324 Shares 114854 Views 24 Comments
peníze, ekonomika, analýzy, komentáře

Soumrak nad diesely? Němci je už nechtějí a automobilky řeší, co s tím

Není to tak dávno, co se Němci dívali na člověka soucitně, když jim řekl, že má auto na benzin. Diesel tu dlouho platil za to lepší, co můžete na silnici řídit. Nyní se to ale zásadně mění a zdá se, že diesely to mají spočítané. I když...

Pavla Francová 31. října 2017
324 114855 24

Takový propad jako letos v září ještě prodeje dieselových aut v Německu nikdy nezaznamenaly. Proti minulému roku se totiž prodalo nových aut s tímto pohonem o 21,3 procenta méně.

Rekordně nízko je nyní i podíl dieselů mezi prodanými novými auty, na trhu má jen 36 procent (ještě loni touto dobou měly téměř 45procentní podíl na trhu).

Jen v září činil pokles prodaných dieselů tři procenta, když podle asociace výrobců VDA z celkem prodaných 288 tisíc vozidel se dieselů prodalo 104,5 tisíce. Ve stejném měsíci o rok dříve to bylo bezmála 133 tisíc aut s dieselovým pohonem.

Naopak „benziňáky“ jdou nahoru, v září se jich prodalo meziročně téměř o devět procent více. Ze zhruba 158 tisíc vozů v září 2016 jich v Německu prodali o rok později skoro 172 tisíc.

Situace v Německu přitom není ojedinělá, ale kopírují ji všechny velké trhy v Evropě.


GRAF: Soumrak dieselů v Evropě
Graf ukazuje podíl vozů s dieselovým pohonem na celkových prodejích v Evropě, za posledních 40 let, v procentech.

Zdroj: AID, am-online.com


Ve Velké Británii se prodeje dieselů propadly zhruba o pětinu, o desetinu se snížily jejich prodeje ve Španělsku a dolů o několik procent šly i ve Francii, kde letos poprvé v historii se jejich podíl na trhu prodaných vozů propadl pod 50 procent. „Rekordní podíl 73 procent z roku 2012 je již historií,“ uvádí server Autonews.com s odkazem na data asociace CCFA.

Motory bez budoucnosti

„Diesel nemá budoucnost, přinejmenším v sektoru osobních aut,“ říká analytik automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer z Center Automotive Research (CAR). Podle něj budou prodeje aut s naftovým pohonem dále klesat.

Za rázným odklonem řidičů od ještě nedávno oblíbeného pohonu je několik důvodů.

Vliv má jednak aféra Dieselgate, která se rozjela před dvěma lety v koncernu Volkswagen; o něco později se dostalo na veřejnost, že se německé automobilky domlouvaly na různých technických parametrech vozů.

VÍCE O DIESELGATE:

František Honsa: VW dobře ví, že musí poškozené v kauze Dieselgate odškodnit

Škoda Auto míří s dozvukem Dieselgate k technologické budoucnosti

Chlouba německé ekonomiky dostala další ránu „pod čáru ponoru“

Do měst už ne

Největší dopad na kupce ale má nyní hlavně nejistota ohledně případných zákazů nebo omezení vjezdu aut s dieselovým pohonem do center měst, která chtějí omezit škodlivé emise.

Otevřeně se o tom mluví v desítkách (nejen) německých měst, nejdále je tato debata ve Stuttgartu, hlavním městě znečištění ovzduší, kde dal správní soud za pravdu ochráncům životního prostředí.

Města diesely nechtějí
Která města již oznámila, že hodlají zakázat vjezd dieselových vozů do svých center nebo o tom výhledově uvažují:
Německo: Stuttgart, Mnichov, Berlín, Hamburk; další: Mexico City, Madrid, Atény, Paříž, Londýn, Brusel (pro vozy výroby starší 1988), Bratislava, Žilina, Trenčín, Prešov
Zcela bez aut: Oslo, Kodaň

Soud prohlásil, že zákazy jízdy aut s dieselovými motory jsou „nejlepší cestou ke zlepšení ovzduší ve městě“. Od ledna příštího roku proto nebudou některá dieselová auta smět vjet do centra Stuttgartu.

