intervencí po delší dobu by bylo více než ošidné a velmi riskantní.
K tomu, jak vzniká prognóza a doporučení pro měnově-politické rozhodnutí bankovní rady:
5. Bylo srozumitelně vysvětleno, jaká je role či váha podkladů měnové sekce při rozhodování bankovní rady.
6. Tvorba prognózy a příprava návrhu měnové sekce na rozhodnutí měnové politiky je proces, není to tak, že bankovní rada čeká a v jednu chvíli dostane podklady a pak rozhoduje.
7. Tedy není tu čínská zeď, která by měnovou sekci (a další k tomu relevantní sekce) oddělovala od bankovní rady a ta začala jednat až když je produkt odborných sekcí hotov. Ve skutečnosti probíhají i předběžné a průběžné diskuse bankovní rady s odborným aparátem, takže výsledný tvar a obsah výstupu je kolektivním dílem a není překvapením.
8. Nicméně bankovní rada je suverénem a konečné rozhodnutí je její výsostnou pravomocí a odpovědností a nemusí se nutně krýt s doporučením odborného aparátu.
9. Musí to ovšem platit i obráceně – a vždy to tak bylo – a to ku prospěchu celkového výsledku. Tj. i měnová sekce, resp. další odborné sekce s relevancí pro přípravu
měnově-politického rozhodnutí jsou při přípravě podkladů vůči bankovní radě
samostatné a pracují profesně nezávisle. Nikoli na základě specifické objednávky
či tlaku, ať už by přicházel zvenčí ČNB nebo dokonce zevnitř.
10. Čas od času ovšem může dojít a docházelo k tomu, že se rozhodnutí bankovní rady od doporučení odborného aparátu odchýlilo. To není problém.
11. Členové bankovní rady mají volnost do svého osobního stanoviska projektovat nejen své hodnocení připravených odborných pokladů, ale také další vstupy a vlastní postoje k faktorům, relevantním pro rozhodování o konkrétní podobě měnově politického opatření.
12. Tak či tak, nedává smysl spekulovat o možných nesouladech či diferencích v pohledu bankovní rady a odborných sekcí na to, co má měnová politika dělat. Ostatně by o takových případných nesouladech nebyla k dispozici žádná informace. Doporučení odborných sekcí je totiž určeno jen a jen bankovní radě, je to jen jedna ze součástí interního pracovního postupu – byť významná.
13. Interním problémem ČNB by se to ovšem stalo, kdyby se ta rozhodnutí v čase
začala od doporučení soustavně odchylovat…
14. …to by pro měnovou politiku nebylo dobrým vkladem nejen navenek, ale mohlo by to ohrozit či oslabit výhody robustního a v pozitivním smyslu komplexního podkladu pro měnovou politiku.
15. Teď je to správné místo v tomto komentáři připomenout, že fundovanost odborného aparátu ČNB v měnové politice (ostatní nejen v ní) nemá ve státě rovnocenného rivala, ani ve veřejném, ani v privátním sektoru. Všichni kritici, ať už jsou jejich partikulární motivace jakékoliv, by si toho měli být vědomi.
Další příspěvky od autora: