155 Shares 33240 Views 7 Comments
peníze, ekonomika, analýzy, komentáře

Příběh Škody Transportation: od problémové privatizace do rukou Křetínského

AKTUALIZOVÁNO Hluboké historické kořeny, divoká devadesátá léta a nakonec přerod v úspěšnou strojírenskou firmu. Málokterý český podnik má za sebou takový příběh jako plzeňská Škoda Transportation. Ten navíc může být korunován přechodem pod jiná vlastnická křídla.

Na českém průmyslovém nebi se chystá obří obchod. Přesně takto jsme před necelými dvěma měsíci začínali tento článek, který byl věnován plzeňskému výrobci tramvají a lokomotiv Škoda Transportation.

Tehdy se totiž schylovalo ke změně majitele. To platí i nadále, nicméně namísto čínské společností China Railway Rolling Stock Company, je velmi vážně ve hře Daniel Křetínský a jeho Energetický a průmyslový holding (EPH). Kromě Číňanů se tehdy hovořilo i o zájmu Siemensu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Rozhovor s šéfem vývoje Siemensu Vladimírem Kullou: S umělou inteligencí se život stane pohodlnějším, jen co si na ni zvykneme

Podle Eura a MfDnes je přechod Škody od původních vlastníků pod křídla EPH hotovou věcí. Celá hodnota transakce by měla přesáhnout 10 miliard korun.

Podle zdrojů Eura jednání probíhají již delší dobu a pokud k němu dojde, tak jde o dobrý tah. Křetínský už prostřednictvím holdingu EP Industries vlastní společnost Elektrizace železnic Praha a výrobce autobusů SOR, který již několik let spolupracuje se Škodou Transportation při výrobě trolejbusů.

Do rozsáhlého firemního impéria Daniela Křetínského náleží také železniční dopravce EP Cargo a rovněž největší železniční přepravce obilí v Česku společnost Spedica, kterou Křetínský ovládl loni.

Pojďme se zatím blíže podívat, jak lukrativní a bohatou nevěstou plzeňský průmyslový podnik je.

Přes 150 let, nebo jen 20 let historie

Historie firmy se datuje až do poloviny 19. století. Její výroba vlastně vychází z tehdejších Škodových závodů. Do současné podoby se posunula až po privatizaci, která rozhodně neprobíhala hladce.

Společnost Škoda Transportation a. s. vznikla v roce 1995 jako společnost s ručením omezeným pod názvem ŠKODA DOPRAVNÍ TECHNIKA. Tehdy se k její privatizaci dostal Lubomír Soudek, pod jehož vedením firma zrovna nevzkvétala a vrátila se do správy státu.

Firmy spadající pod Škodu Transportation
  • ŠKODA TRANSPORTATION a. s.
  • ŠKODA ELECTRIC a. s.
  • ŠKODA VAGONKA a. s.
  • TRANSTECH Ltd.
  • ŠKODA City Service s. r. o.
  • ŠKODA TVC s. r. o.
  • PARS nova a. s.
  • POLL, s. r. o.
  • LOKEL s. r. o.
  • ŠKODA Transportation Deutschland GmbH
  • ŠKODA TRANSPORTATION USA LLC.
  • GANZ – SKODA ELECTRIC Zrt.
  • TRADING RS Sp. z o. o.
  • Sibelektroprivod

Zkraje milénia se do jejího čela dostal Martin Roman, pozdější šéf Skupiny ČEZ, který podnik Škoda Holding stabilizoval a připravil k druhé privatizaci. Ta dodnes vzbuzuje emoce. Firmu v roce 2003 koupila za 800 milionů skupina Appian s nejasnou majetkovou strukturou a sídlem v Nizozemsku.

Postupně se změnilo složení skupiny, kdy některé části byly rozprodány a naopak firma zase investovala do jiných firem. Stěžejní zůstala výroba, vývoj, montáže a opravy dopravní techniky – tramvají, vlakových souprav, metra nebo trolejbusů.

Skupina v současnosti sestává ze čtrnácti firem a zaměstnává přes pět tisíc lidí.

Nejasná privatizace

Právě druhá privatizace firmy ale vyvolává řadu otázek. Okolo vlastnictví Škody Transportation totiž existovalo podezření, že společnost tajně ovládli její manažeři za peníze získané z podvodného ovládnutí Mostecké uhelné společnosti.