„Další zákazy budou následovat,“ řekl k tomu pro německou televizi N-tv Dudenhöffer. Především ve velkých městech je pravděpodobné, že na zákazy nebo omezení dojde.

Uvažuje se o tom už v Mnichově i Berlíně. Jak přesně tato debata dopadne, zatím sice není jasné, už teď ale raději Němci kupují auta s benzinovým, hybridním nebo elektrickým pohonem.

Ojeté diesely jsou navíc téměř neprodejné, respektive jejich majitelé musí jít s cenou hodně dolů, aby vůbec našli kupce.


GRAF: Podíl dieselových vozů na vybraných trzích v Evropě
Od roku 2014 do roku 2016, v grafu jsou procenta dieselů z celkových registrací nových aut, v procentech.

Zdroj dat: ACEA, SDA


Náklady versus inovace

Pro německé automobilky tento vývoj znamená velký problém – čím je totiž nižší poptávka, tím vyšší jsou náklady na výrobu dieselů.

Zároveň je v tomto segmentu velký tlak na nákladné inovace, které by zajistily lepší hodnoty vypouštěných plynů do ovzduší. Například švédská automobilka Volvo se proto rozhodla, že už nebude vyvíjet žádné nové dieselové motory.

Další výrobci jako třeba Renault zase přestali pracovat na vývoji dieselů pro osobní auta. Hodlají nechat „dožít“ současné modely s tím, že za tři roky už nové dělat nebudou.

Čekání na Merkelovou

Volkswagen proti proudu?
Opačnou představu o budoucnosti dieselů má ovšem Matthias Müller, šéf koncernu VW Group. Ten nedávno na autosalonu ve Frankfurtu prohlásil, že s diesely německá automobilka hned tak neskončí.
„Věříme, že se (diesely) budou prodávat i nadále. Zaprvé jsou čisté, za druhé potřebujeme je, abychom dosáhli cílů v rámci emisí CO2. A zatřetí vyhovují celé řadě zákazníků. Takže diesely budeme podporovat, i když pravděpodobně nikoliv u malých modelů. Budeme ale investovat také do nové generace dieselů, a to v roce 2019 či 2020,“ uvedl.

Jak bude vypadat budoucnost dieselů v Německu, hodně záleží i na postoji budoucí spolkové vlády. Angela Merkelová, která bude v jejím čele, se ale už i v minulosti vyslovila pro alternativní pohony.

Její vize, podle níž by mělo do roku 2020 jezdit na německých silnicích na milion elektroaut, s velkou jistotou sice nevyjde, nicméně (i kvůli zmíněným obavám a otazníkům kolem dieselů) elektrických a hybridních aut v Německu nyní rychle přibývá.

Jen v září se jich prodalo meziročně o zhruba 76 procent více – jistě, úctyhodná čísla jsou daná malou základnou, ale trend je jednoznačný: Němci se už za alternativní pohony nestydí, naopak – dnes je moderní ukázat se v „zeleném“ autě.

Otázka je, jak to dopadne se vznikem německého fondu, který by měl pomáhat právě městům s tzv. udržitelnou mobilitou. Tamní automobilky by dle svého tržního podílu v Německu měly nastřádat celkem 250 milionů eur. Jak ale již dříve napsal německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung s odkazem na německé ministerstvo dopravy, bude problém částky dosáhnout.

Provzdušní Brusel Evropu?

Další impuls pro rozšíření těchto vozů se chystá v Bruselu. Podle informací deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung totiž Evropská komise chce přispět ke zlepšení ovzduší.

UŽ JSTE SI OBJEDNALI?

Peek weak

Proto by od roku 2030 mělo mít 15 procent nových prodaných aut v EU hybridní nebo elektrický pohon, zároveň s tím mají výrobci aut snížit do roku 2030 emise oxidu uhličitého (CO2) o třetinu.

Zatím musí automobilky do roku 2021 stáhnout emise oxidu uhličitého ve své produkci automobilů na 95 gramů CO2 na kilometr, jinak jim hrozí sankce. To je zatím ale oříšek, například právě Daimler byl loni na hodnotě 120 gramů na kilometr. A i když proklínané diesely produkují méně CO2 než „benziňáky“, právě klesající zájem o ně je brzdou v dalším „snižovacím“ vývoji.

Konkrétní plány, jak by mohla kvóta pro elektrická a hybridní auta vypadat, má Evropská komise zveřejnit na začátku listopadu. A svoji vizi mají v evropském svazu autoprůmyslu (ACEA), v jehož čele stojí šéf automobilky Daimler. Podle svazu by emise CO2 v příštím desetiletí (2021 až 2030) měly klesnout o 20 procent.

Mohlo by vás také zajímat

Komentář
0 shares919 views

Dočkáme se do Vánoc eura za méně než 25 korun?

Jan Bureš - 23. listopadu 2017

Česká koruna pokračuje ve spanilé jízdě a drží se pod klíčovou hodnotou 25,50 CZK/EUR. Proč přes vysokou překoupenost rozšiřuje své zisky a co čekat dál? Nad tím se v komentáři…

Článek
1 shares1004 views

Stane se Start živou vodou pro pražský burzovní parket?

Martin Sklenský - 21. listopadu 2017

Pražská burza chce dát opět šanci malým a středním podnikům, jejichž tržby překračují jeden milion eur. Nový trh Start slibuje jednodušší pravidla obchodování a menší bariéry vstupu společností na burzu.…

Článek
61 shares9697 views

Přiložte mobil. Zaplaťte. Do Česka vstoupil Android Pay

Libor Akrman - 21. listopadu 2017

INFOGRAFIKA UVNITŘ. Operační systém Android je celosvětově přítomný v každých čtyřech mobilech z pěti, celkem je ve více než dvou miliardách telefonů. Jeho mobilní peněženka Android Pay si však cestičku…

24 Odpovědi

  1. Bláznovství eurobláznů nezná mezí. Zákazy, omezení, regulace, to má do volného trhu, do kapitalismu daleko.

    Osobně jsem přešel z nafťáku na beznín též, ale ne kvůli pseudoekologii, ale pro provozní spolehlivost, menší citlivost na (ne)kvalitu paliva, rychlejší ohřev na teplotu, tedy i dřívější zatopení a neničení se tolik při městských cukačkách. Ale asi mnohé zklamu, též bez kujvítek jako start-stop, rozvodů řemenem, turba apod. Po 2.0 TDI PD už koncernový křáp nechci ani za odvoz. Japonci jsou poslední rozumní, co nepodlehli downsizingu a kujvítkám.

    A myslím, že podobně jako já smýšlí více lidí, kteří se též nechali unést na vlně starých, bytelných TDIček z přelomu tisíciletí, které se nekazí a jsou tak naddimenzována, že přežijí celé auto. Žel od roku 2005 dál je produkce lagriců, papírově emisně lepších, odstrkala a výhodnost nafty už je dnes veškerá žádná. Zejména při biokekelech, co tankujeme namísto poctivé nafty.

    Odpovědět
    • Přesně,před lety jsem přešel z nafty na jap. atmosferický benzin,chce jen palivo a neobtěžuje mne svými vrtochy v podobě nenadálých a ne právě levných investic do pohonného řetězce jako dnešní přesložitělý diesel.
      To co ušetřím u diesela na palivu,záhy nacpu do servisu. Za mne benzin – ať si žere,jen ať nic dalšího po mne nechce.