Podle oficiálních informací sto procent společnosti vlastní kyperská společnost CEIL (Central Europe Industries) Ltd. O té toho není mnoho známo. Jednateli CEIL jsou český právník Lukáš Sedlatý, Švýcar Sundeep Bhundia a Miloš Kratochvíl, bývalý finanční ředitel Škoda Holding.

Server HlídacíPes.org zjistil, že tuto společnost vlastní celkem osm dalších společností, pět z nich sídlí na stejné adrese jako CEIL v kyperském Limassolu. Klíčové podíly drží tři společnosti – Sulco Proso Ltd. (42,43 %), Eurmax Limited (33,57 %) a Fugio Rap Ltd. (22,75 %).

Zbývající společnosti mají minoritní podíly a jsou vlastněny českou společností. Sulco Proso vlastní Tomáš Krsek, bývalý generální ředitel Škoda Holding, nyní předseda dozorčí rady Škoda Transportation. Eurmax vlastní Marek Čmejla (85,71 %) a Jiří Diviš (14,29 %). Fugio vlastní Michal Korecký, současný místopředseda dozorčí rady Škody.

Prostřednictvím českých společností jsou do vlastnictví Škody zapojeni také Marek Krsek – bratr Tomáše Krska a místopředseda představenstva, Tomáš Ignačák – předseda představenstva, Josef Bernard – člen dozorčí rady, Jaromír Šilhánek – člen představenstva a Michal Kurtinec – generální ředitel Škoda Vagonka.

V letech 2010 až 2013 vyplatila Škoda Transportation svým vlastníkům skrytým ve spleti společností v daňových rájích dividendy v celkové výši přes 16 miliard korun.

Škoda Transportation se nezabývá jen výrobou, ale také servisem kolejových vozů. Na snímku jsou tramvaje ForCity Alfa. Zdroj: Škoda Trasnportation

Zisková nevěsta

Celková aktiva skupiny sice v roce 2016 mírně klesla, udržela se ale nad úrovní 23 miliard korun. Podíl samotné společnosti Škoda Transportation je necelých 77 procent.

Co se týče cizích zdrojů, jde především o dlouhodobé půjčky a krátkodobé závazky z obchodního styku. Zadlužení skupiny je na běžné úrovni a v roce 2016 mírně kleslo. Co se týče likvidity, v loňském roce navýšila skupina peněžní prostředky a pohybuje se poměrně blízko doporučených hodnot.

Skupině sice vloni klesly tržby o zhruba 14 procent na 15,7 miliardy korun, díky nižším nákladům a nižší dani z příjmů ale čistý zisk vzrostl téměř trojnásobně na 1,57 miliardy korun.


TABULKA: Konsolidované finanční výkazy skupiny Škoda Transportation
Za poslední tři roky, finanční údaje jsou v mil. Kč.

Zdroj: výroční zprávy Škoda Transportation


Miliardové neúspěchy v tendrech

Nedávno ale společnost přišla o zakázku za téměř 17 miliard korun. Šlo o velký tendr 213 tramvají pro Varšavu. Škoda požadovala za tramvaje zhruba 16,6 miliardy korun, oproti konkurenci nabídla lepší ostatní posuzované parametry, například servis, dodání, levnější provoz při prvním milionu najetých kilometrů a nižší spotřebu energie.

V konečném hodnocení tendru tak nakonec zvítězila i nad korejskou společností Hyundai Rotem, která tramvaje nabízela za cenu dokonce o zhruba tři miliardy nižší. Tendr byl však nakonec zrušen ze strany zadavatele, městského podniku Tramwaje Warszawskie, údajně kvůli nedostatku peněz. V současnosti se neví, kdy a zda vůbec bude tendr vypsán znovu.

Šlo by přitom o druhou největší zakázku pro plzeňskou společnost. Tím největším byla objednávka 250 tramvají za 17 miliard korun pro Prahu z roku 2005. Škoda byla tehdy jediným zájemcem a díky zakázce mohla vyvinout nízkopodlažní vůz, který nyní v modifikacích dodává do řady zemí. Vyrábí se i v rámci licence v Číně ve společnosti CRRC.

Takto velké tendry se ale objevují velmi zřídka. Několik větších již navíc Škodě zmizelo před očima. Před dvěma lety šlo například o zakázku na vlaky za zhruba deset miliard pro britskou společnost National Express pro bavorskou železnici. Britský dopravce ale narazil na odpor Němců, a tak projekt zrušil a ztratil zájem o české vlaky.