      Odpovědět
  2. Je to jednoduché,není to tím ,že by je nechtěli,ale roční daň z dieslu je opravdu vražda. Jezdim v 1.6 benzínu a platím 108 EUR za rok a z nafťáku je to minimálně dvakrát víc!!Kamarád platí 280 za stejný obsah a to když chce jet do velkého města tak ještě musí koupit povolenku do centra.

    Odpovědět
  3. Přečetl si vůbec někdo ten článek pořádně? Potřebujeme snížit emise CO2. Protože diesely produkují méně CO2 než benzíny, tak je zakážeme. Celé bruselské vedení by asi potřebovalo psychiatrické vyšetření a pozavírat do ústavů. Že se neprodávají naftová auta je jenom vlivem honu, který se na ně začal pořádat.

    Odpovědět
  4. Zajimave, ze jsem nedavno cetla, ze jaky si sef od WV rekl, ze rozhodne s dieslama nezkonci, protoze je o ne zajem. Jenom se je budou snazit vylepsovat. Ze by zde nekdo potreboval timto clankem rozhybat trh s benzinovymi auty?

    Odpovědět
    • Je to tak. Ten článek je snůška demagogie a protiřečení. Pokud potřebuji auto na tahání přívěsů, tak mne žádný litrový tříválcový benzínový turbomotor nezachrání. Buď potřebuji benzínové V8 a nebo alespoň dvoulitr TDI. Ty litrové benzínové turbo podvýživy se po 100.000km rozsypou. A elektroauta? V Norsku jim po dvou letech dotací a rozmachu elektroaut kolabuje energetická soustava a na nové elektroauta uvalují vyšší daň, aby je už lidi nekupovali! Mám i Octavii 3 s 1,4T na CNG. Fajn auto, pokud jezdím sám. Ve čtyřech lidech už pěkně funí. Jedničkové octavie 1,8T benzín a 1,9TDI jsem vyřazoval po 480.000km. Na dvojkové octavii 4×4 1,9TDI-PD mám 360.000km. Už vidím trojkovou octavii 1,0TSI s nájezdem 400.000km – vlastně ano, ale se čtvrtým motorem……………………………… LIDI, HLAVNĚ ZDRAVÝ ROZUM A NENECHAT SE MANIPULOVAT EUROŠMEJDY.

      Odpovědět
  5. Pokud nafťák tak dvojkovýho golfa, což je ještě poctivý TD, nějaký passaty nebo octavky v TDI fakt nemusím, zbytečně moc elektroniky a prd z toho.

    Odpovědět
    • Motor mozna dobry, ale dvojkove golfy jsou vsechny davno v kovosrotu? Proc? Protoze je to davno vse sezrane na sracky, auto sama hniloba, proste typicky pseudo VW smejd. To same octavka, kecy kecy, ale hnije stejne debilne jak Fabia 1 atd. Motory prezijou dve kastle, ale k cemu motor, kdyz to driv zhnije???

      Odpovědět
  6. To je zase blud,velké auto s benzínem,nemůže mít nikdy spotřebu,jako nafta.
    A ty řeči o CO 2 k smíchu,ať se ty chytráci podívají co vypouštějí do vzduchu
    Čína nebo USA !!!!
    Až splaskne bublina Dieselgate,která u nás stejně nefunguje,tak se zas vše uklidní.
    A to,že němci kupují míň dieselů,to je mi fakt jedno.

    Odpovědět
    • přesně tak Pepo! Málo kdo třeba ví, že např. tankery jsou největší znečišťovatelé ovzduší a jeden tanker vypustí tolik škodlivin, co všechna auta na světě!!! Jj, mazut je mazut.

      Odpovědět
  7. Mám Superb TD, vše perfektně seřízené, filtr pevných částí OK, z výfuku jde libá vůně. Přede mnou a kolem mě jezdí auta, bez ohledu na to zda diesel či benzín, která kouří jako stará loď. Proč ten hon na kvalitní auta? 95 procent bordelu dělají stará a neseřízená. Stačí aby policie a příslušné úřady místo pokut za rychlost, odstavovaly tato auta, kontrolovaly stanice technické kontroly, odebíraly techničáky, licence…. Efekt by byl hned, čistý vzduch, prázdné silnice. Jednoduché a účinné řešení, bez nesmyslného honu na nový diesel. A kdo nemá na nové auto či kvalitní servis, nebo na to sere, ať jezdí tramvají či na kole.

    Odpovědět
  8. Cituji: ,,A i když proklínané diesely produkují méně CO2 než „benziňáky“, právě klesající zájem o ně je brzdou v dalším „snižovacím“ vývoji.“
    – Tak tenhle argument má skutečně logiku.
    To je jako, když jezdím se Smartem cdi s objemem motoru 799ccm po Praze a majetný soused s třílitrovým dieslovým Bavorákem také po Praze, tak kdo vyprodukuje za stejnou cestu více skodlivin, když obě auta vezou jen jednoho řidiče přibližně stejné váhy?

    Odpovědět
  9. Ono to též bude tím že v De teď mají štědré šrotovné.Když vrátíte diesel euro3-4 a koupíte benzín mladší dvou let tak dostane slevu až 10 000 eur.Max sleva je vázaná např.diesel euro 3 za fungl nový benzín od Audi A4 nebo A5

    Odpovědět
  10. Zase jeden z těch blábolů o konci dieselů a jen slabomyslní se nechají ošálit článkem a podléhají nesmyslné diskuzi !!! Diesely tu budou ještě min. 10 – 15 let. Vsadíte se ?!

    Odpovědět
  11. Já jsem zase četl jeden zajímavý článek od manažera z auto průmyslu, který udělal na základě celosvětových výsledků graf, z kterého vyšlo najevo, že největším znečišťovatelem ani tak není automobilismus (bylo tam necelých 0,5% z „koláče“), ale spíš zemědělství a námořní a letecká doprava.
    Teď lidé kupují spíše benzíňáky kvůli aféře dieselgate, ale až ta pomine ….
    Za další před nedávnem byl článek tuším od nějakého ředitele z VW a ten povídal, že diesel má zajištěnou budoucnost na minimálně dalších 15 let, takže ani tyto motory nepřestanou vyrábět.

    Odpovědět
  12. Nikdy jsem diesel neměl a ani ho nikdy nekoupím. Nějaké aféry nebo davová šílenství na mě nemají vliv. Je to jednoduchá volba. Palivo cenově srovnatelné a desetina nižší spotřeby mi rozhodně nikdy nestála za vyšší pořizovací náklady, nemluvě o tom, že když se v nafťáku něco pokazí, tak opravy sežerou to, co bych na provozních nákladech proti benzínu ušetřil za deset let. Ale rozhodně se nebráním ničemu novému, před pár lety jsem si na zkoušku koupil Opel Astru s LPG z výroby 1.4/100kw. Nemůžu si to vynachválit. Najel jsem už přes 140 000 a jediná větší oprava byla výměna vstřikovačů LPG, při kterých se udělaly ještě další drobnosti dohromady za nějakých 13 000.- Cena za 1km vychází na 90 haléřů. Bláznům, kteří si kupují diesely proto aby „ušetřili“ se můžu jen smát. A nejvíc se jim zasměji, až budu toto auto jednou jako ojetinu prodávat a dostanu dvojnásobek než bych dostal za stejný vůz s dieselovým motorem.

    Odpovědět
  13. Tak větší kravinu jsem už dlouho nečetl diesel je čistší než benzín proto Němci kupují benzínové a elektro auta. Tady se někdo úplně zbláznil. Stále se víc prodávají naftová auta a určitě se z výrobou tak brzy neskončí. Elektro auta proč ne. Pokud dojezd bude stejný jak u spalovacího motoru a doba nabíjení bude stejná jako při tankování. Ale to je zatím scifi. Tak že Němcům s elektro auty přejí příjemné 24 hod. cestování na jadran.

    Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.