Částečnou útěchou pro Škodu je uzavřená transakce finské dceřiné firmy Transtech, která dodá do Finska 20 dvoupodlažních osobních vagonů téměř za 1,4 miliardy korun. Výroba vagonů začne v příštím roce, předávání od roku 2019. Osobní vozy, jejichž rychlost je až 200 kilometrů v hodině, budou tlakotěsné, aby zvládly náročné klimatické podmínky ve Finsku, s kvalitní tepelnou izolací až do minus 35 stupňů Celsia.

A Škoda také vyhrála zakázku na dodávku vozů pro bulharskou Sofii, jejíž objem je o něco vyšší než u finského kontraktu.

Tyto vozy vyrábí Transtech, dceřiná firma Škody Transportation, pro Finsko. Zdroj: Škoda Transportation

Změní majitele?

Jak je vidět, Škoda Transportation je hospodářsky úspěšná firma. Jak už bylo uvedeno, tak do portfolia Křetínského firem zapadá. A i kdyby ne jako doplněk ke stávajícímu byznysu, tak může působit i jako dobrá investice, která má šanci se zhodnotit.

Plzeňský podnik je největší výrobce kolejových vozidel ve střední a východní Evropěby totiž i do budoucna měl zůstat perspektivní „nevěstou“ ať už pro čínské investory v čele s CRRC, o níž se spekulovalo, že Škodovku koupí. Nebo i pro Siemens, který by si koupí české firmy v budoucnu mohl zajistit obranu před příchodem Číňanů do Evropy.

Mohlo by vás také zajímat

Komentář
0 shares1079 views

Dočkáme se do Vánoc eura za méně než 25 korun?

Jan Bureš - 23. listopadu 2017

Česká koruna pokračuje ve spanilé jízdě a drží se pod klíčovou hodnotou 25,50 CZK/EUR. Proč přes vysokou překoupenost rozšiřuje své zisky a co čekat dál? Nad tím se v komentáři…

Článek
1 shares1006 views

Stane se Start živou vodou pro pražský burzovní parket?

Martin Sklenský - 21. listopadu 2017

Pražská burza chce dát opět šanci malým a středním podnikům, jejichž tržby překračují jeden milion eur. Nový trh Start slibuje jednodušší pravidla obchodování a menší bariéry vstupu společností na burzu.…

Článek
61 shares9707 views

Přiložte mobil. Zaplaťte. Do Česka vstoupil Android Pay

Libor Akrman - 21. listopadu 2017

INFOGRAFIKA UVNITŘ. Operační systém Android je celosvětově přítomný v každých čtyřech mobilech z pěti, celkem je ve více než dvou miliardách telefonů. Jeho mobilní peněženka Android Pay si však cestičku…

7 Odpovědi

  1. Čína není to pravé, ale Siemens …? tramvaje Tatra, a jak to s nimi dopadlo … Siemens: Siemens na Zličíně byl rozprodán v dražbě, z areálu bude … Siemens areál a téměř veškeré technologie rozprodal v aukci…. Siemens = likvidátor českých firem,pracovních míst i tradic

    Odpovědět
    • Siemens na Zličíně vyráběl až do chvíle, než přišla krize. Pak nabízel Zličín ke koupi jako celek, klidně si ho mohla nějaká jiná lokomotivka, (třeba Škoda) koupit.

      Odpovědět
  2. Nevěsta bych řekl tak trochu zasmrádla. No firma koupená za státní peníze, když na to přijde je pořát státní… a stát kdyby chtěl důkazy od Švýcarů měl. Prodejem ŠT komukoliv se jen dovrší jedna z největších zlodějin Martina Romana co se jich na tomto národě dopustil.

    Odpovědět
  3. No výborně! Co je české a navíc na hodně dobré úrovni a náhodou produkuje zisk je třeba prodat do světa! Co jiného taky s tím!?
    Staří průmyslníci to kvůli tomu zakládali a budovali.

    Odpovědět
    • Souhlas s panem Pavlem, už Masaryk kladl všem na srdce, musíme mít vlastní firmy, vlastní průmysl, jen tak získáme nezávislost a budeme si sama sebe vážit. Ať se na mne pan Klaus nezlobí, ale divoká privatizace byla jednoznačně chyba a pokračuje to nadále. Čínská firma bude sledovat pouze čínské zájmy, vybrat know-how a zbytek zlikvidovat.

      Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.